• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دانش: حفظ نظام و قانون اساسی در گفت گوهای صلح خط سرخ حکومت و مردم است

دانش: حفظ نظام و قانون اساسی در گفت گوهای صلح خط سرخ حکومت و مردم است

محمدسرور دانش،‌ معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که حفظ نظام، قانون اساسی، دست‌آوردهای 18 سال گذشته و حفظ حاکمیت ملی در روند گفت‌وگوهای صلح خط سرخ حکومت و مردم افغانستان را تشکیل داده و به هیچ صورت روی آن معامله نخواهد شد.

کنفرانس"چالش‌ها و راهکارهای صلح در افغانستان" از جانب ائتلاف سازمان‌های ملی اندیشان جوان افغانستان، با حضور اساتید دانشگاه، دانشجویان، فعالین جامعه مدنی، مسئولان ادارات دولتی و غیر دولتی و رسانه‌ها در کابل برگزار شد.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری بعد از ظهر امروز (جمعه 3حوت) در این کنفرانس هشدار داد که هر نوع طرح صلح که منجر به کنار گذاشتن نظام سیاسی فعلی و الغای قانون اساسی شود، بار دیگر کشور را به جنگ و خشونت‌های دیگر سوق خواهد داد.

آقای دانش با بیان‌اینکه تعدیل نارسایی‌های قانون اساسی باید از مجرای قانونی صورت بگیرد، اضافه کرد که تعدیل قانون به عنوان یک پیش شرط برای صلح و یا گنجانیدن افکار طالبانی کشور را به سمت بحران سوق خواهد داد.

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به جایگاه و اهمیت آزادی بیان، جامعه مدنی، حقوق بشر و حقوق زنان گفت که دستاوردهای 18سال گذشته کشور به هیچ صورت در پروسه صلح قابل معامله نیست.

به گفته‌ی دانش؛ در جریان گفتگوهای صلح هیچ کسی دیگری به شمول حکومت نمی‌تواند از رسانه ها، جامعه مدنی و زنان نمایندگی کند.

او همچنین با بیان‌اینکه حاکمیت ملی در افغانستان به ملت تعلق دارد گفت که در کنار اسلامیت نظام، جمهوریت نظام نیز خط سرخ مردم افغانستان است. "مردم افغانستان به هیچ صورت نمی‌تواند نظام‌های برخاسته از سازوکارهای غیر مردمی و خارج از انتخابات و آرای مردم را بپذیرد.

دانش خاطر نشان کرد که حکومت وحدت ملی برای تامین صلح طرح جامعی دارد؛ اما برای یک مشوره ملی در آینده نزدیک لویه جرگه مشورتی را نیز برگزار خواهد کرد.

معاون دوم رئیس جمهوری در خصوص میکانیزم مذاکرات و گفتگوهای صلح نیز تاکید کرد که صلح هیچگاه و به هیچ صورت به معنای امتیاز یکجانبه نیست. طالبان باید بدون پیش شرط آتش بس را بپذیرند و بعد در جریان یک گفتگوی منطقی خواسته های خود را مطرح کنند.

وی همچنین گفت که جانب حکومت هم باید بدون پیش شرط در گفتگو اشتراک کند و می تواند به عنوان حسن نیت تعدادی از زندانی های آنان را رها و نام برخی آنان را از لیست تحریم ها خارج کند.

به گفته دانش بعد از طی این مراحل ابتدایی می توان در باره مشارکت سیاسی طالبان در قدرت سیاسی مذاکره را دوام داد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد که هر نوع گفتگو بدون حضور دولت افغانستان عقیم و بی نتیجه است.

معاون رئیس جمهور طرح اداره موقت را نه تنها یک راه حل بلکه بازگشت به گذشته عنوان کرد. "کسانی که از طرح اداره موقت طرفداری می‌کنند، دچار یک نوع ادعای پارادوکسیکال و متناقض هستند.

احمد سعیدی از آگاهان سیاسی نیز در این نشست گفت که صلح با نابودی ارزش‌های به دست آمده خیانت ملی است.

آقای سعیدی با اشاره به حمایت از نظام کشور گفت که توهین و بی احترامی به دولت توهین به ملت افغانستان است. "هیچ ضمانتی وجود ندارد که طالبان پس از پروسه صلح دوباره دست به خشونت و مخالفت با ارزش های مدنی نزنند".

عزیز رفیعی رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان نیز در این نشست گفت که مردم و سیاستگران افغانستان از تجربه های تلخ گذشته باید تجربه بیاموزند و نگذارند که حوادث مشابه حوادث تلخ گذشته، دوباره تکرار شود.

سیما سخا نماینده شبکه زنان افغان نیز در سخنان خود تأکید کرد که نظام فعلی و دموکراسی موجود زمینه رشد زنان را در افغانستان فراهم کرده است و نباید گذاشت که این فرصت از دست زنان گرفته شود.

خانم سخا اضافه کرد که نباید نظام سیاسی فعلی و نهاد های امنیتی در پروسه صلح معامله شود.

  پربازدید ترین