• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

هشدار کرزی به پاکستان: مصالحه با طالبان نباید به رقابت قدرت های منطقه بدل شود

هشدار کرزی به پاکستان: مصالحه با طالبان نباید به رقابت قدرت های منطقه بدل شود

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشورمان، نسبت به نقش پاکستان در مذاکرات صلح با طالبان هشدار داده و گفته است که مذاکرات با طالبان، نباید به رقابت قدرت‌های منطقه برای اعمال نفوذ در افغانستان تبدیل شود.

آقای کرزی گفت که برنامۀ غیرمنتظرۀ دیدار طالبان با نمایندگان امریکا در اسلام‌آباد، این خطر را به همراه دارد که افغانستان را به دامن بازی‌های منطقه‌ای بی‌اندازد.

رئیس جمهور پیشین کشور به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت "ما نمی‌خواهیم که این روند از سوی قدرت‌های رقیب، برای اعمال نفوذ در افغانستان، به گروگان گرفته شود."

آقای کرزی افزود "ما نمی‌خواهیم که افغانستان بار دیگر زیر نام روند صلح، تحت نفوذ پاکستان قرار بگیرد. من به امریکایی‌ها واضحا گفته ام که میان صلح در افغانستان و این‌که امریکا بخواهد بر سر افغانستان، با پاکستان معامله کند، تفاوت وجود دارد."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که گروه طالبان اعلام کرده اند که قرار است با عمران خان، نخست وزیر پاکستان در اسلام‌آباد دیدار کنند.

در اعلامیۀ طالبان آمده که این دیدار به دعوت رسمی دولت پاکستان صورت خواهد گرفت.

هم‌چنین، خبرگزاری رویترز گزارش کرده که نمایندگان طالبان، احتمالا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز در جریان سفرش به اسلام‌آباد دیدار کنند.

آقای کرزی، در کنار شماری از چهره‌های سیاسی کشور، اخیرا در نشستی با نمایندگان طالبان در مسکو اشتراک کرد که نمایندگان دولت در آن حضور نداشتند.

تا حالا گروه طالبان حاضر به گفتگو با دولت نشده اند. با این حال، آقای کرزی می‌گوید که طالبان حاضراند با دولت، نه به تنهایی، که به عنوان بخشی از یک مجموعۀ بزرگ افغان‌ها، گفتگو کنند؛ چیزی که به گفتۀ او، "در نهایت به گفتگوهای مستقیم با دولت، به عنوان نیروی اجرایی کشور منجر خواهد شد."

ولی آقای کرزی گفت که دولت نیاز دارد از خود انعطاف‌پذیری بیشتری نشان بدهد.

او گفت "با توجه به این آرزوی بسیار بزرگ... که به خون‌ریزی مردم افغانستان پایان داده شود... فکر می‌کنم حالا زمان آن رسیده که دولت روی موقف خود تجدید نظر کرده و برای یافتن راه حل تلاش کند."

آقای کرزی افزود "به خاطر صلح، ما باید از خود انعطاف‌پذیری نشان بدهیم، باید راه‌هایش را جستجو کنیم، مشورۀ من به دولت همین است."

اشرف غنی، رئیس جمهور اگرچه دیدار چهره‌های سیاسی با گروه طالبان را محکوم نکرده و گفته است که اگر این نشست‌ها به صلح منجر شود، از آن استقبال خواهد کرد؛ ولی گفته است که به خاطر "حفظ احترام به نهادهای قانونی افغانستان"، نیاز است تا گفتگوهای صلح با طالبان، از مجرای دولت انجام شود.

  پربازدید ترین