• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

حمله فرمانده وابسته به حکمتیار به معادن طلا در تخار

حمله فرمانده وابسته به حکمتیار به معادن طلا در تخار

در حالی که حکومت مرکزی از فعالیت‌های غیرقانونی حزب اسلامی حکمتیار چشم پوشی می‌کند یکی از فرماندهان وابسته به این حزب با حمله به معادن طلا در تخار چندین غیرنظامی را به قتل رساند.

«بشیر قانت» یکی از فرماندهان مشهور حزب اسلامی حکمتیار در ولایت تخار در شمال کشور است که بارها به نقض حقوق بشر، کشتار و آدم‌ربایی متهم شده است.

منابع خبری اعلام کردند که جنگجویان وابسته به این فرمانده حزب اسلامی به کارگران معدن طلا موسوم به «نورآبه» در ولایت تخار حمله کردند و با کرگران این معدن درگیر شدند.

یک منبع محلی به «سلام‌وطندار» گفت: جنگجویان حزب اسلامی به سرکردگی «غلام» یکی از افراد وابسته به بشیرقانت به معادن طلا در این ولایت حمله کردند.

بر اثر این درگیری‌ها چندین غیرنظامی کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.

منابع محلی تصریح کردند که بر اثر این حملات تا کنون دو کودک کشته، یک پلیس و دو کودک دیگر نیز زخمی شدند و ده‌ها خانواده نیز آواره شدند.

«جوادهجری» سخنگوی والی تخار نیز کشته شدن غیرنظامیان و وقوع این درگیری‌ها را تائید کرده است.

پیش از این نیز جنگجویان وابسته به حکمتیار در ولایت‌های بغلان، تخار و غور مرتکب جنایات بسیاری شدند که عرصه زندگی بر مردم در این ولایت‌ها را تنگ کرده است.

در ادامه شماری از جنایات این فرمانده حزب اسلامی را در یک سال اخیر مشاهده خواهید کرد:
• 21 اسد 1396: «سنت‌الله تیمور» سخنگوی والی تخار اعلام کرد که بر اثر حمله جنگجویان حزب اسلامی حکمتیار تحت فرماندهی «بشیر قانت» به مسجد جامع «چاه‌آب» 30 نمازگزار کشته و 11 تن دیگر زخمی شدند.
• 11 عقرب 1396: «خلیل اسیر» فرمانده پلیس ولایت تخار اعلام کرد که جنگجویان حزب اسلامی وابسته به بشیر قانت به مرکز ولسوالی چاه آب حمله کردند. در این حمله نیز شماری از مغازه‌ها در مرکز شهر به‌آتش کشیده شد، 3 غیر نظامی کشته و 8 تن دیگر نیز زخمی شدند.
• 13 سرطان 1396: منابع محلی در تخار اعلام کردند که جنگجویان وابسته به بشیر قانت در منطقه «قزربلاق» موضع گرفته به افراد نماینده سنای کشور حمله کردند.
• 26 اسد 1396: «محمد زمان» رئیس فعالان مدنی تخار اعلام کرد که بشیر قانت فرمانده حزب اسلامی به معلمان هشدار داده تا از رفتن به مدارس خودداری کنند.
•  16 سنبله  1396: «فقیرمحمد» فرمانده پلیس تخار اعلام کرد که جنگجویان وابسته به بشیر قانت یک مدیر و یک معلم را ربوده‌اند.
• 4 جدی 1396: مقامات محلی در ولایت بغلان اعلام کردند که جنگجویان فرمانده «میرویس» از حزب اسلامی حکمتیار به نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی بغلان مرکزی حمله کرده‌اند.
• 19 سرطان 1397: «ثناءالله روحانی» سخنگوی پلیس بدخشان اعلام کرد که «قاری عبدالودود» از فرماندهان وابسته به حزب اسلامی حکمتیار با شهردار ولسوالی «بهارک» حمله کرده است.
• 14 ثور 1397: «محمد مهدوی» عضو شورای ولایتی غور تصریح کرد که 4 نفر از مسافران شیعه در این ولایت از سوی فرمانده وابسته به حزب اسلامی حکمتیار تیرباران شدند.

متاسفانه این جنایات در سایه سکوت دولت وحدت ملی صورت می‌گیرد و با وجود شکایت‌های مردمی دولت مرکزی در سالهای اخیر از برخورد با جنگجویان حزب اسلامی خودداری می‌کند.

ظاهرا حمایت سازمان های اطلاعاتی از حکمتیار باعث شده است تا دولت نگاه مصلحت گرایانه را در برابر ادامه جنایات جنگجویان حزب اسلامی در کشور اختیار کند.

  پربازدید ترین