• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

در دانشگاه مارشال فهیم چه می گذرد؟

ماده 22 قانون اساسی افغانستان، برای همه شهروندان کشور حقوق و وجایب برابر در نظر گرفته و هرگونه تبعیض و امتیاز را بین شهروندان ممنوع اعلام کرده است.

اما حامد کرزی؛ رییس‌جمهور سابق و جنرال عبدالرحیم وردک؛ وزیر اسبق دفاع ملی، در یک اقدام غیرقانونی و ظالمانه، ورود محصلین را در این دانشگاه سهمیه‌ بندی کردند: پشتون 40 درصد، تاجیک 30 درصد، هزاره 11 درصد، ازبیک 9 درصد و سایر اقوام 10 درصد.

1. این تصمیم ناانسانی زمانی گرفته شد که هزاره‌ها در اثر لیاقت و شایستگی و با تلاش و کوشش شان در کانکور بالای 60٪ در امتحانات این دانشگاه کامیاب می‌شدند، این امر برای فاشیست‌ها گران آمد و آن‌ها لیاقت، شایستگی، فرزانگی، دانش، توانایی و فرهیختگی را قربانی تعلقات تباری کردند و براساس سهمیه‌بندی، جوانان هزاره با نمره بالای 300 به دلیل تکمیل سهمیه هزاره‌ها از ورود به دانشگاه بازماندند و جوانان پشتون با نمره زیر 100 به دانشگاه راه یافتند، حتی در مواردی، به دلیل تکمیل‌نشدن سهمیه پشتون‌ها، جوانان بی‌سواد پشتون، بدون امتحان به دانشگاه راه داده شده‌اند.

2. ایکاش به این عمل ظالمانه اکتفا می‌کردند، آن‌ها در طول دوره آموزشی، از روی عمد، همان تعداد اندک جوانان راه‌یافته‌ی هزاره را به بهانه‌های مختلف، به کارهای شاقه وادار و به اصطلاح عسکری جزایی کرده و تحت فشار شدید قرار می‌دهند تا آن‌ها مجبور به فرار و ترک دانشگاه شوند؛ زیرا در وزارت دفاع ملی، هیچ افسر باصلاحیتی وجود نداشت و ندارد که از این دانشجویان مظلوم حمایت و از حقوق آن‌ها دفاع نماید.

3. ایکاش به این نیز بسنده کنند، در تخصیص بورسیه‌های نظامی نیز همین طرح ظالمانه سهمیه‌بندی اعمال می‌شود و دانشجویان افسری هزاره با گرفتن بالاترین نمره، بورسیه به‌دست نمی‌آورند، اما دانشجویان پشتون، با کسب کم‌ترین نمره، بورسیه می‌شوند. این طرح ظالمانه، علاوه براینکه تبعیض آشکار است، باعث ضعف و ناتوانی اردوی ملی شده است؛ افراد ناتوان و بدون دانش، به دلیل تعلقات تباری، جای افراد شایسته و فرهیخته و با دانش را گرفته‌اند.

4. ایکاش به این هم اکتفا می‌کردند، آن‌ها در تعیین بست افسران نیز این طرح ناانسانی، فاشیستی، ظالمانه و احمقانه را اعمال و از تعیین افسران هزاره در بست‌های دارای صلاحیت، خودداری و آن‌ها را در خط مقدم جنگ و مناطق ناامن اعزام می‌کردند و می‌کنند. لذا اکنون وزارت دفاع کشور از وجود افسران هزاره مانند سرِ کجل کرزی پاکسازی شده و در رأس هیچ‌یک از قول‌اردوها، فرقه‌ها و حتی لواها، هیچ هزاره‌ای وجود ندارد.

تبعیض علیه هزاره‌ها در اردوی ملی چنان شدید و آشکار است که سال گذشته، بازرس ویژه ارتش آمریکا نیز اعلام کرد که در ارتش افغانستان علیه افسران و سربازان هزاره تبعیض شدید وجود دارد، از آن‌ها در مقام‌های دارای صلاحیت استفاده نمی‌شود، اما به‌طور غیرمعمول، افسران و سربازان هزاره بیش از دیگران به مناطق ناامن و جنگی فرستاده می‌شوند. در نظام عسکری افغانستان، افسران و سربازانی که حامی نداشته باشند، خرد و خمیر خواهند شد و افسران و سربازان هزاره از چنین وضعیتی برخوردارند.

محمد نسیم جعفری

  پربازدید ترین