• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بازتاب جهانی حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی 22 دلو

بازتاب جهانی حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی 22 دلو

بسیاری از خبرگزاری‌های بین‌المللی حضور مردم ایران در مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را منعکس کردند.

مردم ایران روز دوشنبه، 22 دلو 1397، چهلمین سال‌گرد پیروزی انقلاب اسلامی خود را جشن گرفتند. اخبار و تصاویر این رویداد بزرگ در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشت. روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا در گزارشی به قلم «توماس اردبرینک» خبرنگار سرشناسش که از سال 2002 تا کنون ساکن ایران است، می‌نویسد:

«ایرانی‌ها روز دوشنبه در پایتخت، بی‌توجه به باران سیل‌آسا، فوج‌فوج از خانه بیرون آمدند تا از خیابان انقلاب تا میدان آزادی راه‌پیمایی کنند. جمعیت شامل خانواده‌هایی می‌شد که کالسکه‌های بچه‌هایشان را با بادکنک‌های قرمز، سفید و سبز برگرفته از پرچم کشورشان تزئین کرده بودند و آن‌ها را هل می‌دادند، و هم‌چنین روحانیون، نوجوانان و دیگر افرادی که برای یک گردهمایی عظیم با پشتیبانی دولت به منظور گرامی‌داشت چهلمین سال‌گرد انقلاب اسلامی به خیابان آمده بودند. این تجمع اگرچه هر سال در روز 11 فوریه [22 دلو] برگزار می‌شود، اما جمعیت امسال به‌رغم هوای نامناسب، به نظر می‌رسید، بیش‌تر باشد».

نیویورک‌تایمز، آمریکا: «برای ایران، فرصتی بزرگ به منظور انتقاد از آمریکا»

در ادامه تصاویری از انعکاس جشن چهل‌سالگی جمهوری اسلامی در برخی از مهم‌ترین رسانه‌های انگلیسی‌زبان بین‌المللی آمده است.

