• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

عطا محمد نور: فکر نمی کنم روسیه علاقه داشته باشد آنچه در گذشته انجام داد را تکرار کند!

عطا محمد نور: فکر نمی کنم روسیه علاقه داشته باشد آنچه در گذشته انجام داد را تکرار کند!

عطا محمد نور رییس اجراییه حزب جمعیت اسلامی در سخنانی خطاب به مقامات مسکو گفت که فکر نمی‌کنم روسیه علاقه داشته باشد آنچه در گذشته انجام داد را تکرار کند.

30 سال از پایان رسمی حضور نظامی شوروی پیشین در افغانستان می‌گذرد؛ جنگی ده ساله که تلفات سنگینی برجا گذاشت و برای روسیه این پیام روشن را داشت که تا حد امکان از مداخله نظامی در بیرون سرحدات اش خودداری کند.

ولی سی سال پس از این رویداد، دیدگاه مسکو در پیوند به اشغال افغانستان تغییر کرده است. بسیاری در روسیه، اکنون باور دارند که جنگ شوروی پیشین در افغانستان، جنگی اجتناب‌ناپذیر و تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بود.

با گذشت این همه سال، نقش روسیه در فضای کنونی سیاسی افغانستان، در حالی که امریکا برای پایان دادن به جنگ هفده ساله با طالبان تلاش می‌کند، رو به افزایش است.

اخیرا نشستی با حضور نماینده گان طالبان و شماری از سیاستمداران برجستۀ افغانستان در مسکو برگزار شد و مقامات روسی، تاکید کرده اند که از خروج نظامیان امریکایی از افغانستان حمایت می‌کنند.

بسیاری از ناظران، اقدامات اخیر روسیه را تلاشی برای آغاز دور جدیدی از رقابت‌های سیاسی با امریکا در افغانستان تلقی کرده اند.

با این حال، عطا محمد نور، از قوماندانان جهادی که علیه قشون سرخ شوروی جنگیده و اخیرا در نشست صلح مسکو حضور داشت، می‌گوید که فکر نمی‌کنم روسیه علاقه داشته باشد آنچه در گذشته انجام داد را تکرار کند. امروز، همه چیز کاملا تغییر کرده است. ما چهل سال جنگ را در این کشور تجربه کرده ایم و تمام مردم افغانستان از جنگ خسته شده اند. مردم از هر مُـلکی که برای آوردن صلح اقدام کند، حمایت می‌کنند.

با این حال، سیاستمداران روسی می‌گویند که نقش مهمی در ساختن زیربناهای افغانستان بازی کردند؛ کاری که نیروهای امریکایی در هفده سال حضور شان در افغانستان انجام نداده اند.

ضمیر کابلوف، فرستاده خاص رییس جمهور پوتین برای افغانستان آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس گفته است: اردوی که از سوی اتحاد شوروی (در افغانستان) آموزش داده شد، قادر بود به تنهایی تا سه سال روی پای خود بایستد. اردوی که حالا امریکایی‌ها آموزش داده اند؛ بهتر است از خود افغان‌ها درباره‌اش بشنوید. حتی مطمین نیستند که یک ماه (در نبود امریکا) دوام بیاورد.

با این حال، آقای کابلوف می‌گوید: قابل تاسف است که همکاران امریکایی ما از تاریخ درس نمی‌گیرند؛ می‌خواهند تاریخ بسازند.

قشون سرخ شوروی پیشین در دیسمبر سال 1979 افغانستان را اشغال کردند و ده سال درگیر جنگی فرساینده با گروه‌های مجاهدین ماندند.

براساس آمار رسمی، این جنگ منجر به کشته شدن بیش از 15000 عسکر روسی شد. تلفات ملکیان ناشی از این جنگ نیز بین پنجصد هزار تا دو ملیون نفر تخمین شده است.

  پربازدید ترین