• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی از سوی نامزدان به سوء استفاده از امکانات دولتی و انجام کمپین پیش از وقت متهم شد

غنی از سوی نامزدان به سوء استفاده از امکانات دولتی و انجام کمپین پیش از وقت متهم شد

شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که رییس‌جمهور اشرف غنی با راه‌اندازی جنگ روانی علیه نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری برای آن‌ها تهدیدات امنیتی خلق می‌کند.

محمد محقق، معاون دوم دسته‌ی انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمدحنیف اتمر امروز (شنبه، 27 دلو) به نمایندگی از این شورا در یک نشست خبری در کابل گفت که اشرف غنی برای جمع‌آوری امکانات دولتی‌ای که برای حفاظت از شخصیت‌های رجال برجسته‌ی کشور در نظر گرفته شده است، اقدام کرده است.

او افزود: « خلع سلاح افراد و پس‌گرفتن امکانات دولتی از شخصیت‌های برجسته‌ی نظام، این‌گونه تلقی می‌شود که امکانات دولت، ملکیت شخصی رییس‌جمهور است؛ در حالی‌که این امکانات از کمک‌های بین‌المللی است و مربوط بیت‌المال می‌شود.»

آقای محقق در عین حال تأکید کرد که تیم حاکم این تهدیدات را به‌خاطری خلق می‌کند که شماری از شخصیت‌های برجسته‌ی کشور به تیم انتخاباتی او نپیوسته‌اند.

معاون دوم دسته‌ی انتخاباتی صلح و اعتدال همچنان در مورد برکناری و جاگزین مقام‌های بلند رتبه‌ی کشور از جمله وزیران، والیان و شماری از معینان وزارت‌های مختلف گفت که این اقدام رییس‌جمهور در شرایط کنونی خلاف قانون است و کمپین انتخاباتی محسوب می‌شود. او گفت که در آستانه‌ی کمپین انتخابات، تغییرات و تبدیلات در ادارات دولتی آغاز شده است که باید جلوگیری شود.

آقای محقق از جامعه‌ی جهانی که به گفته‌ی او ضامن دموکراسی در افغانستان است، نیز خواست که مراقب این اقدام‌های فراقانونی رییس‌جمهور غنی باشد.

استفاده از امکانات دولتی برای پیشبرد اهداف انتخاباتی مورد دیگری بود که از سوی محقق مطرح شد. او گفت که اشرف غنی برخی پروژه‌های خیالی را که چندین بار افتتاح شده، به‌خاطر کمپین انتخاباتی دوباره افتتاح می‌کند.

به گفته‌ی او رییس‌جمهور غنی باید در یک بازی شفاف وارد مبارزات انتخاباتی شود.

معاون دوم دسته‌ی انتخاباتی صلح و اعتدال در عین حال تأکید کرد: «رییس‌جمهور با برکناری اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، تلاش دارد که در انتخابات ریاست‌جمهوری مداخله کند. رییس‌جمهور، شماری از ولایت‌ها را تهدید کرده که نتیجه‌ی انتخابات مجلس نمایندگان را تغییر بدهد.»

این در حالی است که انتخابات پارلمانی به تاریخ 28 و 29 میزان در 33 ولایت کشور به استثنای ولایت غزنی برگزار شد. کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون توانسته نتایج نهایی 18 ولایت را اعلام کند. نتایج نهایی 15 ولایت دیگر به شمول ولایت کابل تا هنوز اعلام نشده است.

از سوی هم هفته‌ی گذشته تمامی اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی بر اساس قانون جدید انتخابات از وظایف‌شان برکنار و به دادستانی کل معرفی شدند. قرار است تا کمتر از ده روز دیگر کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی از سوی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب شوند.

  پربازدید ترین