• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

آنقوزه «بیشتر از تریاک» برای افغانستان دلار می آورد؟

آنقوزه «بیشتر از تریاک» برای افغانستان دلار می آورد؟

آنقوزه (هینگ/Ferula assa-foetida) نوعی از گیاه دارویی وحشی است. این گیاه که از اقلام مهم صادراتی افغانستان بوده است، در کوه‌های این کشور به‌ خصوص در ولایت‌های تخار و بدخشان در شمال شرق این کشور می‌روید. حدود دو دهه پیش این گیاه به دلیل برداشت بی‌رویه به شدت کم شد و حتی نزدیک به انقراض رسید و باعث شد برخی‌ها از درآمد حاصل از آن محروم شوند.

آنقوزه که در افغانستان با نام "هینگ بدبو" شناخته می‌شود، از تیره چتریان به ارتفاع 2 تا 2.5 متر دارای ریشه قوی و با شیره شیری رنگ با بوی تند است که به عنوان گیاه دارویی در طب سنتی کاربرد دارد.

در سال 1385 خورشیدی وزارت زراعت افغانستان برداشت و تجارت این گیاه را برای مدت 5 سال غیرمجاز اعلام کرد ولی تلاش اندکی برای بهبود حاصلات آن انجام شد.

اکنون ساکنان ولسوالی رستاق ولایت تخار برای احیای محصولات این گیاه کمر بسته‌اند و با استفاده از تجربه تاجیکستان در همسایگی ولایت تخار و بدخشان زمین‌های خشک و دیمی خود را زیر کشت این گیاه برده‌اند.

امسال آنقوزه در افغانستان کیلویی 100 دلار بود و حدود 30 میلیون دلار درآمد داشته است و در سالهای آینده رو به گسترش خواهد بود.

اگر غنی مدعی شده است تا سال 2024 درآمد افغانستان به 8 میلیارد دلار می رسد بعید نیست ولسوالی روستاق بدخشان بهترین محل برای کشت آنقوزه است هند و پاکستان مشتری آن می‌باشد و شیره‌ی آنقوزه جهت داروی سنتی استفاده می شود و برای تقویت قوای جنسی مورد بهره برداری قرار می گیرد، وای از آن روز که عربهای خلیج فارس به خاصیت آن پی ببرد این گیاه در زمین‌های خشک بیشتر ثمر می دهد و 18 سال ریشه هایش عمر دارد و باید روی تولید آن توجه شود.

یکی از تولیدکنندگان می گوید وقتی من زمین خود را گندم می کاشتم سالانه 50 هزار افغانی محصول می داد و حال که آنقوزه می کارم 400 هزار افغانی محصول می گیرم  و این الگوی خوبی هست امید که توجه به گسترش آن گردد.

آینده ات درخشان است ای وطن.

  پربازدید ترین