• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشست پاکستان؛ پیشبرد مذاکرات صلح افغانستان یا زمینه ساز دیدار سران طالبان با بن سلمان

نشست پاکستان؛ پیشبرد مذاکرات صلح افغانستان یا زمینه ساز دیدار سران طالبان با بن سلمان

پاکستان در این نشست می‌خواهد زمینه‌ی دیدار سران طالبان را با محمد بن سلمان در عربستان فراهم کند، امتیازگیری که تا هنوز سران سعودی موفق به کسب آن نشده‌اند.

احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی کشورمان، کشیدگی‌های میان قطر و ریاض، نقش عربستان را در روند صلح افغانستان که امروز هر کشوری آن را یک نوع امتیازگیری برای خود تلقی می‌کند کمرنگ ساخته است، لذا عربستان با دخالت پاکستان می‌خواهد زمینه‌ی حضور سران طالبان در ریاض و دیدار با آنها را فراهم کند.

آقای سعیدی، میزبانی پاکستان از گروه طالبان را بازی جدید این کشور به بهانه صلح افغانستان دانست که در جهت منافع و پیشبرد استراتیژی خودشان انجام می‌شود. به باور وی، پاکستان هیچگاه نسبت به افغانستان نیت خیر نداشته است.

سعیدی تصریح کرد: پاکستان از این نشست، چند هدف عمده را دنبال می‌کند. در قدم اول می‌خواهد زمینه‌ی نشست این گروه را با محمد بن سلمان در عربستان فراهم کند، امتیازگیری که تا هنوز سران سعودی بر آن موفق نشده‌اند.

به گفته‌ی این آگاه امور سیاسی مهمتر از همه اینکه آمریکا قصد دارد تا با همراهی پاکستان یک حکومت موازی با حکومت کنونی کابل بسازد و می‌خواهد جریانی را که 18 سال کامل جان و مال مردم افغانستان را گرفته است در سطح بین المللی مطرح بسازد.

ازطرفی هم به باور آقای سعیدی، طالبان در این نشست برنامه دارد تا به جهانیان و به خصوص افغانستان بفهماند که منافع پاکستان برای‌شان خط سرخ است و این حامی دیرینه‌ی خود را در هیچ شرایطی از دست نخواهند داد.

از سوی دیگر عمران‌خان می‌خواهد به امریکا پیام بدهد که ما توان این را داریم که طالبان را در قطر یا اسلام‌آباد و یا هر جای دیگری بنشانیم و شما امریکایی‌ها بعد از این باید از طریق ما برای صلح افغانستان سرمایه‌گذاری کنید.

به عقیده سعیدی، صرف نظر از اینکه میان امریکا و پاکستان چه چیزی جریان دارد و خواستار چه امتیازاتی از یکدیگر هستند، باید گفت که پاکستان اهداف دراز مدت و استراتژیکی در قبال افغانستان دارد، از جمله اینکه نمی‌خواهد این کشور با هند و همچنین با سایر همسایه‌ها روابط حسنه داشته باشد. پاکستان می‌خواهد حکومت افغانستان دست‌نشانده باشد.

او با اظهار اینکه پاکستان همواره در صدد تضعیف حکومت مرکزی افغانستان بوده است، افزود: رهبران سیاسی پاکستان با درنظرداشت خط مرزی دیورند، مسئله پشتونستان، آبها و غیره همیشه فکر می‌کنند که وجود حکومت مقتدر در افغانستان منافع این کشور را با خطر مواجه می‌کند.

او با ابراز اینکه سیاسیون افغانستان نباید به وعده‌های پاکستان که همواره عهد‌شکنی کرده است اعتماد کنند افزود: دشمنی این کشور با افغانستان امر تازه‌ای نیست بلکه دشمنی پاکستان با افغانستان از زمان ایجاد این کشور و خروج انگلیسی‌ها از منطقه آغاز شده است.

به گفته‌ی موصوف، انگلیسی‌ها معضل خط دیورند را لاینحل گذاشته‌اند تا نزاع در منطقه وجود داشته باشد. در ضمن حکومت افغانستان کشوری به نام پاکستان را در آن زمان به رسمیت نشناخت و اکثر سیاسیون از جمله داوودخان همواره صدای پشتون‌خواهی را بلند می‌کرد و حتی از رهبران پشتون‌هایی که در داخل افغانستان تبعید و یا پناهنده بودند، حمایت می‌کرد. این عقده‌ها بود که امروز پاکستان را به یک دشمن تمام عیار تبدیل کرده که هر لحظه در صدد انتقام‌جویی از افغانستان می‌باشد.

گفته‌های آقای سعیدی در حالی ابراز می‌شود که روز گذشته داکتر داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی نیز نشست پاکستان را در روند صلح افغانستان بی‌اثر و نمایشی خوانده بود.

  پربازدید ترین