• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس جمهوری: با طالبان تماس داریم، پیشرفت های اساسی در گفتگوهای صلح تا یک سال ممکن است

 رییس جمهوری: با طالبان تماس داریم، پیشرفت های اساسی در گفتگوهای صلح تا یک سال ممکن است

رییس‌جمهور غنی به بی بی سی گفته است که می‌پذیرد که حکومت افغانستان نیز با گروه طالبان در تماس است و تا یک سال دیگر، پیشرفت‌های اساسی در گفت‌وگوهای صلح ممکن است. اما از سویی، آقای غنی نسبت به صداقت طالبان در پایان دادن به جنگ افغانستان تردید دارد و می‌گوید اگر طالبان واقعن به دنبال صلح اند، باید در انتخابات شرکت کنند. از سوی رییس اجرایی حکومت گفته است که نباید فرصت هایی که برای رسیدن افغانستان به صلح به وجود آمده، از دست بروند.

طالبان بارها با نمایندگان امریکا، کشورهای همسایه و حتا شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان در مورد روند صلح گفت‌وگو کرده‌اند اما تاکنون حاضر نشده‌اند با نمایندگان حکومت افغانستان دور یک میز بنشینند اما با آن هم، آقای غنی در گفت‌وگو با شبکه‌ی خبری بی بی سی گفته است که تا یک سال دیگر پیشرفت های اساسی در گفت‌وگوهای صلح ممکن است به دست آید.

رییس جمهوری در این گفت‌وگو اما نسبت به صداقت طالبان برای گفت‌وگوهای صلح تردید دارد و گفت که اگر طالبان واقعن می‌خواهند به جنگ پایان دهند، در انتخابات شرکت کنند.

به باور آقای غنی، مردم باید اطمینان یابند که طالبان در پی انحصار قدرت نیستند و به حقوق بانوان نیز احترام می‌گذارند.

رییس‌جمهوری غنی به بی بی سی گفت: "تنها حرف زدن کافی نیست اما اهدافی که دنبال می‌شود اهداف درستی است ما با فراهم کردن شرایط حضور طالبان در سیاست افغانستان و اجازه‌ی فعالیت سیاسی به آن‌ها، می‌خواهیم به خشونت نقطه پایان بگذاریم".

رییس‌جمهوری از سویی تاکید می‌کند که حکومت افغانستان نمی‌تواند در گفت‌وگوهای صلح کنار گذاشته شود و می‌پذیرد که با شماری از فرماندهان طالبان در ولایت قندهار در تماس است.

رییس جمهور غنی گفت: "این یک موضوع ساده است که طالبان می‌توانند هرگونه معامله با طرف‌های افغان داشته باشند اما در گفت‌وگوهای رسمی حکومت افغانستان در حاشیه قرار نخواهد گرفت".

آقای غنی در این گفت‌وگو از روابط عمیق دوجانبه میان افغانستان و امریکا خبر داده گفت: "در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در ماه‌های اپریل یا ماه می اغراق شده است. ما صحبت های سازنده‌یی با طرف امریکایی داشتیم و باور داریم که دوستی ما با امریکا در یک فضای جدید هچنان ادامه خواهد داشت و پیش از همه، به رسیدن به یک توافق سیاسی نیاز داریم و از نظر من این امکان پذیر است".

رییس جمهور غنی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در آلمان با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو نیز در مورد صلح و انتخابات گفت‌وگو کرده است. بر اساس خبرنامه‌ی ریاست‌جمهوری، مقام های اروپایی در این دیدار تاکید کرده‌اند که روند صلح بدون حضور حکومت افغانستان، بی‌نتیجه خواهد بود.

از سوی هم، عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور که دربرنامه رقابت سیرت نبی امروز شنبه در سخنرانی اش گفت که از هرگونه فرصت برای پایان جنگ باید استفاده شود و حکومت هم فرصت هایی را برای گفتگو با طالبان فراهم کند.

در کنار این همه، حمداله محب در نشستی با وزیران خارجه پاکستان، اوزبکستان و وزیر خارجه پیشین امریکا در حاشیه نشست امنیتی مونیخ، گفت که صلح درافغانستان آمدنی است اما این صلح به قیمت ارزش های ملی و مدنی نخواهد بود.

آقای محب افزود: "صلح خواست همه مردم افغانستان است و کشورهای منطقه هم باید بدانند که ثبات افغانستان به نفع هر یک از کشورهای منطقه به شمول همسایه های افغانستان است. افغانستان صلحی را می خواهد که برای مردم آن قابل قبول باشد. در پنج سال گذشته 45هزار نیروی امنیتی جان خود را به خاطر حفظ ارزش های ملی و مردمی از دست دادند. افغانستان نمی‌خواهد دوباره به عقب برگردد".

مشاور شورای امنیت ملی کشور همچنان تاکید کرد که نیروهای افغانستان با پشتیبانی مردم برای استقلالیت و حاکمیت افغانستان قربانی می دهند و برخی کشورهای همسایه باید در مورد افغانستان تجدید نظر کنند.

آقای محب افزود: "سربازان ما برای معاش 300دالر نه بلکه برای یک هدف ارزشمند می جنگند. آنها پشتیبانی میلیون‌ها افغان را در دفاع از ارزش‌های افغانستان دارند. سربازان ما قربانی می دهند و روزنامه‌های بین المللی آن را تلفات می‌نامند اما این تلفات نیست بلکه آن قربانی هایست که ما برای کشور، استقلالیت، حاکمیت و ارزش‌های خود می‌دهیم و ما این قربانی ها را ادامه می دهیم. همه می‌دانند که ما در حفظ حاکمیت کاملن جدی هستیم، افغانستان یک ملت ساخته شده است. عده‌ی از همسایه هایی ما، تاریخ ما را فراموش کرده اند، آنها باید دوباره فکر کنند و دیدگاه خود را ترمیم کنند".

  پربازدید ترین