• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

محمداشرف غنی: دولت های خارجی حق انتخاب رئیس جمهور افغانستان را ندارند

محمداشرف غنی: دولت های خارجی حق انتخاب رئیس جمهور افغانستان را ندارند

رئیس‌جمهور افغانستان را افغان‌ها انتخاب می‌کنند و اسلام‌آباد، تهران و مسکو حق انتخاب وی را ندارند. آنانی که از مردم هراس دارند، صحبت از حکومت موقت می‌کنند، طرح بیرونی و ساخته‌شده در بیرون از افغانستان، در این وطن ناکام است.

رئیس جمهور غنی در یک نشست با شماری از جوانان لوی قندهار گفت: کسانی که فرزندان لوی کندهار را بی‌سواد نگهداشته اند، به وطن جفا کرده اند، ما می‌خواهیم به‌زودی این ظلم جبران گردد.

رئیس‌جمهور کشور خاطرنشان‌کرد: این وطن را کسی به ما هدیه نداده است، آن را با شمشیر و خون نیاکان مان پاسبانی کرده‌ایم  و تعهد ما این است که هم از آن حفاظت می‌کنیم و هم به هرقیمت که باشد، آن را به صلح و ثبات می‌رسانیم، زیرا کلید آبادی وطن در وحدت و تعهد ما است.

رئیس‌جمهور گفت که در زمینۀ مهارکردن آب‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم و هرقطره آب افغانستان نسبت به تیل همسایه‌ها قیمت خواهد بود، کار بالای بند کجکی از سوی ترک‌ها سرمایه‌گذاری شده است، به‌زودی آغاز می‌گردد و یک میلیارد متر مکعب آب بیشتر ذخیره می‌گردد و صد میگاوات برق تولید خواهد شد.

وی افزود که امکانات برای بند دهله آماده شده است، مطالعات ادامه دارد و در آینده 600 هکتار زمین آبیاری می‌گردد که با این کار خودکفایی ما از نگاه گندم، حتمی خواهد شد.

 محمداشرف غنی گفت که  باید میوۀ تازه کندهار و جلغوزۀ لوی پکتیا به بازارهای جهان برسد و تاکید کرد که به ایجاد انجمن‌های مولدین و پروسس کنندگان توجه صورت گیرد و در سال جاری صادرات افغانستان به یک میلیارد دالر خواهد رسید.

رئیس‌جمهور گفت که در مردم تحرک بیاورید که به‌خاطر تامین امنیت مناطق خود، در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی ایستاده شوند. وی افزود که مردم ما بسیار باغیرت هستند و هرکسی که به آنان به چشم کم ببیند، او دشمن من است.

رئیس‌جمهور غنی گفت که ما با ترکمنستان به موافقه رسیده ایم، هر واگونی که  اجناس را به افغانستان وارد می‌کند، از سنگ های‌قیمتی افغانستان و دیگر موارد صادراتی برای‌شان می‌دهیم، از این بعد به‌جای پول نقد، در برابر جنس، ما هم جنس می‌دهیم و باید تا دوسال دیگر افغانستان بودجۀ خود را از راه درامد عواید خود تکمیل نماید.

رئیس‌جمهور کشور گفت که اقتصاد ما به‌کمک‌های اقتصادی و پروژه‌های خارجی نه، بلکه توسط پروژه های بزرگ ملی رشد خواهد کرد. سرمایه‌های خود را باید به‌کار بیاندازیم و روی پای خود ایستاده شویم. وی افزود که ما جهان را به صلح قانع ساخته ایم، مگر آیا طالبان می‌توانند قاچاق‌بران و تروریستان را قناعت دهند که پیشرفت و ثبات افغانستان را بپذیرند؟

رئیس‌جمهور گفت که صلح آمدنی است و  مردم نمی‌خواهند که در گذشته زندگی کنند، بلکه آنان به آینده باورمند هستند. وی افزود: صلح تنها در روی کاغذ نمی‌آید، باید یکدیگر را بپذیریم و برای آیندۀ افغانستان طرح و برنامه داشته باشیم.

رئیس‌جمهور غنی خاطرنشان‌کرد که کاروان صلح هلمند آمد و به اساس خواست‌شان، من با آنان در روی جاده دیدم، خواست‌های شان را شنیدم، اکنون به کویته بروید و به طالبان این را بگویید که ما با رئیس‌جمهور دیدار کردیم و هر وقت میتوان رئیس‌جمهور را ببینیم، شما چرا با ما نمی‌بینید و خواست‌های ما را نمی‌شنوید.

محمداشرف غنی با تاکید گفت که رئیس‌جمهور افغانستان را افغان‌ها انتخاب می‌کنند و اسلام‌آباد، تهران و مسکو حق انتخاب وی را ندارند. آنانی که از مردم هراس دارند، صحبت از حکومت موقت می‌کنند، طرح بیرونی و ساخته‌شده در بیرون از افغانستان، در این وطن ناکام است.

  پربازدید ترین