• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گلبدین حکمتیار: نیروهای خارجی و حکومت دست نشانده عوامل اصلی جنگ در افغانستان هستند

گلبدین حکمتیار: نیروهای خارجی و حکومت دست نشانده عوامل اصلی جنگ در افغانستان هستند

گلبدین حکمتیار امروز پنج‌شنبه 2 حوت در یک کنفرانس خبری در کابل به رسانه‌ها گفت نگاهی به تاریخ افغانستان نشان می‌دهد که افغان‌ها حضور نیروهای خارجی و وجود حکومت‌های وابسته به خارجی‌ها را نمی‌توانند تحمل کنند.
رهبر حزب اسلامی افزود اتحاد جماهیر شوروی با آن سازوبرگ کلان و برخورداری از یک ارتش مجهز و منظم بعد از نه سال جنگ در افغانستان سرانجام با شکست خاک این کشور را ترک کرد و سه سال بعد زوال خود را مشاهده نمود.
«اتحاد جماهیر شوروی در حالی در افغانستان شکست خورد که نزدیک 1 میلیون سرباز خود را به جنگ افغانستان وارد کرده‌بود، 120 هزار سرباز ارتش سرخ همیشه در مشغول جنگ در افغانستان بود که همواره با نیروهای تازه جایگزین می‌شد. شوروی امریکا را در ویتنام شکست داده بود و رقیبی در دنیا برای خود نمی‌دید.»
اتحاد جماهیر شوروی نه تنها خود شکست خورد بلکه نتوانست حکومت دست‌نشانده کمونیستی خود را نیز بر افغان‌ها تحمیل کند.
رهبر حزب اسلامی افزود تجاوز شوروی به خاک افغانستان از سوی بسیاری از کشورهای جهان محکوم شد؛ 126 کشور دنیا در دوره‌های مختلف مجمع عمومی سازمان ملل علیه حضور اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان رأی دادند.
گلدین حکمتیار گفت پس از خروج نیروهای شوروی از افغانستان، تشکیل حکومت ائتلافی مجاهدین نیز چون مستقل نبود نتوانست در اداره کشور موفق باشد.
رهبر حزب اسلامی افزود طالبان نیز چون وابسته به حمایت‌های کشورهایی چون عربستان، امارات، پاکستان و در مقاطعی بریتانیا و امریکا بودند نیز در اداره افغانستان ناکام ماندند.
گلبدین حکمتیار در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد ناتو و امریکا نیز پس از هجده سال حضور در افغانستان و علی‌رغم استفاده از 160 هزار نیروی نظامی و امکانات جنگی پیشرفته در  افغانستان ناکام بوده و به هیچ یک از اهداف خود نرسیده‌است.
وی افزود امریکا و ناتو نیز همانند اتحاد جماهیر شوروی در تحمیل حکومت‌های دست نشانده خود به افغان‌ها به موفقیتی دست نیافتند.
به گفته رهبر حزب اسلامی، رقبای منطقه‌ای و جهانی امریکا در ابتدا حضور این کشور در افغانستان را پذیرفتند و حتی در بخش‌هایی حاضر به همکاری با امریکا شدند اما در ادامه که ناتوانی ایالات متحده در کنترل اوضاع را دیدند، امید خود را به همکاری با امریکا از دست دادند.

کنفرانس بن و تحمیل حکومت
گلبدین حکمتیار در ادامه به تشکیل حکومت موقت در سال 2001 اشاره کرد و گفت خارجی‌ها در کنفرانس بن یک حکومت موقت را ساختند و وارد کابل کردند اما این حکومت نتوانست در ادره‌ی کشور و برقراری امنیت و ثبات موفق باشد.
حکمتیار افزود حکومت‌های پس از حکومت موقت هم در عرصه حکومت‌داری ناکام بوده‌اند و جنگ، فقر، ناامنی، فساد، اعتیاد و بی‌کاری در کشور بیداد می‌کند.

چاره‌ی کار
گلبدین حکمتیار تأکید کرد تا زمانی‌که نیروهای خارجی در افغانستان باشند و حکومت‌های وابسته زمام امور را در افغانستان در دست داشته باشند، نمی‌توان به ختم جنگ در این کشور دلخوش بود.
آقای حکمتیار چاره‌ی کار را تشکیل یک دولت قدرتمند و مستقل توسط خود افغان‌ها  دانست؛ حکومتی که بی‌طرف باشد و با یک سیاسیت متوازن بتواند با کشورهای دیگر تعامل کند: حکومتی که در قبال هند و پاکستان، ایران و کشورهای عربی و امریکا و روسیه و چین یک سیاست متوازن را  دنبال کند.
 «چنین حکومتی باید توسط خود افغان‌ها ساخته شود نه اینکه از بیرون تحمیل گردد: دولت، احزاب سیاسی، مخالفین مسلح و همه وهمه باید برای ساخت چنین دولت مستقل، بی‌طرف و قدرتمندی تلاش کنند و خارجی‌ها  نیز برای خروج خود یک جدول زمانی مورد توافق افغان‌ها ارائه کنند.»
حکمتیار گفت: «نظام کنونی عامل ادامه جنگ در کشور است و باید به یک نظام قدرتمند تغییر پیدا کند. اکنون پس از هجده سال باید بپذیریم که امریکا و ناتو نتوانسته‌اند امنیت را در افغانستان برقرار کنند و باید از افغانستان خارج شوند.»

توصیه به طالبان
گلبدین حکمتیار در بخش دیگر از سخنان خود خطاب به طالبان به آنها توصیه کرد روی چند اصل مهم توافق کنند تا همچون گذشته ابزار دست کشورهای دیگر قرار نگیرند.
«روی آوردن به مذاکرات بین‌الافغانی، قبول انتخابات به عنوان  تنها راه انتقال مسالمت‌آمیز قدرت، آتش‌بس طولانی و عدم پذیرش حکومت تحمیلی» از جمله مواردی بود که حکمتیار به طالبان توصیه  کرد انجام دهند
رهبر حزب اسلامی در عین حال تأکید کرد جنگجویان طالبان چون ماهیت جنگی دارند و به جنگ به عنوان یک راه درآمد نگاه می‌کنند، نمی‌توانند به مدت طولانی از جنگ دست بکشند.
حکمتیار افزود دولت باید با آن دسته از طالبانی که سلاح‌های خود را زمین می‌گذارند و به پروسه صلح می‌پیوندند همانند نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان معاش پرداخت کند.
رهبر حزب اسلامی همچنین گفت از تمام تلاش‌ها برای پیش‌برد پروسه صلح افغانستان حمایت می‌کند.
وی از دولت نیز خواست موانع برگزاری یک انتخابات شفاف را از میان بردارد و از دخالت در کار کمیسیون‌های انتخاباتی پرهیز نماید.
باید گفت انتقاد حکمتیار از حکومت در حالی صورت می‌گیرد که امضای موافقت‌نامه صلح بین دولت و حزب  اسلامی که به بازگشت حکمتیار به افغانستان منجر شد در دوران همین حکومت صورت گرفت.
به باور بسیاری از کارشناسان، سخنان آرمانی شکل امروز حکمتیار با توجه به اوضاع سیاسی کنونی افغانستان قابل اجرا نیست:  افغانستان از دیرباز محل مداخله قدرت‌های بزرگ بوده و خلاص شدن از این وضعیت کار ساده‌ای نیست و نیاز به زمان طولانی دارد.

  پربازدید ترین