• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هیئت طالبان «مجبور شد» سفر خود به پاکستان و دیدار با عمران خان را را لغو کند

هیئت طالبان «مجبور شد» سفر خود به پاکستان و دیدار با عمران خان را را لغو کند

قرار بود امروز نشستی میان هیأت طالبان و مقامات پاکستانی در اسلام آباد برگزار شود، اما گروه طالبان اعلام کرده اند که سفر این هیأت و دیدار شان با عمران خان، نخست وزیر پاکستان لغو شده است.

بی بی سی فارسی نگاشته است که براساس گزارش‌ها این دیدار به دستور ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان لغو شده است. پاکستان به گونه‌ای رسمی از طالبان خواسته بود که به این کشور سفر کند تا نشستی میان این گروه و نمایندگان امریکا در اسلام آباد برگزار شود.

رسانه‌های غربی گزارش داده بودند که قرار بود، عبدالله بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز در جریان سفر خود در پاکستان با این هیات طالبان دیدار و گفت‌وگو کند.

اما برگزاری نشست میان طالبان و پاکستان با واکنش حکومت افغانستان مواجه شده است. نماینده دایمی کشورمان در سازمان ملل به گونه‌ای رسمی در شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است. در متن این شکایت نامه آمده است که 9 تن از اعضای هیات طالبان کسانی اند که در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارند، و نمی‌توانند به کشورهای دیگر سفری داشته باشند.

رهبری حکومت وحدت ملی تاکید می‌کند که مذاکرات صلح باید تحت یک چتر واحد که حکومت مرکزی کابل است پیش برده شود، زیرا طرف اصلی جنگ با طالبان نیز دولت و مردم افغانستان است.

دو روز پیش حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشورمان در حاشیه نشست مونیخ نیز گفته است که صلح یک روند ساده نیست که با ملاقات‌ها و تسهیل‌سازی‌های به جای برسد، زیرا این پروسه شامل همه جناح‌های دخیل و درگیر خواهد بود و تضمین خواهد کرد که منافع همه کس در منطقه و دخیل در قضیه مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس جمهور غنی نیز تاکید کرده است که صلح به تضرع و خواهش به دست نمی‌آید، اما اطمنان داده است، در صورتی که طالبان حاضر به مذاکره با حکومت افغانستان شوند و به کابل بیایند، نه تنها برای شان دفتر می‌دهد که امنیت شان را نیز به صورت کامل تامین خواهد کرد.

گفت‌وگوهای صلح در این اواخر به صورت جدی دنبال می‌شود. نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان تا حالا چهار بار با طالبان دیدار کرده است. دور پنجم سفر آقای خلیلزاد نیز هفته قبل آغاز شده و او روز گذشته در کابل با مقام های حکومت وحدت ملی نیز دیدار و گفتگو کرد.

هم‌چنان دو هفته قبل نیز یک نشست در مورد صلح افغانستان میان چهره های سیاسی و نمایندگان طالبان در مسکو برگزار شد و دو روز ادامه یافت، اما نمایندگان حکومت و شورای عالی صلح در این نشست دعوت نشده بودند.

در نشست مسکو، دو طرف در مورد خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان و ادامه‌ی مذاکرات بین‌الافغانی به توافق رسیده اند. دو طرف هم‌چنان خواستار رهایی زندانیان طالبان و بیرون شدن نام رهبران این گروه از فهرست سیاه جهانی شده‌اند.

  پربازدید ترین