• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بنیاد فرهنگی اجتماعی شهید محمدطاهر فصیحی در ولایت قم ایران افتتاح شد

بنیاد فرهنگی اجتماعی شهید محمدطاهر فصیحی در ولایت قم ایران افتتاح شد

مراسم افتتاحیه بنیاد فرهنگی اجتماعی شهید محمدطاهر فصیحی،‌ روز گذشته (16دلو) با حضور نمایندگان مراجع عظام تقلید و علما،‌ برخی وکلای پارلمان، نماینده سفارت جمهوری اسلامی افغانستان،‌ مسئولین تشکل‌های فرهنگی مهاجرین،‌ دانشجویان و عموم جامعه مهاجر در تالار قدس مجتمع عالی امام خمینی (ره) در شهر مقدس قم برگزار گردید.

دکتر فائق سردبیر فصل‌نامه والعصر و عضو هیئت علمی برنامه‌ریزی درسی وزارت معارف افغانستان  اولین سخنران این مراسم؛ شهدا و مجاهدین را از ارزشمند‌ترین طیف‌های جامعه دانسته و گفت: ویژگی اول جهاد افغانستان،‌ گفتمان اسلامی آن بود.

وی در تکمیل مطلب فوق اظهار داشت: جهاد افغانستان جز بر مبنای اسلامیت بر هیچ مبنایی استوار نبود. دغدغه‌ی شهید فصیحی و امثال ایشان دین اسلام بود.

فائق با ذکر این مطلب که آرمان مردم افغانستان در دوران جهاد،‌ تشکیل جمهوری اسلامی و خروج بلوک شرق از کشور بود،‌ افزود: این خواسته‌ی مردم محقق شد؛ اما متاسفانه گفتمان اسلامی به مرور به گفتمان قومی و تباری تغییر یافت و فضایی ایجاد شد که در ذیل آن آرمان‌های گفتمان جهاد به تدریج به فراموشی سپرده شد.

سردبیر فصل‌نامه والعصر، تصریح کرد: کاری که مجاهدین افغانستانی در دوران جهاد انجام دادند از جنس همان کاری بود که امام حسین (ع) در عاشورا انجام داد، با این تفاوت که گفتمان عاشورا شخصیتی مثل حضرت زینب (س) داشت ولی در مورد جهاد در افغانستان،‌ با غلبه‌ی گفتمان قومیت بر اسلامیت، زینب‌های جهاد به حاشیه رانده شده و کنج عزلت اختیار کردند.

دکتر فائق در پایان مطالب خود، تشکیل بنیاد شهید فصیحی را یک ضرورت دانست و اظهار امیدواری کرد که این بنیاد فرهنگی‌اجتماعی تلاش کند تا گفتمان اسلامیت جهاد مجددا احیا شود و بر گفتمان رایج قومیت در کشور غلبه پیدا کند.

الحاج نصرالله صادقی‌زاده نیلی -نماینده ولایت دایکندی در پارلمان افغانستان- که به عنوان سخنران در این مراسم صحبت می‌کرد،‌ انسان‌ها را به دو گروه تقسیم کرده و اظهار داشت: برخی انسان‌ها تاریخ‌ساز و برخی هم متاثر از تاریخ هستند. برخی از انسان‌ها برای خود و خانواده‌ی خود کار می‌کنند و برخی دیگر برای جامعه‌ی خود خدمت می‌کنند.

وی ادامه داد: انسان‌های تاریخ‌ساز و کسانی که برای جامعه‌ی خود خدمت می‌کنند بسیار انگشت‌شمارند و می‌توان گفت که شهید فصیحی جزء این دسته از انسان‌ها بود. این شهید می‌توانست در قم بماند و به مدارج بالای علمی برسد؛ ولی از آنجا که به کشورش تجاوز شده بود وظیفه‌ی خود دانست تا از استقلال و حیثیت و دین خود دفاع کند و وظیفه‌ی یکی طلبه‌ی حقیقی را ادا کند.

