• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

محقق: با خروج نیروهای خارجی از افغانستان موافقیم

محقق: با خروج نیروهای خارجی از افغانستان موافقیم

محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه و یکی از اشتراک کننده گان نشست صلح مسکو در مصاحبه ی با خامه پرس گفت که هیات افغانستان در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان موافقت دارد و این موضوع در نخستین روز نشست صلح مسکو مطرح شده است.

وی در مورد اینکه در نخستین روز نشست صلح مسکو کدام موارد بحث شده چنین تصریح کرد:
امروز در نخستین روز کنفرانس صلح مسکو خوشبختانه اولین گفتمان بین الافغانی آغاز شد. قبل ازین هر جلسه و گفتمان دیگر که انجام شده بود با حضور مستقیم و یا وساطت خارجی ها صورت گرفته بود که این خود یک انکشاف مثبت در گفتگو های صلح افغانستان است. در اولین روز کنفرانس هرعضو مجلس به شمول نماینده گان طالبان نقطه نظرهای خویش را ابراز کردند که با یک تعداد نقاط گفته های طالبان مخالف و با برخی از دیدگاه های آنها موافق بودیم که از جمله آنها روی خروج نیروهای خارجی و تعدیل قانون اساسی بحث کردند. یک سلسله اختلاف نظرهای درین بخشها وجود داشت.

 ما قانون اساسی را محصول تلاش افغانها، علما و بزرگان افغانستان میدانیم که روی تعدیل آن یک سلسله اختلاف نظرهای وجود دارد و ممکن به یک نتیجه برسیم، چون قانون اساسی نسخه قرآن کریم نیست، که تغییر نکند. قانون اساسی را ما به عنوان قانون اساسی کشور میدانیم و اگر طالبان ملاحظاتی داشته باشند میشود تا یک کمیسیونی ایجاد گردد و از راه لویه جرگه افغانستان تعدیل شود که همین مساله در متن قانون اساس افغانستان نیز پیش بینی گردیده است که بجز از اسلامیت نظام و جمهوریت نظام سایر موارد آن قابل اصلاح اند.

همچنان در مورد خروج نیروهای نظامی و اشغالگری خارجی ها باید گفت که نیروهای خارجی ی که در افغانستان حضور دارند،‌ ما آنها را دعوت نکرده ایم و نه هم مسوولیت آنها را میپذیریم. و اگر طالبان ازین ناحیه بیشتر اصرار کنند، خواهیم گفت که آنها نباید برف بام خویش را بالای بام ما بیاندازند، چون قبل از ورود امریکایی ها به افغانستان،‌ امریکا به طالبان نزدیکتر بودند. به هرجای که طالبان حمله میکردند،‌ صدای امریکا گزارش آنرا به بسیار آب و تاب وبزرگمنایی نشر میکردند.

روابط امریکا و طالبان پس از آن برهم خورد که اسامه بن لادن برجهای تجارتی امریکا را آماج قرارداد. بعد از آن در شورای امنیت سازمان ملل این موضوع فیصله شد تا بالای گروه طالبان در افغانستان حمله شود.

اما اینکه ما غالب شدیم بحثی دیگری است. زمانی که ما آمدیم نمی توانستیم امریکایی ها را بیرون کنیم چون با مجوز شورای امنیت ملل متحد آمده بودند و نه هم خوش بودیم به حضور آنها. حالا نیز هرزمانی که ما توافق کنیم، و زمینه را مساعد بسازیم، امریکایی ها از کشور بیرون خواهند شد، چون آنها خود شان از اینجا خسته شده اند، و اگر ما توافق کنیم بهانه ی خوبی برای خروج آنها خواهد بود.

درین موضوع با طالبان اختلاف نظری وجود ندارد. ما نیز میخواهیم برای خروج نیروهای خارجی جدولی زمانی ساخته شود و برای همیشه خارجی ها اینجا نباشند و روی این مساله انشالله توافق صورت خواهت گرفت.

دیده میشود در این گفتگوها دیدگاه های ما با طالبان نزدیکتر میشود و این گفتگوها سرآغاز برای گفتگوهای بین الافغانی است. ما نمی توانیم جنگ چهل ساله را در نشست دو روزه مسکو حل کنیم،‌ اما گفتگوی مسکو سرآغازی برای گفتگوهای صلح پایدار در افغانستان است. ممکن در آینده این جلسه در جاهای دیگر صورت گیرد و قابل یاد آوری است به دلیل اینکه این جلسه در مسکو دایر شده، نمی تواند در تقابل به گفتگوهای صلح به رهبری امریکا باشد. ما در گفتگوهای صلح افغانستان تشریک مساعی امریکا و روسیه (شرق و غرب) و همه کشورهای منطقه و جهان را بخاطر امنیت در منطقه میخواهیم.

آقای محقق همچنان در مورد اینکه در جریان مذاکرات و گفتگوهای روز اول کنفرانس صلح مسکو، هیات افغانی با نماینده گان طالبان روی چی مواردی اتفاق نظر داشتند، بیشتر صراحت داد:
در مواردیکه با هم اشتراک نظرداریم اینست که جنگ تمام شود، همه أفغان ها با هم برادر شوند. درین جلسه از حکومت خواستیم تا در آینده درچنین گفتگوها اشتراک کنند و از طالبان نیز خواهش کردیم تا حکومت أفغانستان را رد نکنند، چون به هر اندازه که پایه های این مذاکرات گسترده شود به همان اندازه به موفقیت نزدیکتر میشویم. اعتراض و اختلاف نظر رییس جمهور غنی جای را نمی گیرد و به شبیه این است که کسی در هنگام مرگ دست و پا بزند. رییس جمهور غنی باید با عزت و حفظ برادری وارد این مذاکرات گردد. ما در همه ی این موارد با طالبان موافق بودیم. برعلاوه در قسمت اسلامی بودن نظام نیز موافق بودیم.

وی در مورد مخالفت رییس جمهور غنی با پروسه صلح افغانستان گفت که دلیل مخالفت رییس جمهور غنی اینست که طالبان نخواسته است با شخص خودش صحبت کنند که دلیل اصلی برای ناراحت رییس جمهور است:
دلیل که رییس جمهور غنی موافقت نشان نداده اینست که طالبان نخواسته با رییس جمهور صحبت کنند، اگر طالبان غنی را می پذیرفت، حالا دیدگاه او نیز برعکس بود. طالبان باور دارند که اشرف غنی دست نشانده است و بدین منظور حاضر به گفتگو به رییس جمهور نشدند و به مردم افغانستان رجوع کردند. و اینکه اشتراک کننده گان این نشست صلاحیت اجرایی دارند یا خیر، در نهایت روشن خواهد شد.

این در حالی است که دومین کنفرانس صلح مسکو با اشتراک رهبران سیاسی و شخصیت های سرشناس افغانستان به شمول 2 نماینده زن و نماینده گان طالبان با میزبانی کشور روسیه به تاریخ های 5 و 6 فبروری سال روان برگزار میگردد.

یکی از شرایطی که در نشست مسکو از سوی هیات افغانستان ابراز شده،‌ آتش بس به عنوان مقدمه ی برای صلح مطرح شده است که در ختم کنفرانس روشن خواهد شد که آیا طالبان با طرح آتش بس موافقت میکنند یا خیر؟

  پربازدید ترین