• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرور دانش: صلح نباید به گونه ای مدیریت شود که افغانستان را به عقب برگرداند

سرور دانش: صلح نباید به گونه ای مدیریت شود که افغانستان را به عقب برگرداند

 محمدسرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری با اشاره به گفتگوهای صلح افغانستان می‌گوید که طرح صلح نباید به گونه‌ای طراحی و مدیریت شود که به پروسه نظام‌سازی نقطه پایان بگذارد و افغانستان را دوباره به عقب برگرداند.

آقای دانش که امروز جمعه (26 دلو) در مراسم تجلیل از سی‌ومین سالروز خروج قشون سرخ شوروی از افغانستان که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، صحبت می‌کرد، دوره جهاد را یکی از افتخارآمیزترین مقطع‌های تاریخ سیاسی افغانستان خواند.

وی گفت که دوره جهاد یکی از افتخارآمیزترین مقطع‌های تاریخ سیاسی افغانستان و یک رستاخیز بزرگ ملی ما و یک برگ زرین در تاریخ این کشور است. به همین جهت باید گفت همه مردم افغانستان مجاهد هستند و هیچ کسی نمی‌تواند این سکه افتخار آمیز را منحصر به گروه و جماعت خاصی بپندارد.

معاون دوم ریاست جمهوری گفت که این یک واقعیت تلخ است که مجاهدین و احزاب جهادی ما در اثر مداخلات خارجیان و یا نداشتن تجربه در دولت سازی و همچنین روحیه منفی خودخواهی‌ها و انحصار طلبی‌ها نتوانستند آرزوهای جهاد را برآورده سازند و از این جهت دچار اختلافات و منازعات شدند و در پی آن گروه طالبان ظهور کرد.

آقای دانش افزود:"ما هر زمان که متحد بودیم، پیروز شدیم و نمره کامیابی گرفتیم و هر زمان که متفرق شدیم، شکست خوردیم و ناکام ماندیم. در دوره جهاد مهم ترین عامل پیروزی ما و شکست شوروی اتحاد ما بود. در آن روزگار ما نه تفرقه قومی و زبانی داشتیم و نه اختلاف مذهبی و سمتی. تمام اقشار و گروه‌های سیاسی و اجتماعی همگی یک هدف واحد را دنبال می‌کردند و در راه تحقق آن مبارزه و فداکاری می‌کردند."

وی گفت که سیاستمداران و رهبران سیاسی و قومی ما فراموش نکنند که تاریخ همیشه به اشکال مختلف تکرار شدنی است. ما باید امروز بیش از هر وقت دیگر به وحدت سیاسی و وحدت ملی خود پای بفشاریم و از هر نوع کژتابی و نارواداری دست برداریم و به ثبات سیاسی و منافع ملی خود بیندیشیم.

معاون دوم ریاست جمهوری اظهار داشت که در این اواخر روند صلح کشور شتاب بیشتر گرفته است بدون تردید مردم نگران صلح نیستند، بلکه صلح گمشده همه مردم و یگانه آرزوی همگی ما است و دولت و مردم از جان و دل می خواهند که صلح پایدار در کشور به وجود آید و همه کسانی که بر طبل جنگ و خشونت می‌کوبند، به جاده انسانیت برگردند، تا ما دیگر شاهد کشتار و ویرانی نباشیم.

آقای دانش گفت که هر نوع طرح صلح نباید به گونه ای طراحی و مدیریت شود که ما به عقب برگردیم و پروسه دولت سازی را نیمه تمام بگذاریم و دوباره از صفر شروع کنیم. اکنون کسانی که بار دیگر شعار دولت موقت را سر می‌دهند باید بدانند که این طرح بار دیگر به پروسه نظام سازی نقطه پایان می‌گذارد و ما را دوباره به عقب بر می‌گرداند.

وی افزود که ما از طالبان که قانون اساسی ما را کاپی از غرب می‌دانند، نه گلایه داریم و نه انتظاری غیر از این داریم، در حالی که این گروه خود با تمام هویت و ماهیت خود وابسته به خارجیان و کاپی پالیسی‌های آنان است؛ ولی خوب است از کسانی که از ایجاد اداره موقت حمایت می‌کنند و یا درباره قانون اساسی با طالبان مذاکره می‌کنند، پرسیده شود که چه چیزی در قانون اساسی کشور کمبود است که بر آن افزوده گردد و یا چه چیزی در قانون اساسی فعلی ما زاید است که باید حذف گردد؟

آقای دانش اظهار داشت که امروز حکومت افغانستان و هم اکثریت قریب به اتفاق مردم و احزاب سیاسی و سیاستمداران کشور بر این باورند که هیچ پروسه صلحی بدون حضور دولت افغانستان به فرجام نیک نمی‌رسد و عقیم خواهد بود. بنابراین توقع و انتظار ما از همه جوانب دخیل در قضیه افغانستان این است که هیچ پروسه‌ای را در غیاب دولت افغانستان به عنوان تنها نماینده مشروع و قانونی مردم افغانستان، تعریف نکنند.

معاون دوم ریاست جمهوری بیان داشت که رفتن به سوی انتخابات تنها راه مشروع و مطمئن برای تأمین آینده باثبات در افغانستان است و هرگونه راه بدیل اعم از حکومت‌های امارتی، عبوری و موقت و مانند آن، بازگشت به گذشته و برگشت به نقطه صفر است.

آقای دانش گفت که با توجه به مشکلات و نارسایی‌هایی که در انتخابات ولسی جرگه پیش آمد، در طی مشوره هایی که از طرف رهبری حکومت وحدت ملی به عمل آمد، همه رهبران سیاسی کشور و همه جوانب دخیل در امور انتخابات به شمول نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و جامعه بین المللی با یک صدا و به اتفاق آرا تأکید کردند که هرچه عاجل یک سلسله اصلاحات به شمول تعدیل قانون انتخابات عملی شود.

وی اظهار داشت که شاید هم برخی دیگر فکر کنند که رهبری حکومت این تعدیل را با انگیزه‌های سیاسی انجام می‌دهد. اما حقیقت چیز دیگری است. در کشور ما متأسفانه گاهی ناگزیری هایی وجود دارد که برای عبور از یک بحران و یا جلوگیری از بحران‌های احتمالی، باید کم ترین ضرر را پذیرفت و در چنین حالتی تا قانون اصلاح نشود، هرنوع اقدام دیگر غیر عملی است.

وی گفت که خوشبختانه تعدیل جدید علی‌الرغم همه بی‌اعتمادی ها و بی باوری ها، به گونه ای انجام شد که زمینه یک اجماع و توافق نظر کامل بین همه جوانب دخیل به شمول نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، احزاب سیاسی ، نهادهای مدنی مرتبط به انتخابات و جانب حکومت فراهم شد.

  پربازدید ترین