• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شورای عالی صلح: هر حرکتی که به پروسه ی صلح ضرر برساند، مردود است

شورای عالی صلح: هر حرکتی که به پروسه ی صلح ضرر برساند، مردود است

شورای عالی صلح کشور امروز (پنجشنبه، 18 دلو) در واکنش به قطع‌نامه‌ی اشتراک‌کنندگان نشست مسکو، اعلام کرده است که هر نوع حرکت و ابتکاری که پروسه‌ی صلح کشور را ضرر برساند، از سوی این شورا مردود می‌باشد.

در اعلامیه‌ای که از سوی این شورا به نشر رسیده، آمده است: «شورای عالی صلح هر نوع حرکتی که به تقویت هم‌نظری و همدیگرپذیری در جامعه‌ی افغانستان کمک‌کننده باشد را تأیید کرده، همکاری با آن را از وجایب خود می‌داند و در غیر آن از همکاری با آن، اجتناب می‌کند.»

در این اعلامیه گفته شده است که این شورا بحث‌ها و قطع‌نامه‌ی نشست غیررسمی مسکو را به دقت زیر نظر دارد و به عنوان یک نهاد بسترساز در روند صلح افغانستان، از هر نوع اقدام هماهنگ با پروسه‌ی صلح، حمایت می‌کند.

از سویی، این شورا با اشاره به بحث نیروهای خارجی در کشور، گفته است: «حضور نیروهای خارجی بر اساس یک ضرورت در افغانستان می‌باشد و خروج آن‌ها نیز مربوط به پیشرفت‌ها در پروسه‌ی صلح و مذاکرات مستقیم دولت افغانستان با تحریک طالبان می‌باشد.»

در اعلامیه، با تأیید بحث خروج نیروهای خارجی از کشور در گفت‌وگوی صلح، آمده است که این تصمیم، پس از رفع تهدید گروه‌های تروریستی در کشور و پیشرفت روند صلح با طالبان گرفته می‌شود.

این در حالی است که اشتراک‌کنندگان نشست مسکو شب گذشته (چهارشنبه، 17 دلو) در قطع‌نامه‌ای، اعلام کرده بودند که به هدف پیشبرد پروسه‌ی صلح در افغانستان و ایجاد فضای اعتمادسازی، نیروهای خارجی باید از افغانستان به گونه‌ی کامل خارج شوند و اسامی سران گروه طالبان نیز از لیست سیاه ملل متحد بیرون شود.

پس از آن، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی آمریکا برای صلح افغانستان در تویتی اعلام کرد که هیچ‌گونه جدولی زمانی برای خروج سربازان این کشور از افغانستان وجود ندارد.

آقای خلیل‌زاد افزوده است که این سخنان او در واکنش به گفته‌های شماری از مقام‌های طالبان مبنی بر توافق این گروه روی خروج سربازان امریکای از افغانستان با امریکا می‌باشد.

پیشتر شماری از اعضای گروه طالبان در حاشیه‌ی نشست مسکو گفته بودند که در گفت‌وگوهای آن‌ها با هیأت امریکایی، توافق شده است که نیمی از سربازان امریکایی در ماه اپریل سال جاری میلادی، از کشور بیرون می‌شوند. سپس شماری از اعضای دیگر این گروه تصریح کرده بودند که در این زمینه تا کنون میان امریکا و طالبان موافقتی صورت نگرفته است.

  پربازدید ترین