• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دستان خالی مسافرین نشست صلح مسکو

دستان خالی مسافرین نشست صلح مسکو

اولین دور مذاکرات میان احزاب سیاسی کشور با طالبان در حالی از امروز سه شنبه در پایتخت روسیه شهر مسکو برگزار می‌شود که سیاستمداران شرکت کننده اعلام کرده اند؛ هیچ اطلاعی از جزئیات روند مذاکرات اخیر طالبان با آمریکا در قطر ندارند.

به دنبال برگزاری نشست احزاب سیاسی کشور با طالبان در مسکو، سیاستمداران کشور بر این باورند که اشرف غنی رئیس جمهور از ارائه جزئیات مذاکرات میان آمریکا و طالبان در قطر خودداری می‌کند.

«عبدالله قرلق» معاون حزب جنبش ملی می‌گوید: هرگونه تفاهم و یا توافق در روند صلح بدون اطلاع رسانی به مردم و احزاب سیاسی کشور فاقد مشروعیت بوده و منجر به برقراری صلح پایدار نخواهد شد.

وی تأکید کرد که احزاب سیاسی و مردم افغانستان باید از تمام جزئیات مذاکرات آمریکا با طالبان باخبر شوند.

«محمد ناطقی» رئیس کمیته احزاب سیاسی کشور نیز می‌گوید، از جزئیات مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان آگاهی ندارد و جزئیات را تنها از طریق رسانه‌های غربی به دست می‌آورد.

این در حالی است که زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در افغانستان بعد از اتمام چهارمین دور مذاکرات خود با طالبان در شهر دوحه قطر به کابل سفر کرد و مدعی شد تمام جزئیات این دور مذاکرات در اخیر دولت وحدت ملی قرار گرفته است.

البته ناظران سیاسی بر این باورند که جزئیات مذاکرات آمریکا و طالبان آنچنان آشفته بوده است که اشرف غنی رئیس جمهور بعد از دیدار با زلمی خلیل زاد مذاکرات اخیر را به معاهده ننگین «گندمک» تشبیه کرد.

در سال 1879 میلادی «شاه شجاع» با امضای معاهده ننگین موسوم به گندمک استقلال سیاسی افغانستان همراه با مناطق وسیعی از کشور را به کمپانی شرقی هند واگذار کرد.

علاوه بر این واکنش‌های تند اشرف غنی و مطرح کردن موضوع معاهده ننگین گندمک و جنگ‌های داخلی پس از کشته شدن «دکتر نجیب الله» رئیس دولت کمونیستی سابق در کشور اذهان عمومی را مغشوش کرده است.

از طرف دیگر، رئیس جمهور غنی تاکنون مشخص نکرده است که آمریکا به چه توافقی با طالبان دست یافته و از دولت نیز چه درخواستی دارد.

با برگزاری نشست مسکو به میزبانی روسیه، هیچ دعوتی از دولت کابل برای حضور در این نشست صورت نگرفته است، اما مقامات حکومت نیز گفته‌اند که برگزاری این گونه نشست‌ها به روند صلح افغانستان کمک جدی نخواهند کرد.

وزارت امور خارجه کشورمان نیز با برگزاری نشست صلح مسکو با حضور نمایندگان طالبان و احزاب سیاسی کشور اعلام مخالفت کرده و آن را اقدامی غیر سازنده عنوان کرده است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی در واکنش به نشست آینده مسکو در مورد صلح افغانستان می‌گوید: باید محوریت نشست های صلح دولت وحدت ملی باشد؛ تا هنوز طالبان غیر از امارات اسلامی خود شان، هیچ طرحی دیگر را قبول نکرده اند.

برخی از کارشناسان کشور نیز معتقدند که این اقدام روسیه در راستای امتیاز دهی به طالبان و کارشکنی در روند مذاکرات آمریکا با این گروه صورت گرفته است.

«قاضی نذیراحمد حنفی» نماینده پارلمان می‌گوید، نشست مشترک احزاب سیاسی و طالبان به میزبانی مسکو یک‌جانبه یعنی بدون حضور نمایندگان حکومت وحدت ملی است و نتیجه ملموسی را در پی نخواهد داشت.

با این حال این عضو مجلس از حکومت کابل و احزاب سیاسی خواست که در امر صلح به توافق نظر برسند؛ زیرا در غیر این صورت، عواقب اختلافات سیاسی داخلی ناگوار خواهد بود.

  پربازدید ترین