• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رئیس جمهور: طالبان اگر از راه انتخابات به قدرت برسند ما حاضریم قدرت را به آنها بدهیم

رئیس جمهور: طالبان اگر از راه انتخابات به قدرت برسند ما حاضریم قدرت را به آنها بدهیم

امکان برقراری ثبات پایدار در افغانستان وجود دارد. رییس‌جمهور غنی در نشست امنیتی مونیخ گفت که به‌دنبال صلح پایدار در کشور است «نه صلحی که در پنج سال ختم شود و منازعه‌ی برخاسته از آن ده برابر بدتر باشد.»

از سویی، رییس‌جمهوری، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو را پیش‌شرط صلح شهروندمحور می‌داند و از طالبان هم می‌خواهد که خواست‌های‌شان را با مردم در میان بگذارند و از راه انتخابات به قدرت برسند. «صلح باید شهروند محور باشد، نه نخبه‌محور و به همین دلیل، برگزاری انتخابات پیشرو در ماه جولای خیلی مهم است.»

آقای غنی تاکید کرد که در صورت پیروزی طالبان در انتخابات حاضر است قدرت را به آنان وا گذارد. محمداشرف غنی گفت: «سوال من از طالبان و پشتیبانان آنان این است که چه دیدگاهی نسبت به افغانستان دارید؟ بیایید و آن را با مردم مطرح کنید و مردم افغانستان شما را انتخاب کنند. ما حاضریم قدرت را به شما بدهیم».

رییس‌جمهوری همچنین بار دیگر تاکید کرد که حکومت وحدت ملی با اعلام آتش‌بس سه‌روزه و پیشنهاد گفت‌وگوهای بدون قید و شرط، مبتکر و آغازگر روند صلح بوده و ممکن نیست که در گفت‌وگوهای صلح طرف اصلی نباشد. رییس‌جمهوری افزود: «در جریان آتش بس نزدیک به 33هزار جنگ‌جویان جوان طالبان به شهر ها آمدند. در هفته‌ی پیش از آتش بس، تلفات به هزار می رسید اما در آن سه روز هیچ کس مورد توهین و تحقیر قرار نگرفت؛ این نشان می‌دهد که جامعه‌ی ما آماده‌ی گذر از گذشته و انتخاب آینده است.»

نمایندگان طالبان در گفت‌وگو با چهره‌های سیاسی افغانستان در نشست مسکو بر تغییر قانون اساسی تاکید داشتند؛ اما رییس‌جمهوری می‌گوید که قانون اساسی افغانستان، اسلامی‌ترین قانون در تمام منطقه است. او افزود: «اگر نیازی به تعدیل قانون اساسی باشد، باید از راه‌هایی تعدیل شود که در قانون اساسی پیش بینی شده است.»

رییس‌جمهوری با ستایش از راهبرد ایالات متحد برای جنوب آسیا می‌گوید که این راهبرد بازی را در افغانستان تغییر داد. از سویی، او گرچند گفت که نگران کاهش نیروهای خارجی در افغانستان نیست اما تاکید دارد که باید در مورد شمار مناسب آنان گفت‌وگو شود. به‌گفته‌ی او هم‌اکنون امریکا از لحاظ جانی قربانی نمی‌دهد و هزینه‌ی مالی جنگ بر امریکا نیز نسبت به گذشته، به‌گونه‌ی گسترده کاهش یافته است: «از 2015بدین‌سو، شمار تلفات نیروهای امریکایی در افغانستان 66 تن بوده است و پیش از آن بیش از 2500 تن.» «جنگ، جنگ امریکا نیست.»

گرچند رییس‌جمهوری در این نشست تاکید کرد که طالبان باید از راه انتخابات به قدرت برسند اما اعلامیه‌ها و اظهار نظر نمایندگان طالبان در نشست مسکو نشان می‌دهد که این گروه هنوز حکومت افغانستان را نامشروع و دست‌نشانده‌ی غرب می‌داند و به هیچ صورت حاضر نیست در چنین حکومتی ادغام شود. این گروه تاکنون باوجود بارها دیدار با نمایندگان امریکا و دیگر کشورهای منطقه و همچنین سیاست‌گران افغانستان، حاضر نشده اند دور یک میز با نمایندگان حکومت افغانستان بنشینند.

از سویی، امریکا و غرب همه از جنگ طولانی افغانستان خسته به‌نظر می‌رسند و عجله دارند که مسوولیت این جنگ را هر چه زودتر از شانه‌های‌شان بر زمین بگذارند. اما معلوم نیست که واقعن چه صلحی در انتظار مردم افغانستان است؟

مهدی اخلاقی

  پربازدید ترین