• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

صلح بازی آمریکا و جریان های سیاسی کشور است

صلح بازی آمریکا و جریان های سیاسی کشور است

گفتگو های صلح و آمدن طالبان برای مذاکره از بحث های داغ فضای سیاسی کشور می باشد که بسیاری از فعالیت های حکومت و دولت افغانستان را زیر سایه خود قرار داده است.
طالبان طی نشست های مختلفی که با مقام های امریکایی در قطر و همچنین نشست مسکو با رهبران اپوزیسیون داشتند به هیچ وجه راضی به مذاکره با حکومت وحدت ملی نشدند و شرط وارد شدن به مذاکره جدی خروج نیروهای خارجی اعلام کردند.
مشارکت سیاسی حکومت آینده افغانستان با طالبان نگرانی های زیادی را در کشور بوجود آورده است.

داکتر رمضان بشردوست عضو مجلس نمایندگان کشور در گفتگویی اختصاصی با شفقنا روی دو محور گفتگوهای صلح و ارزیابی عملکرد مجلس نمایندگانی که به زودی با اعضای جدید خود شروع به کار خواهد کرد به تبادل‌نظر پرداخت.

رمضان بشردوست نماینده مردم کابل اظهار داشت که گفتگوهایی که در حال حاضر برای برقراری صلح و آتش‌بس در کشور در حال انجام است یک بازی سیاسی است، به گفته وی این مذاکرات جنبه سمبلیک دارد، چراکه آمریکا هرلحظه که خواسته باشد می تواند صلح در افغانستان را تحکیم کند، همانگونه که در طی چند روز توانست افغانستان را از چنگ طالبان رها کند و در سیطره خود قرار دهد.

به بیان بشردوست جنگ و صلح در افغانستان در اختیار آن‌هایی هست که هواپیماهای B52 را در اختیاردارند، یعنی صاحبان اصلی آمریکا، آن‌هایی که کارخانه‌های ساخت سلاح دارند، به گفته بشردوست جنگ و صلح در افغانستان به اراده شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی است که خریدوفروش سلاح را در منطقه به دست دارند.

بشردوست می‌گوید که آوردن صلح در افغانستان کار یک روز است و نیاز به این‌همه مذاکرات بلندمدت ندارد.
به بیان بشردوست آمریکا و تمام کشورهایی که همیشه در تلاش مذاکراتی این‌چنین بوده و هستند هدفی جز مشغول کردن رسانه‌ها و اذهان عمومی به نفع خود ندارند.
بشردوست می‌گوید آمریکا با طرح گفتگوهای صلح و مشغول کردن رسانه‌ها می‌خواهد به حضور خود مشروعیت دهد و به چشم مردم خاک بریزد.

بشردوست با یادآوری حمله نظامی آمریکا به طالبان در سال 2002 که باعث سقوط حکومت طالبان شد، خاطرنشان ساخت که آمریکایی که قدرت این را داشت تا بدون حضور حتی یک نظامی خود در خاک افغانستان تنها با شلیک چند موشک حکومت طالبان را متلاشی کند، قدرت این را دارد که در چند روز جنگ در افغانستان را به پایان برساند.

بشردوست می‌گوید آمریکا این قدرت را دارد که با استفاده از امکانات پیشرفته نظامی خود در عرض چند دقیقه مقامات ارشد طالبان را دستگیر کند. حتی آمریکا می‌تواند در عرض چند روز غنی را از ارگ خارج کند و رهبر طالبان را رئیس‌جمهور کند، پس این موضوعات نشان می‌دهد که همه‌چیز در دست آمریکایی‌ها است، اگر آن‌ها بخواهند بدون اینکه حتی یک گلوله شلیک کنند صلح بیاورند یا پیروز جنگ باشند.
این عضو پارلمان کشور می‌گوید که بیشتر جریان‌های سیاسی در کشور، که برخی مذاکرات را برای برقراری صلح پشتیبانی کرده‌اند نیز به فکر منافع خود هستند نه به فکر مردم.

بشردوست گفت: “سیاست‌مداران کشور در طول تاریخ، نشان داده اند و قتی که بی کار هستند و چوکی ندارند یا بی‌پول می‌شوند، سیاست‌مدارانی که جوان بوده یا پیر هستند، یا از چپ بوده‌اند یا از راست بوده‌اند، وقتی یک طعمه یا لقمه را ببینند بدون اینکه از خود بپرسند که این کار خوب است یا بد است یا برای منافع ملی تأثیر مثبت دارد یا منفی برایشان تنها مطرح‌شدن اهمیت دارد.

بشردوست در بخش دیگر گفتگوی خود به موضوع چگونگی تشکیل مجلس نمایندگان که به‌زودی با اعضای جدید خود شروع به کار می‌کند پرداخت.
به گفته بشردوست نمی‌توان پارلمان جدید را به صورت منطقی قابل پیش‌بینی باشد، چراکه این پارلمان بر اساس شایسته‌سالاری به وجود نیامده است و اکثراً به‌واسطه پول و قدرت و یا معیارهای قومی روی کارآمدند.
این عضو مجلس نمایندگان کشور می‌گوید که در افغانستان انتخابات بر اساس نفوذ، قدرت و سیاست برگزار می‌شود و نمی‌توان به چنین مجلسی چندان امیدوار بود.

رمضان بشردوست یادآور شد که در صدر اسلام نیز کسانی که اصحاب پیامبر را تشکیل دادند در ابتدا مسلمان و صالح نبودند و در ادامه به دین اسلام مشرف شدند اما این‌یک موضوع استثنایی بود و چون در اسلام ناامیدی گناه است ما ناامید نیستیم، اما در اساس و درمجموع متأسفانه کسانی که با فساد موفق به حضور در مجلس شده‌اند و دست خودشان در فساد،غصب زمین و خیانت آلوده است نمی‌توان انتظار داشت که مانع فساد شوند.

نماینده مردم کابل در مجلس افغانستان تأکید کرد که هستند کسانی که نه برای خدمت به مردم خود بلکه برای سوءاستفاده از موقعیت سیاسی و اجتماعی و یا مصونیت قضایی هزینه‌های سنگینی را پرداخته‌اند که وارد مجلس شوند.

  پربازدید ترین