• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تایمزدهلی: نشست مسکو دولت افغانستان را تضعیف می کند

تایمزدهلی: نشست مسکو دولت افغانستان را تضعیف می کند

روزنامه نیو دهلی تایمز هند روز دوشنبه درگزارشی نوشت برگزاری نشست میان احزاب سیاسی افغانستان و طالبان در مسکو پایتخت روسیه باعث تضعیف دولت وحدت ملی افغانستان می شود.

این روزنامه هندی در ادامه این مطلب اضافه کرد در نشست احزاب سیاسی افغانستان با طالبان که از روز (سه شننبه) در مسکو برگزار می شود هیچ نماینده ای از دولت کابل حضور ندارد.

به نوشته این نشریه ،نشست هایی از این قبیل باعث برجسته تر شدن تقسیمات سیاسی عمیق در افغانستان و تضعیف دولت مرکزی خواهد شد.

نشست دو روزه مسکو در حالی با حضور احزاب سیاسی افغانستان و طالبان در روسیه برگزار می‌شود که زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در افغانستان بعد از پایان دور چهارم مذاکرات آمریکا و طالبان نتایج این مذاکرات را مطلوب خواند.

گروه طالبان تاکنون در مذاکرات خود با آمریکا و دیگر کشورها از مذاکره با دولت کابل اجتناب کرده است.

گفته می‌شود دولت هند با برگزاری نشست طالبان با احزاب سیاسی بدون حضور نماینده دولت افغانستان مخالف است.

در همین زمینه روزنامه ایندین وایر هند نوشت، مقامات هندی در دیدار اخیر خود با مقامات آمریکایی اعلام کردند که دهلی‌نو مخالف طرح تشکیل دولت موقت در افغانستان است.
وقتی «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان ماه گذشته برای دیدار با مقامات هندی به دهلی‌نو سفر کرد، مقامات این کشور خطاب به خلیل زاد گفتند که دهلی خواستار استقرار دولت موقت در افغانستان نیست.

بر اساس این گزارش، دهلی‌نو دلایل واشنگتن برای خروج فوری نیروها از افغانستان را درک می‌کند اما توافق صلح باید از ساختار سیاسی و قانون اساسی کنونی حفاظت کند.

هند پیش از این نیز در نشست صلح مسکو که 12 کشور منطقه‌ای و بین‌المللی در آن حضور داشتند در حمایت از دولت افغانستان از اعزام نماینده رسمی به این نشست خودداری کرد و به‌جای آن دیپلمات‌های بازنشسته خود را به این کنفرانس فرستاد.

  پربازدید ترین