آسوشیتدپرس، آمریکا: «ایرانی‌ها مراسم سال‌گرد پیروزی در انقلاب 1979 را برگزار کردند»
صدای آمریکا، آمریکا: «ایران مراسم چهلمین سال‌گرد انقلاب را برگزار کرد»
واشینگتن‌پست، آمریکا؛ «ایرانی‌ها مراسم سال‌گرد پیروزی در انقلاب 1979 را برگزار کردند»؛ بر اساس گزارش آسوشیتدپرس
فاکس‌نیوز آمریکا؛ «ایرانی‌ها مراسم سال‌گرد پیروزی در انقلاب 1979 را برگزار کردند»؛ بر اساس گزارش آسوشیتدپرس
نیوزویک، آمریکا: «ایران در جشن سال‌گرد انقلاب 1979 از «توطئه» های آمریکا انتقاد می‌کند و قسم می‌خورد توان نظامی‌اش را تقویت نماید»
سی‌بی‌اس‌نیوز، آمریکا: «ایران مراسم گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی را با طعنه به دولت ترامپ درباره تحریم‌ها برگزار کرد»
هیل، آمریکا: «روحانی، رئیس‌جمهور ایران در مراسم سال‌گرد انقلاب: اجازه نخواهیم داد آمریکا پیروز شود»
رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی، آمریکا: «هم‌زمان با مراسم چهلمین سال‌گرد انقلاب، روحانی از «توطئه» های آمریکا انتقاد می‌کند»
رویترز، انگلیس: «هم‌زمان با چهل ساله شدن انقلاب، ایرانِ باجسارت آمریکا را به سخره گرفت»
بی‌بی‌سی، انگلیس: «راه‌پیمایی ایران در گرامی‌داشت چهلمین سال‌گرد انقلاب اسلامی»
گاردین، انگلیس: «ایرانی‌ها در مراسم چهلمین سال‌گرد انقلاب اسلامی (گزارش تصویری)»
فایننشال‌تایمز، انگلیس: «ایستادگی روحانی در مراسم سال‌گرد به‌رغم نارضایتی روبه‌افزایش در ایران»
خبرگزاری فرانسه (ای‌اف‌پی)، فرانسه: «جمعیت‌های عظیم در مراسم چهلمین سال‌گرد انقلاب ایران»
یورونیوز، فرانسه: «ایران: روحانی در مراسم چهلمین سال‌گرد انقلاب اسلامی مقابل آمریکا ایستاد»؛ بر اساس گزارش رویترز
دویچه‌وله، آلمان: «مراسم گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی در ایران»
اِفِه (از بزرگ‌ترین آژانس‌های خبری دنیا)، اسپانیا: «روحانی، رئیس‌جمهور ایران قسم می‌خورد توان نظامی را به‌رغم فشارهای بین‌المللی گسترش دهد»
استارز اند استرایپس، آمریکا؛ «ایرانی‌ها مراسم سال‌گرد پیروزی در انقلاب 1979 را برگزار کردند»؛ بر اساس گزارش آسوشیتدپرس
تایمز دیلی، آمریکا؛ «ایرانی‌ها مراسم سال‌گرد پیروزی در انقلاب 1979 را برگزار کردند»؛ بر اساس گزارش آسوشیتدپرس
نشنال‌پست، کانادا؛ «ایرانی‌ها مراسم سال‌گرد پیروزی در انقلاب 1979 را برگزار کردند»؛ بر اساس گزارش آسوشیتدپرس
سی‌بی‌سی، کانادا؛ «صدها هزار نفر در ایران مراسم چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را برگزار کردند»؛ بر اساس گزارش رویترز
سی‌تی‌وی نیوز، کانادا: «ایرانی‌ها با شعار «مرگ بر آمریکا» مراسم سال‌گرد پیروزی در انقلاب 1979 را برگزار کردند»؛ بر اساس گزارش آسوشیتدپرس
نیوکاسل‌هرالد، استرالیا: «مراسم چهلمین سال‌گرد پیروزی در ایران»؛ بر اساس گزارش آسوشیتدپرس
تی‌آرتی ورلد، ترکیه: «ایرانی‌ها سال‌گرد پیروزی در انقلاب 1979 را گرامی داشتند»
الجزیره، قطر: «مراسم چهلمین سال‌گرد انقلاب اسلامی در ایران»
چاینا دیلی، چین: «شادی ایرانی‌ها از ناامیدی آمریکا هم‌زمان با چهل ساله شدن انقلاب»؛ بر اساس گزارش رویترز
ماینیچی، جاپان؛ «ایرانی‌ها مراسم سال‌گرد پیروزی در انقلاب 1979 را برگزار کردند»؛ بر اساس گزارش آسوشیتدپرس
هاآرتص، رژیم صهیونیستی: «هم‌زمان با چهل ساله شدن انقلاب، ایران توان نظامی‌اش را به نمایش می‌گذارد و غرق در شادی از «ناامیدی» آمریکاست»؛ بر اساس گزارش رویترز
تایمز اسرائیل، رژیم صهیونیستی: «هم‌زمان با حضور جمعیت‌های عظیم در مراسم چهل سالگی انقلاب، ایران از آمریکا انتقاد می‌کند»؛ بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه
جروزالم‌پست، رژیم صهیونیستی: «ایران تهدید می‌کند در صورت حمله آمریکا، «تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان» خواهد کرد»؛ بر اساس گزارش رویترز

البته بر خلاف همه منابع خبری بالا، «موثق‌ترین منبع خبری دنیا»، خبر می‌دهد که تقریباً هیچ‌کس در راه‌پیمایی‌های روز دوشنبه در سراسر ایران شرکت نکرده است. در زیر، تصویر منتشرشده و ادعای عجیب «آمدنیوز» را می‌بینید.

«96 درصد از مردم ایران در راه‌پیمایی امسال حضور نداشتند»؛ فقط 4 درصد از مردم در خیابان‌ها بودند؟ مگر ایران چند صد میلیون نفر جمعیت دارد؟

بازتاب گسترده جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی در رسانه های آمریکایی

رسانه های آمریکایی همچون سایر رسانه های جهانی حضور گسترده ملت ایران در جشن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را پوشش داده و گزارش های متعددی درباره راهپیمایی 22 دلو منتشر کردند.

به گزارش شبکه سی.بی.اس نیوز در تارنمای خود نوشت: صدها هزار نفر در سراسر ایران به خیابان ها آمدند تا چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را گرامی بدارند. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در حضور جمع کثیری از مردم اظهار داشت که ایران برای تقویت توان موشکی خود اجازه نمی گیرد و با وجود تحریم های آمریکا قدرت نظامی خود را بالا می برد.

