• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالله عبدالله: طالبان با استفاده از گفت گوهای صلح، وقت گذرانی می کنند

عبدالله عبدالله: طالبان با استفاده از گفت گوهای صلح، وقت گذرانی می کنند

رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی می‌گوید که تبصره‌های متفاوت در مورد صلح افغانستان و نشست‌هایی که بدون محوریت حکومت با طالبان برگزار می‌شود، به لجاجیت گروه طالبان می‌افزاید.

عبدالله عبدالله، امروز دوشنبه(15دلو) در یک نشست خبری با خبرنگاران گفت که ذوق زدگی‌های سران سیاسی افغانستان و برگزار کردن نشست با طالبان بدون محوریت حکومت نیز سبب شده که این گروه به وقت گذرانی‌های خود ادمه بدهند.

آقای عبدالله افزود:” هیچ اولویت دیگری به جز صلح برای مردم افغانستان وجود ندارد، اما امارت اسلامی، اساسی ترین موقف طالبان است و تا حال هیچ تغییری در موقف شان نیامده است. هنوز در صدد وقت گذرانی هستند. به این باور هستند که با چنین بحث و مذاکرات موقعیت خود را تثبت می‌کنند.”

رئیس اجرائی تاکید کرد که “ما مسئولان حکومت افغانستان نیز نتوانستیم که از اجماع ملی صلح در میان اکثریت مردم افغانستان و قشر سیاسی نمایند‌گی کنیم، زیرا در اساسات صلح بالاتر از 90 درصد اتفاق نظر وجود دارد.”

آقای عبدالله در این نشست با انتقاد از برخی سیاست‌مداران افغانستان گفت:” بعضی از سران سیاسی موضع گیری های شان در حدی است که در صدد تضعیف کردن حکومت فعلی هستند. توقع ما از آن ها این است که با در نظر داشت تمام نارضایتی، در مساله صلح که از آن به عنوان جبهه صلح نیز یاد می‌توانیم در این جبهه باید دست به دست هم بدهیم”.

این اظهارات عبدالله عبدالله در حالی مطرح می‌شود که قرار است فردا نشستی میان طالبان و شماری رهبران احزاب سیاسی در مسکو برای دو روز برگزار شود. حکومت با انتقاد از برگزاری این نشست گفته است که در این نشست اشتراک نمی‌کند. شورای عالی صلح نیز گفته است در این نشست دعوت نشده است.

هم‌چنان عبدالله عبدالله در نشست امروز با خبرنگاران گفت که هیچ توافقی مبنی بر استقرار پایگاه‌های دایمی امریکا در افغانستان صورت نگرفته است و خروج بخشی از نیروهای این کشور به معنای ختم شدن روابط دو کشور و پایان کمک‌های امریکا برای افغانستان نیست.

او گفت:” امریکا به این سادگی از افغانستان بیرون نمی‌شود، زیرا یک حمله 11 سپتامبر در امریکا برابر با تمام هزینه‌ای است که امریکا در افغانستان پرداخته است. تعهد دوام کمک‌های امریکا وجود دارد. دنیا که با تمام سرمایه گذاری های که در افغانستان آمده، به یک بارگی افغانستان را ترک نمی‌کند، اما یک روز بالاخره سربازان خارجی افغانستان را ترک خواهند کرد و افغانستان باید برای این کار آماده شود. ما باید به روزی خود را آماده بسازیم که خارجی ها بیرون می شوند.”

این درحالی است که روز گذشته رئیس جمهور امریکا گفته بود که زمان آن فرا رسیده  تا صلح در افغانستان تامین شود، زیرا طالبان در جریان 19 سال گذشته به شدت سرکوب شده و در حال حاضر از جنگ خسته شده اند.

دونالد ترامپ گفت که نیروهای امریکایی برای 19 سال در افغانستان حضور داشتند و خیلی خوب هم جنگیدند، اما ما باید از این جنگ‌های ناتمام در افغانستان بیرون بیاییم و افراد خود را به خانه برگردانیم. اما اگر مجبور شدیم باز می‌رویم. طیاره‌های بسیار سریع داریم و در صورت نیاز با سرعت بر می‌گردیم.

رئیس اجرائی حکومت هم‌چنان امروز بحث حکومت موقت را بار دیگر رد کرد و گفت که آنانی که به خیال حکومت موقت هستند، هرگز خیال شان به واقعیت مبدل نمی‌شود. او تاکید کرد:” یکی از شخصیت های ما که در مورد حکومت موقت صحبت می کند و می گوید که از طریق لویه جرگه و یا سایر اقدامات حکومت موقت تشکیل می‌شود. او فکر می‌کند که اگر حکومت موقت شد، همان حکومت موقت سابقه ایجاد می شود. مسیری که در 18 سال گذشته سپری کردیم، ما سیاسیون در قبالش مسئولیت داریم. اما اگر واقعیت قضیه این باشد که تنها همه چیز را با محوریت شخص خود بدانیم به جای نمی رسیم.”

او در مورد نقش تخریب آمیز پاکستان در گفت و گو های صلح نیز صحبت کرد و گفت که “یکی از همسایه‌های ما هنوز فکر می‌کند که اگر جنگ در افغانستان ادامه داشته باشد، به نفع آنها است و همیشه باید این کشور دست نشانده باشد. تا حال هیچ راه حلی برای تغییر دیدگاه این کشور پیدا نشده است”.

این در حالی است که پاکستان همواره از سوی رهبران سیاسی افغانستان به پشتیبانی از هراس‌افگنان طالب و هم‌چنان مداخله در امور داخلی افغانستان متهم شده است، چیزی که هر بار از سوی مقامات این کشور رد شده است.

  پربازدید ترین