• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

همایش تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر جهاد مردم افغانستان در کابل برگزار شد

همایش تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر جهاد مردم افغانستان در کابل برگزار شد

بیست و نُه سال از خروج ارتش سرخ شوروی از افغانستان می‌گذرد. روز شنبه بیست و نهمین سالگرد شکست کمونیسم در افغانستان توسط مجاهدین کشور بود و کابل میزبان همایشی با عنوان تاثیرات انقلاب اسلامی ایران بر جهاد و پیروزی مردم افغانستان بود.

همایش تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر جهاد مردم افغانستان روز شنبه 20 دلو از سوی حزب رفاه ملی افغانستان در کابل برگزار شد.
 محمد قاسم دانش بختیاری استاد دانشگاه و رییس سابق واحد برنامه ریزی ریاست جمهوری کشورمان در این مراسم با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی ایران در پیروزی جهادگران افغانستان بر ارتش سرخ شوروی در بیست و نه سال قبل گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران معادلات سیاسی و دیپلماسی جهان تغییر کرد و ادبیات جدیدی به نام دیپلماسی اسلامی وارد عرصه سیاست بین الملل شد.

وی افزود: اسلامی و شیعه بودن و ورود علما به عرصه سیاست از ویژگی های بارز انقلاب اسلامی ایران بود که این انقلاب را از هر انقلاب دیگر متمایز می کرد.

محمد اکبری رییس حزب اسلامی افغانستان و نماینده مردم بامیان در مجلس نمایندگان هم گفت: متاسفانه علی رغم اینکه جهادگران افغانستان بر ارتش سرخ شوروی با الهام از رهنمود های امام خمینی(ره) پیروز شدند ، اما نبود رهبری مدبرانه مانند آیت الله خمینی(ره) باعث شد که افغانستان درگیر جنگ های دیگری شود.

محمد حسن جعفری دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان نیز در این مراسم تصریح کرد: مردم افغانستان هیچ زمان کمک های جمهوری اسلامی ایران را در قبال مردم افغانستان به ویژه در کمک به مجاهدین و پذیرش مهاجرین فراموش نخواهند کرد.

رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران هم در این همایش گفت: با اینکه انقلاب مردم افغانستان علیه کمونیسم پیروز شد، اما جهادگران راه نفوذ را نبستند و همین سبب شد تا مستبکران و کفار در کشور دوباره ظاهر شوند.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران، انقلاب جهانی است و ایران با همه ملت ها در تعامل و گفتگو است، همه ملت های مسلمانان یک امت هستند و در قانون اساسی ایران حمایت از مستضعفان یک اصل انکارناپذیر است.

  پربازدید ترین