صادقی‌زاده نیلی، با بیان اینکه آزادی‌های فعلی جامعه‌ی تشیع مرهون زحمات مجاهدین راستین می‌باشد،‌ گفت: یکی از افتخارات انقلاب اسلامی افغانستان این است که آغازکننده‌ی آن جامعه‌ی روحانیت بودند.

نماینده‌ی مردم ولایت دایکندی در پارلمان در ادامه گریزی هم به موضوعات روز زد و گفت: شما شاهد هستید که امروز کشورهای مختلفی سعی می‌کنند در صلح افغانستان نقش داشته‌باشند. صلح برای ما نیز امری بسیار ضروری است و همه‌‌مان به آن علاقمند هستیم. اما سوال اصلی و مهم این است که ما باید به دنبال چگونه صلحی باشیم؟

وی،‌ اولین مسئله‌ی دارای اهمیت برای اقلیت آسیب‌پذیر افغانستان را در رابطه با روند صلح، حفظ دست‌آوردهای دوران جهاد و نظام جدید دانست و تاکید کرد که چنانچه در گفتگوهای صلح،‌ این دستاوردها و حضور مردم ما در عرصه‌ها مراعات نشود یقینا چنین صلحی همانند زهر تلخی در کام مردم خواهد بود.

موصوف، دومین مسئله‌ی دارای اهمیت در روند صلح را وجود اجماع ملی بالای آن دانست و افزود: ما امروز می‌بینیم که صداها و حرکت‌های مختلفی در حال جریان است که با موقف حکومت افغانستان متفاوت است. وی همراهی و اجماع منطقه‌ای و جهانی را نیز مهم ارزیابی کرده و بر نقش کشورهای مهم منطقه بر ایجاد صلح فراگیر و پایدار در افغانستان تاکید کرد.

صادقی‌زاده نیلی،‌ با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در افغانستان، این دوره از انتخابات را برای اقلیت‌های کشور بسیار حیاتی دانسته و خاطرنشان کرد: هر جناحی که وارد کارزار انتخاباتی می‌شود باید آرمان‌های مردم را در نظر بگیرد.

وی در پایان،‌ راه شهدا را ادامه‌دار دانسته و تاکید کرد:  قلم‌ به دستان نباید اجازه دهند مسیر شهدا فراموش شود. وی تاسیس بنیاد شهید فصیحی را لازم و ضروری عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد تا این بنیاد با همکاری بزرگان دیگر، برنامه‌هایی دوام‌دار داشته باشد.

دکتر عبدالقیوم سجادی -رئیس دانشگاه خاتم‌النبیین و نماینده مردم غزنی در پارلمان افغانستان- که سخنران پایانی این مراسم بود، مهم‌ترین رسالت پیامبر را اصلاح‌گری دانسته و ابراز داشت: تفکر اصلاح‌گری یک مفکوره‌ی استراتژیک و همیشه ماندگار است.

وی ادامه داد: مهمترین رسالت عالمان دینی، اندیشمندان مسلمان و روشنفکران متدین نیز آوردن اصلاحات و فسادزدایی می‌باشد. موصوف افزود: شهید فصیحی در کنار شهدای دیگر بخصوص صادقی‌زاده نیلی در همین راه به شهادت رسیدند. لذا به اختصار می‌توان گفت که عالمان عامل،‌ پرچمداران تفکر اصلاحی در جهان اسلام هستند.

دکتر سجادی سپس با طرح سه سوال 1-اصلاحات چیست؟ 2-باتوجه به تعالیم اسلام،‌ مردم افغانستان در چه شرایطی قرار دارند و3-برای رسیدن به اصلاحات مد نظر چه برنامه‌هایی را باید روی دست گرفت، به ارائه‌ی توضیحاتی در این رابطه پرداخت.

