• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سهمیه بندی علم و نتایج شرم آور

با معیار انسانی و دینی نمی توان از توزیع علم بر اساس مناسبات قبیلوی سخن گفت. اما طرح سهمیه بندی کانکور در کشور تنها یک نماد از نگاه قبیله گرایانه حکومت و دارندگان قدرت در دیار ماست که با شعار ترویج علم درخت علم را ریشه کن می سازد. ما از همان آغاز این طرح نامبارک و پسمانده را از تریبون پارلمان نقد کردیم و با رد جدی آن از پیشنهاد کنندگان و مسوده نویسان آن در کابینه حکومت وحدت ملی با جدیت خواستار پس گرفتن آن شدیم.

اما سوگمندانه حکومت با توجیه دروغ و غیر اصولی در واکنش به اعتراضات گسترده اصحاب علم بویژه قربانیان سیاست تبعیض و قبیله گرایی، اصل طرح سهمیه بندی شرم آور علم را انکار کرد. اینک اعلام نتیجه ناکامی برای جوانی که 312نمره را با تحمل مرارت ها و رنج های ناداری و تنگدستی بدست آورده و اعلام کامیابی شخص دیگر با نمره 145 با پشتوانه سیاست تبعیض قومی شرمساری تاریخی را برای حکومت و نویسندگان این طرح شرم آور و ویرانگر به بار آورد.

این شرمساری حکومت و تبعیض گرایان اوج سیاست تبعیض را در کشور نمایان می سازد. سیاستی که همه مردم ما بویژه دانشجویان و جوانان و نهادهای مدنی شایسته سالار و علم گرا هیجگاه انرا بر نتافته و از حکومت جدا می خواهد که به جایگاه علم حرمت گذاشته و علم را با قبیله گرایی نابود نسازند.

اشرف غنی با این معیار (تقسیم بندی علم میان طوائف میخواهی رای بگیری و حکومت کنی! وای بر تو و بر دانش تو!)!

سید عبداللطیف سجادی

  پربازدید ترین