• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برداشت معکوس فرهنگ مدرن غرب از مفهوم ولنتاین

برداشت معکوس فرهنگ مدرن غرب از مفهوم ولنتاین

چهاردهم فوریه (بیست و پنجم دلو) در فرهنگ مدرن غربی تحت عنوان روز «ولنتاین» یا روز عشاق نامیده شده است. روزی که جوهره اصلی آن بر مبنای روایت‌های نه چندان معتبر فرهنگ غربی قرار داشته و بر اهمیت عشق و یادآوری آن در قالب اهدای هدیه تکیه دارد. این آئین اما چند سالی است که با توجه به گسترش استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای به فرهنگ ما نیز رسوخ کرده و نمادهای آن با شدت و ضعف در جامعه و به ویژه در بین جوانان دیده می‌شود.

بهره‌گیری از این مضمون غربی که با آموزه‌های دینی و ملی ما در تضاد است آن را در برخی سطوح به یک آسیب اجتماعی و هویتی بدل کرده است.

فارغ از برداشت‌های مختلف از این مفهوم و ماهیت آن، به برداشت معکوس فرهنگ مدرن غرب از ولنتاین اشاره می‌کنیم:
ولنتاین مقدس یک کشیش مسیحی بوده که در قرن سوم خدمت میکرده است. زمانی که امپراطور CLADIUS دوم بر روم حکمرانی میکرده. کلادیوس دریافت که مردان مجرد از آنجایی که همسر و خانواده ای ندارند (مردان متاهل حاضر به ترک همسر و خانواده خود نبودند) نسبت به مردان متاهل بیشتر به سربازی روی آورده و سربازان بهتر، کاراتر و جنگجو تری نیز میباشند. از همین رو ازدواج را برای مردان جوان غیر قانونی و ممنوع اعلام کرد. ولنتاین که این حکم را ناعادلانه و ظالمانه میپنداشت از فرمان کلادیوس سرباز زد. ولنتاین مخفیانه عشاق جوان را به عقد یکدیگر در می آورد. هنگامی که این عمل ولنتاین بر ملا گشت کلودیوس حکم اعدام وی را صادر کرد.

در نتیجه ولنتاین آن زمان مبارزه با فساد اخلاقی، فحشا و عزوبت و تلاش برای تشکیل خانواده مشروع را تبلیغ می کرد ولی الان ولنتاین برای رابطه نامشروع دختر و پسر و یا هدیه دادن به زن شخص دیگر می باشد.

  پربازدید ترین