• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزیر امور خارجه پاکستان اعلامیه رییس جمهور غنی را غیر مسوولانه و مداخله جویانه خواند

وزیر امور خارجه پاکستان اعلامیه رییس جمهور غنی را غیر مسوولانه و مداخله جویانه خواند

شاه محمود قریشى وزیر امور خارجه پاکستان اعلامیه رییس جمهور غنی را در پیوند به افزایش خشونت ها علیه تحریک تحفظ پشتون ها در این کشور غیر مسوولانه و مداخله جویانه خوانده و گفته است که رهبری افغانستان به شکایت های مردم اش باید تمرکز کند.

این اظهارات وزیر امور خارجه در واکنش به مطلب اخیر رییس جمهور غنی در صفحه فیسبوک و تویترش می باشد.

رییس جمهور غنی در صفحۀ فیسبوک و تویترش نوشته است که در برابر اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و فعالان مدنی، در ایالت‌های خیبر پشتون‌خواه و بلوچستان، تشدد رو به افزایش است که سازمان‌های جهانی حقوق بشری، رسانه‌ها و حتی نهادهای مدنی و سیاسی پاکستان نیز افزایش این خشونت‌ها را تأیید کرده و نگرانی جدی شان را نشان داده اند.

رییس جمهور گفته است: منطقه با تهدید جدی افراطیت مذهبی و تروریزم مواجه است، وظیفۀ اخلاقی هر دولت مسؤول است که از این گونه فعالیت‌های مدنی حمایت کند؛ اما با تأسف که با آنها برخورد معکوس می‌شود. در حالی که نه تنها سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و فعالان مدنی برای ما موضوع نگران‌کننده است؛ بلکه فرجام منفی برای تمام منطقه خواهد داشت.

این نخستین واکنش حکومت وحدت ملی به گونه غیر مستقیم به رویدادهای خشونت‌آمیز دو هفتۀ اخیر در برابر تحریک تحفظ پشتون‌ها و هواداران آن است که در مراسم نخستین سالگرد تأسیس آن در خیبر پشتون‌خواه و بلوچستان پاکستان رخ داده است.

پیش از این رییس جمهور از تأسیس و تلاش‌های این تحریک در برابر تروریزم حمایت کرده بود که واکنش اسلام‌آباد را در پی داشت.

در تظاهرات اخیر اعضای این تحریک در این دو ایالت پاکستان یکشنبۀ گذشته، آرمان لونی، یکی از اعضای پیشتاز این تحریک کشته شد و گلالی اسماعیل، یک عضو دیگر این تحریک پس از یک روز توقیف، آزاد شد؛ اما هنوز هم شماری از اعضای تحریک تحفظ پشتون‌ها در حبس به سر می‌برند.

برعلاوۀ پاکستان، شماری از فعالان پشتون در سراسر جهان، کشته‌شدن آرمان لونی و توقیف گلالی اسماعیل، را نکوهش کرده اند.

شماری از شهرهای کشورمان نیز شاهد همایش‌های اعتراضی در واکنش به کشته‌شدن آرمان لونی بود و در باشنده گان افغان در اعتراض‌های شان، رفتار پولیس پاکستان را در برابر اعضای این تحریک، تقبیح کرده اند.

این تظاهرات به خواست منظور پشتین، رهبر تحریک تحفظ پشتون‌ها راه اندازی شده بود. همچنان، قبل از این تظاهرات، نماز جنازۀ آرمان لونی، به صورت غایبانه در کابل، کندهار و ننگرهار برگزار شد.

  پربازدید ترین