وی اصلاحات را به معنای عدم موجودیت فساد در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، آداب معاشرت و رفتارهای جامعه اسلامی تعریف کرد.

نماینده مردم غزنی در پارلمان ادامه داد: جامعه‌ای که رهبران سیاسی آن در دایره‌ی تنگ نژاد و خون محصور باشند و مبنای تحیلیل اندیشمندان‌ آن جامعه،‌ ایل و تبار و قبیله باشد قطعا فسادزده است. افغانستان با مظاهر متنوعی از فساد روبرو است.

وی افزود: علی‌رغم پیشرفت‌های مختلف،‌ جامعه‌ی ما از نابسمانی‌ها روبرو بوده و از نبود الگوهای اصلاحی در عرصه‌ی سیاست،‌ اقتصاد، معاشرت اجتماعی و الگویی که ریشه در تفکرات قرآنی داشته باشد رنج می‌برد.

دکتر سجادی با انتقاد از ابراز رخوت و سستی در تغییر و اصلاح وضعیت موجود، گفت: چنین نگاهی نه مسئولانه و نه منطقی است. این نگاه با رسالت عالمان دینی و روشنفکران همخوانی ندارد. عالم عامل، فرزند حوادث نیست بلکه اصحاب فکر و اندیشه و صاحب برنامه است.

وی در توضیح ویژگی‌های برنامه اصلاحی برای جامعه افغانستان اظهار داشت: ما باید در تدوین برنامه، نگاهمان هم به واقعیات زمانه و هم به میراث گرانبهای تمدن اسلامی باشد؛ بنابراین برنامه‌های سکولاری و دین‌ستیز نمی‌تواند باعث اصلاح روند موجود شود.

رئیس دانشگاه خاتم‌النبیین (ص) کابل، وجود اتاق فکر قوی در جامعه اسلامی و بالاخص شیعیان را از ضروریات مهم برنامه‌ی اصلاحی دانست.

وی ویژگی دیگر برنامه‌ی جامع و مناسب را برنامه‌ای دانست که در تعامل با برادران اهل سنت و اقوام مختلف افغانستان عیار شود.

دکتر سجادی همچنین با اشاره به مذاکرات صلح و زمزمه‌های تغییر قانون و تشکیل حکومت موقت ابراز داشت: باید پرسیده شود که مردم ما در این روند در چه جایگاهی قرار خواهند داشت. اگر قرار باشد قانون تعدیل شود، ما چگونه و از چه طریق‌هایی می‌توانیم از حقوق مردم خود دفاع کنیم.

نماینده مردم غزنی در پارلمان، تعدیل قانون اساسی در فضای فعلی کشور را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: در فضای ملتهب و باج‌گیری و چانه‌زنی‌های سیاسی فعلی،‌ مجالی برای اصلاحات حقوقی وجود ندارد؛ لذا نباید نقاطی مورد جرح و تعدیل قرار بگیرد که به ضرر مردم ما باشد.

دکتر سجادی در پایان اظهار امیدواری کرد تا بنیاد شهید فصیحی بتواند بستری برای همفکری و هم‌اندیشی روشنفکران مسلمان و ارائه‌ی الگوهای عملی و کاربردی در عرصه‌های گوناگون آموزشی، فرهنگی و مناسبات اجتماعی باشد. وی افزود: در این راستا عالمان دینی همان هدایت‌گران چراغ به دستی هستند که آینده‌ای روشن برای مردم ما به ارمغان خواهند آورد.

گفتنی است که شهید محمدطاهر فصیحی در هشتم سرطان سال 1369 به دست کوردلان و تروریستان به شهادت رسید. تاسیس حوزه علمیه جعفریه در ولایت دایکندی، احداث سرک و تاسیس بازار پلاس از جمله فعالیت‌های عام‌المنفعه‌ی این شهید بزرگوار می‌باشد.

  پربازدید ترین