• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اتمر: غنی مسئول تنش و تقابل میان نامزدان ریاست جمهوری ست

پس از نام نویسی نامزدان ریاست جمهوری برای انتخابات سال آینده به نظر می‌رسد تنش و تقابل میان نامزدان و رئیس جمهور غنی بیشتر شده است که این مسأله نگرانی‌هایی را در میان مردم بوجود آورده است.

محمداسحاق اتمر، آگاه سیاسی می‌گوید که یگانه مسئول تقابل نامزدان ریاست جمهوری، شخص رئیس جمهور غنی است.

به گفتۀ آقای اتمر، با آن که 6 ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باقی مانده است، رئیس جمهور افراد کلیدی خود را در کرسی‌های مهم حکومتی تعیین می‌کند که این کار سایر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را نگران کرده است.

این آگاه سیاسی می‌گوید، اگر این کار ادامه پیدا کند، نتایج خوبی در پی نداشته و کشور را به بحران خواهد برد.

به گفتۀ او اگر نامزدان در کارزارهای انتخاباتی از حقوق و امکانات برابر برخوردار نباشند، بازندگان قطعاً نتیجۀ انتخابات را نمی‌پذیرند.

محب شریف، از دیگر آگاهان سیاسی می‌گوید که تغییرات اخیر از سوی رئیس جمهور در ادارات دولتی سبب نگرانی نامزدان ریاست جمهوری شده است.

عبدالسبحان مصباح، یکی از حقوقدانان می‌گوید، در حالی که رئیس جمهور غنی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است، از نظر قانونی تمام صلاحیت هایش پابرجا است و می‌تواند از آن استفاده کند.

به گفتۀ او، از نگاه حقوقی ما فعلا در یک خلا قرار داریم و نیاز بود تا کمیسیون‌های انتخاباتی محدودیت‌های را وضع می‌کرد که بر اساس آن صلاحت‌های رئیس جمهور محدود می‌شد؛ اما اکنون هیچ محدودیتی بر فعالیت رئیس جمهور نیست، بنابراین نگرانی سایر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری بجا است.

با این حال، شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری این گفته‌ها را رد می‌کند و می‌گوید، رئیس جمهور دو فرمان صادر کرده است که بر مبنای آن اداره‌های نظامی و غیرنظامی حق مداخله در انتخابات را ندارند و تمامی نامزدان باید از امکانات به گونۀ یکسان استفاده کنند.

براساس مادۀ 64 قانون اساسی، صلاحیت‌های رئیس جمهور در 21 فقره مشخص شده است که بر اساس آن‌ها مقرری و تبدیلی مقام‌های حکومتی از صلاحیت‌های رئیس جمهور است.

  پربازدید ترین