• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تاملی بر مساله ی عصمت الله

تاملی بر مساله ی عصمت الله

1- بحث سهمیه بندی با عنوان « ترکیب قومی» که گاها به ترکیب ملیتی هم تعبیر می شود از آغاز پروسه ی ساختن اردوی ملی مطرح شده است، زمانی که تصمیم گرفته شد قطعات پراکنده ی جهادی و غیر جهادی منحل واردوی منظم و واحد ملی شکل بگیرد و جامعه جهانی متعهد شدند که سقف معین 70000 نفری را تمویل نماید- که بعد ها سقف بالاتر رفت- ترکیب قومی هم ازسوی جامعه جهانی تشویق شده بود، آن زمان نگاه به ترکیب قومی نگاهی حمایت از گروه های قومی ای بود که در گذشته حضور ضعیف در قوای مسلح داشته وکدر های کافی در این قوا نداشتند تا با استفاده از سهم ترکیب قومی رشد نمایند.
آن نگاه و آن قرار با وجودی که به مرور زمان فلسفه ایجادی خود را از دست داد و اقوام محروم از جمله هزاره ها در نتیجه ی تحصیل نسل جوان رشد کردند اما بعنوان یک رویه و قرار تثبیت شده نه تنهاباقی ماند بلکه تعمیم داده شد، بخش های ملکی و آموزشی و لوجستیکی وزارت دفاع را هم در بر گرفت و گاهی در وزارت داخله و جاهای دیگر هم این موضوع بعنوان یک مانع و فیلتر مطرح می شود.

2- در سال 1392 تعداد بیشتری از هزاره ها در امتحانات ورودی آکادمی ملی نظامی کامیاب شدند، بر مبنای ترکیب قومی عده ای از آن کامیاب شده ها را نپذیرفتند و از اقوام دیگر با نمرات کمتر جایگزین کردند، موضوع از جانب مقام های دلسوز عضو وزارت دفاع و دولت در سطح رهبری دولت مطرح و بصورت موقت حل گردید، در سالهای بعد برای حل نسبی مساله « ترکیب قومی - ولایتی» را در نظر گرفتند که افراد هم از سهمیه قومی و هم از سهمیه ولایتی پذیرفته می شدند، تا حدود زیادی مشکل رفع شد اما راه حل اساسی نبود.

3- در حق عصمت الله هردو رویه نا دیده گرفته شده بود، از نظر قومی هم اینطور نیست که کل هزاره های کامیاب شده نمراتی بالاتر از او دارند، اینجا سهم ولایتی را ملاک قرار داده و در قسمت ارزگان سهم ولایتی را کنار گذاشته سقف عمومی ترکیب قومی را معیار پذیرش وعدم پذیرش قرار داده بودند.

4- اینگونه معیار ها اگر زمانی با دید مثبت نسبت به اقوام محروم درست بوده اما اکنون مطلقا نا درست و ظالمانه است، در گذشته ها بگونه ی صریح و زورمنشانه عده ای از مردم را محروم نگه می داشتند و حالا اینگونه معیار های ظالمانه است که چماقی است در دست عده ای فاشیست و قوم گرا.

5- از همین رو مدتی است که دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری با شکایات هموطنان در زمینه محروم سازی آنها از حق شهروندی و قانونی شان به بهانه ی ترکیب قومی در گیر وبا نهاد های مسوول در حال رایزنی بود تا اینکه موضوع مظلومیت عصمت الله هم اضافه شد، در حضور استاد دانش برای حل مشکل عصمت الله راه حل هایی که از جانب نهاد ها و افراد پیشنهاد شده بود مطرح گردید اما ایشان قاطعانه گفتند: این روند مساله دارد و باید حل شود نه مشکل یک فرد.

6- از جانب ایشان مشکل این نوع رویه با رییس‌جمهور مفصل مطرح می گردد و از عصمت الله بعنوان نمونه ی بارز قربانی آن یاد می شود، رییس‌جمهور ضمن هدایت اکید به مشاور امنیت ملی ریاست‌جمهوری مبنی بر بر رسی کل این روند توسط یک هیات و ارایه ی گزارش و راه حل به رییس‌جمهور، تاکید کرده است که شفافیت و شایستگی باید معیار قرار گیرد و از استاد دانش می خواهد که عصمت الله را نزد من بیاورید تا از نزدیک دیده و اطمینان دهم که حقش ضایع نمی شود.

7- مشکل یک شخص بنام عصمت الله در هرحالت قابل حل بود، همان لحظه که همکاران ما بر اساس هدایت استاد دانش با عصمت الله تماس گرفتیم تا همراه استاد به ارگ برود، عصمت الله و دوتن از استادانش در وزارت دفاع بودند، وزارت دفاع آنها را بخاطر حل مشکل شان خواسته بود.

8- بحث اساسی اصلاح رویه ای است که ظالمانه و تبعیض آلود می باشد، استاد دانش با طرح مساله ی عصمت الله همراه رییس‌جمهور بعنوان قربانی یک سنت ظالمانه و اقدام قاطع، فوری واساسی رییس‌جمهور در زمینه ی بر رسی ریشه های این رویه و اصلاح آن اقدام برای عدالت است، این حرکتها را به دور از نفرت پراکنی و قومی سازی و سیاست زدگی عوام فریبانه باید حمایت کرد چون این رویه ها بدعت جدید حکومت فعلی نیست بلکه سنت زشت از گذشته های دور است و قربانی آن هم یک فرد یا یک قوم هم نیست بلکه قربانیان زیادی از هر قوم هم داشته و هم خواهد داشت.

محمد سرور جوادی

  پربازدید ترین