• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان: ملا برادر به دلیل مشکلات در دریافت اسناد مسافرتی نمی تواند به قطر سفر کند

طالبان: ملا برادر به دلیل مشکلات در دریافت اسناد مسافرتی نمی تواند به قطر سفر کند

مقام‌های ارشد رهبری گروه طالبان اعلام کرده‌اند که ملا عبدالغنی برادر، رییس جدید دفتر سیاسی این گروه در قطر در مذاکرات هفته‌ی آینده که قرار است میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان در قطر برگزار شود، شرکت نمی‌کند.

این مقام‌های طالبان روز پنج‌شنبه (2 حوت) به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که آقای برادر بنابر دلایل مختلف از جمله مشکلات در دریافت اسناد مسافرتی و نیز اختلاف نظر میان رهبری این گروه در مورد نقش برادر در مذاکرات صلح، به قطر سفر کرده نمی‌تواند.

در همین حال یک عضو رهبری طالبان به شرط افشانشدن نامش گفته است: «در واقع ملا عبدالغنی برادر می‌خواست که به قطر رفته و شخصا مذاکرات صلح را رهبری کند اما با توجه به دلایل زیاد او قادر نخواهد بود تا برای شرکت در مذاکرات صلح قطر سفر کند.»

 رویترز در گزارش خود گفته است که مقام‌های ایالات متحده‌ی امریکا مشتاق مذاکره با ملا عبدالغنی برادر هستند. بر اساس این گزارش، مقام‌های امریکایی امیدوارند که ملا برادر، موسس و کهنه سرباز گروه طالبان با آن‌ها در مورد پایان جنگ در افغانستان گفت‌وگو کند.

ملا عبدالغنی برادر که قبلا عملیات نظامی شورشیان طالبان در جنوب افغانستان را رهبری می‌کرد، در سال 2010 توسط یک تیم از سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان و ایالات متحده امریکا بازداشت شد. برادر از دوستان بسیار نزدیک ملا محمدعمر، رهبر پیشین گروه طالبان بود. لقب «برادر» از سوی ملا عمر به او داده شده است.

او در اوایل ماه عقرب سال جاری از زندان آزاد شد. گروه طالبان اعلام کرده بود که ملا برادر در نتیجه‌ی «تفاهم سیاسی» میان نمایندگان دولت امریکا و نمایندگان این گروه از زندان آزاد شده است.

دور بعدی مذاکرات میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان قرار است روز دوشنبه هفته‌ی آینده (6 حوت) در قطر برگزار شود.

پیش از این قرار بود که مذاکرات نمایندگان طالبان با زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان برگزار شود اما گروه طالبان اعلام کرد که شماری از اعضای هیأت این گروه به دلیل شامل بودن در لیست سیاه امریکا و سازمان ملل متحد نمی‌توانند به پاکستان سفر کنند.

سفر هیأت گروه طالبان به پاکستان در حالی لغو شد که حکومت افغانستان نیز از سفر احتمالی نمایندگان این گروه به پاکستان و دیدار آن‌ها با نخست‌وزیر پاکستان، به سازمان ملل متحد شکایت کرده بود.

صبغت‌الله احمدی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی کشور به تاریخ (28 دلو) در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، پاکستان را به نقض قطع‌نامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنان نقض حاکمیت ملی افغانستان متهم کرده و گفته بود: «این‌ها حق سفر ندارند چه رسد به این که با یک مقام عالی ملاقات کنند. این نقض قطع‌نامه از سوی پاکستان است، همچنان نقض حاکمیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان.»

  پربازدید ترین