• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اکثر قوانینی را که به نام دانش تاپه و مهر زده اند خصلت آپارتاید و تبعیض نژادی دارد

اکثر قوانینی را که به نام دانش تاپه و مهر زده اند خصلت آپارتاید و تبعیض نژادی دارد

اکثر قوانینی را که به نام دانش تاپه و مهر زده اند خصلت آپارتاید و تبعیض نژادی دارد که زنجیر در دست و پای اقوام غیر پشتون بسته اند. مانند قانون سهمیه بندی تحصیلات عالی، قانون حوزه بندی انتخابات، قانون مالکیت دولتی و کوچی ها...

اشرف غنی احمدزی بار ها افتخار کرده است که سرور دانش در دوران معاونیت خود 315 قانون را نوشته و امضا کرده است که مطابق به یکی از همین قانون ها دارنده 312 نمره ناکام و دارنده 145 نمره کامیاب است‌.

گرچه پست معاونیت ریاست جمهوری یک پست اجرایی است که روزانه باید مصروف امور کشوری و لشکری باشد و برای طرح و تدوین قوانین چندین ارگان قانونی دگر وجود دارد مانند پارلمان ، وزارت عدلیه ، شورای قانون اساسی ، مشاور حقوقی ریاست جمهوری ، اتحادیه حقوق دانان و غیره ، از قراین چنین برمی‌آید که اشرف غنی احمدزی معاون اول خود آقای دوستم را خلع قدرت کرد و معاون دوم خود آقای دانش را از قدرت دور زده مصروف کارهای نموده که در یک حلقه خاص تهیه و نوشته می شود و بعدا بالای میز سرور دانش گذاشته می شود که وقت خود را با آن بگذراند و در آخر هم تاپه و مهر آن را به نام سرور دانش می زنند.

سرور دانش نیک می داند که تخصص در رشته حقوق ندارد و اگر تحصیل در رشته فقه و اصول فقه دارد این یک بخش از حقوق است نه تمام حقوق!
در دنیای امروز حقوق دارای رشته های مختلف است از قبیل حقوق تجارت ، حقوق بین‌الملل ، حقوق بین الدول ، حقوق جزا ، حقوق خانواده ، حقوق اطفال ، حقوق شهروندی و ده ها شاخه دگر حقوق که هرکدام به تخصص نیاز دارد و آقای دانش نمی تواند جامع الکمالات باشد.

اکثر قوانینی را که به نام دانش تاپه و مهر زده اند خصلت آپارتاید و تبعیض نژادی دارد که زنجیر در دست و پای اقوام غیر پشتون و به خصوص هزاره ها بسته اند. مانند قانون سهمیه بندی تحصیلات عالی ، قانون حوزه بندی انتخابات پارلمانی ولایت غزنی ، قانون مالکیت دولتی و کوچی ها بالای زمین و ده ها قوانین دیگری که تبعیض سیتماتیک را علیه اقوام کشور قانونی کرده اند.

اکنون ارگان های حقوقی ، اتحادیه حقوق دانان ، دانشمندان رشته های مختلف حقوق و اعضای پارلمان باید از ریاست جمهوری سوال نمایند که این 315 قانون که‌ آنها پاس نموده اند دارای چه محتوای است و برای چه تصویب شده است آیا با قانون اساسی مطابقت دارند و چرا در محور همه ای این قوانین سرور دانش قرار گرفته است و یا چرا پارلمان از وجود چنین قوانین خبر ندارند؟

چه درد آورد است که در عصر کنونی اگر سران رژیم ایارتاید آفریقای جنوبی و یا آلمان نازی زنده می بودند چه چیزی که از اشرف غنی احمدزی نمی آموختند.

حسن علی عدالت

  پربازدید ترین