«الیزابت پالمر» خبرنگار سی.بی.اس گفت : هرچند هوا بارانی بود اما حال و هوای بانشاطی در مراسم وجود داشت. این شبکه با اشاره به تحریم هایی که دولت ترامپ وضع کرده، نوشت که در پاسخ به این اقدام فریادهای آشنای «مرگ بر آمریکا» در خیابان های تهران طنین انداز شد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز با اشاره به راهپیمایی تهران نوشت که ایرانی ها در هوای بارانی و فوج فوج به سمت خیابان انقلاب و سپس میدان آزادی راهپیمایی کردند.

این روزنامه به حضور «خانواده ها» و «نوجوانان» در این راهپیمایی اشاره کرد و نوشت: هر ساله چنین راهپیمایی در روز 11 فوریه (22 دلو) برگزار می شود اما امسال این راهپیمایی به رغم ناپایداری آب و هوا، گسترده تر بود.

نیوزویک هم به تظاهرات میلیونی 22 دلو پرداخت و نوشت که در جریان جشن سالگرد انقلاب 1979 (1357) ایران از «توطئه» آمریکا انتقاد کرده و وعده داد که توان نظامی خود را تقویت کند.

این نشریه در مورد توطئه های آمریکا علیه ایران به نقل از «برت بروئن» دیپلمات سابق آمریکایی در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نوشت: دولت آمریکا به رغم تلاش های گسترده برای جلب حمایت کشورهای دیگر از موضع خود (علیه ایران) همچنان تا حد زیادی در مورد ایران منزوی است.

«یو.اس.ای تودی» هم روزنامه دیگری بود که با اشاره به اینکه «جمهوری اسلامی ایران چهل ساله شد» نوشت: صدها هزار ایرانی روز دوشنبه سالگرد تاسیس جمهوری اسلامی و سقوط حکومت شاه که مورد حمایت آمریکا بود، را جشن گرفتند.

این رسانه افزود: همان گونه که در راهپیمایی های ضدآمریکایی در ایران مرسوم است جمعیت زیادی از شرکت کنندگان پرچم های ایران را تکان می دادند و فریاد می زدند: مرگ بر آمریکا. آنها همچنین پرچم های آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند.

وال استریت ژورنال در گزارشی تحت عنوان «ایران وعده داد به رغم تهدیدهای آمریکا توان نظامی خود را تقویت کند» نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری و سایر رهبران ایران در جشن های گسترده سالگرد انقلاب به آمریکا تاختند و تاکید کردند که تهران به تقویت سامانه های موشکی خود ادامه می دهد.

این روزنامه آمریکایی گزارش داد: همانگونه که در راهپیمایی های بزرگداشت انقلاب مرسوم است مردم پرچم های آمریکا و اسرائیل و آدمک های دونالد ترامپ را به آتش کشیدند. سایر راهپیمایان نیز بنرهایی را حمل می کردند که روی آنها نوشته شده بود: «نه سازش، نه تسلیم» و «ما به غربی های فریبکار اعتماد نمی کنیم».

وال استریت ژورنال بخشی از اظهارات یک شهروند 72 ساله ایرانی را بازتاب داد و به نقل از وی نوشت: شاه از آنجایی که دست نشانده آمریکا بود، همچنان در ایران به شدت نامحبوب است و ساقط کردن وی همچنان مایه افتخار ایرانی هاست.

مراسم راهپیمایی یوم الله 22 دلو و بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران روز دوشنبه با حضور پرشور مردم همزمان با سراسر ایران در تهران برگزار شد. حضور میلیونی مردم در این راهپیمایی بازتاب گسترده ای در رسانه های جهانی داشت.

شش هزار و 500 خبرنگار داخلی و خارجی مراسم راهپیمایی 22 دلو را پوشش دادند که 300 تن از رسانه های بین المللی بودند تا تکرار طوفانی حرکت ملت ایران را برای مخاطبان خود در سراسر جهان گزارش کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و مشاور امنیت ملی وی 'جان بولتون' و نیز 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی با پست های توئیتری در مورد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی عجز خود را در مقابل حرکت گسترده مردم ایران نشان دادند.

  پربازدید ترین