• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمک 30 میلیارد دالری امارات و عربستان به پاکستان و انتظار اعراب از اسلام آباد!!

کمک 30 میلیارد دالری امارات و عربستان به پاکستان و انتظار اعراب از اسلام آباد!!

شاه محمود قریشی؛ وزیر امور خارجه پاکستان، روابط کشورش با عربستان سعودی را «استراتژیک و استثنایی» خوانده و گفته است: تفاهم سیاسی مستحکمی میان ریاض و اسلام‌ آباد وجود دارد.
 
شاه محمود قریشی گفته است: عربستان اولین کشوری بود که در کنار پاکستان در رنج‌ هایش ایستاد و ما مواضع این کشور را هیچگاه فراموش نمی ‌کنیم، چرا که رهبری عربستان درخواست پاکستان مبنی بر تأخیر در پرداخت‌های نفتی را برای کمک به جلوگیری از وقوع بحران در معاملات تجاری پذیرفت.
 
وی با بیان اینکه این موضع ریاض «شگفت‌انگیز» بود و پاکستان آن را می‌ستاید، گفت: ما از سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به اسلام آباد خرسند هستیم و پاکستان کشور دوم وی است و این افتخاری برای ماست. سفر ولیعهد عربستان به پاکستان بعد جدیدی خواهد داشت که همان بعد اقتصادی است و روابط تاریخی میان دو کشور را مستحکم‌تر خواهد کرد.
 
همانگونه که در مصاحبه وزیر امور خارجه پاکستان نیز بازتاب یافته، صاحب نظران معتقد اند که اصلی ترین هدف پاکستان از استقبال پررنگ از ولیعهد رژیم سعودی، چشمداشت های اقتصادی است.
 
پاکستان نیازمندی شدید به بسته های مالی و کمک های سخاوتمندانه اقتصادی دارد. دولت اسلام آباد با کسری جدی بودجه رو به رو است؛ در حالی که ذخیره ارزی این کشور تنها 8 میلیارد دالر است.
 
از سوی دیگر، اسلام آباد به سازمان بین المللی پول نیز مقروض است و برای دریافت بسته های جدید مالی از این سازمان، باید شرایط سختگیرانه آن را بپذیرد که نمی تواند.
 
سرمایه گذاری های میلیاردی چین در پاکستان هم نفع زیادی برای تغییر وضعیت بحران اقتصاد این کشور ندارد؛ زیرا براساس برنامه چینی ها، آنها در پروژه هایی که روی آن سرمایه گذاری می کنند، از کارگران چینی، بهره می گیرند و از جانب دیگر، بخش زیادی از سود حاصل از سرمایه گذاری های شان نیز باید عاید خود شان شود تا کشوری که در آن، سرمایه گذاری می کنند؛ ضمن آنکه پروژه هایی مانند پالایشگاه نفت و بندر گوادر که چین قرار است در آنها سرمایه گذاری کند، برای سوددهی و بهره برداری، نیاز به زمان بیشتری دارند؛ در حالی که اقتصاد پاکستان برای احیا، نیاز به کمک های آنی و فوری دارد. در چنین شرایطی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، به عنوان دو کشور ثروتمند منطقه، گزینه های مناسبی برای پاکستان هستند.
 
اسلام آباد، پیشتر میزبان ولیعهد امارات هم بود. کارشناسان می گویند که پاکستان انتظار دارد دو کشور امارات و عربستان، در مجموع 30 میلیارد دالر به این کشور کمک کنند.
 
اما در برابر این میزان پول، اعراب چه انتظاری از پاکستان دارند؟
 به عقیده آگاهان، پاکستان باید در قبال دریافت این پول، بخشی از حاکمیت ملی خود را به عرب ها  واگذار کند. عربستان سعودی در کنار امارات و چند رژیم عربی دیگر، در صدد است تا به قدرت اول جهان اسلام بدل شود و رهبری کشورهای اسلامی را بر عهده بگیرد. رژیم ریاض در عین حال، تنش های شدیدی با ایران دارد و برای پیروزی در این تخاصم، حتی از رژیم صهیونیستی اسراییل که دشمن قسم خورده اعراب و مسلمانان است نیز کمک می گیرد. در چنین شرایطی، پاکستان به عنوان یک کشور اتمی که کانون اجتماع صدها هزار تروریست از سراسر جهان است، گزینه ای مناسب برای اعراب است تا با سرمایه گذاری در آن، دامنه ناامنی های تروریستی را به ایران هم سرایت دهند.
 
پیش از سفر بن سلمان به پاکستان، یک تروریست انتحاری وابسته به گروهک تروریستی «جیش الظلم» که در پاکستان، پناهگاه دارد، 27 مرزبان ایرانی را شهید کرد. ایران رسما پاکستان را متهم به حمایت از این گروه کرد و وعده داد که انتقام این جنایت را از عربستان و امارات خواهد گرفت.
 
بن سلمان اما به عنوان چهره ای جنگ طلب که جنایت های هولناکی را در جنگ های یمن و سوریه، مرتکب شده و قتل فجیع جمال خاشقجی را نیز در دوسیه خود دارد، پیشتر وعده داده بود که مصمم است دامنه جنگ را به داخل مرزهای ایران بکشاند. سرمایه گذاری در پاکستان، این امکان را به سعودی ها اعطا خواهد کرد تا با حمایت گسترده از تروریست های ضد ایرانی که در پاکستان لانه دارند، این هدف را دنبال کنند.
 
پاکستان اما به امید دست یافتن به کمک های مالی سخاوتمندانه سعودی ها و اماراتی ها، با تبدیل شدن به کانون پرورش و صدور تروریزم در میان سه همسایه مهم خود یعنی افغانستان، ایران و هند، هزینه سنگینی خواهد پرداخت.
 
تقریبا همزمان با حمله خونین انتحاری در شرق ایران، نظامیان هندی در کشمیر تحت سلطه آن کشور هم حمله مشابهی را تجربه کردند که در آن 46 سرباز هندی جان باختند. این حمله را که در ده سال گذشته، بی سابقه بود، «جیش محمد» برعهده گرفت که بازهم در پاکستان، لانه دارد.
 
از سوی دیگر، افغانستان هم همواره از پاکستان به دلیل پناه دادن به تروریست های بین المللی، انتقاد کرده و در تازه ترین مورد، به دلیل سفر اعضای تحریم شده طالبان به اسلام آباد که گفته می شود با عمران خان و بن سلمان دیدار خواهند کرد، به سازمان ملل شکایت کرده است.
 
با توجه به این رویدادها، با سفر بن سلمان، سایه او بر حاکمیت ملی پاکستان، مستولی خواهد شد و فصل جدیدی از پرورش و صدور تروریزم از پاکستان به کشورهای همسایه آن افغانستان، ایران و هند، آغاز خواهد شد؛ اما اسلام آباد باید منتظر هزینه های سنگین این قمار بزرگ باشد.

  پربازدید ترین