• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ارگ به خواست نامزدان تن داد؛ کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی روز جمعه گزینش می شوند

ارگ به خواست نامزدان تن داد؛ کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی روز جمعه گزینش می شوند

ارگ ریاست‌جمهوری پس از مخالفت شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری با برنامۀ گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی، اعلام کرد که برنامۀ انتخاب کمیشنران تا روز جمعه به تأخیر افتیده است.

به اساس فقرۀ (2) مادۀ 13 فرمان تقنینی انتخابات، کمیشنران و روسای دارالانشای کمیسیون‌های انتخاباتی، با آراء نامزدان انتخاباتی، انتخاب می‌شوند.

 قرار بود پروسۀ انتخابات برای تعیین کمیشنرهای کمیسیون‌های انتخاباتی با حضور کاندیدان ریاست جمهوری امروز برگزار گردد.

اما شورای تشریک نامزدان انتخابات گفته است: «حکم قانون این است که انتخابات ریاست‌جمهوری به اساس باور کامل و رقابت عادلانه صورت گیرد. چنین اختیاری، مسوولیت نامزدان را سنگین می‌کند؛ زیرا با عملی‌شدن این پروسه، باید کسانی به کمیسیون‌ها راه یابند که نه تنها توان حمل چنین مسوولیت سنگین را داشته باشند، بل به وظیفۀ خویش کاملاً متعهد باشند. همچنان به تصویب چنان طرزالعملی از سوی نامزدان، ضرورت احساس می‌شود تا مرجع و میکانیزم رای دادن در آن، تعریف شده باشد. امروز مطلع شدیم که این طرزالعمل از سوی ریاست جمهوری تسوید شده و در نظر است فردا به اساس همین طرزالعمل نامصوب به افراد واجد شرایط در کاخ ریاست جمهوری، رای داده شود. از یک سو، کسی نظر ما را در مورد طرزالعمل نگرفته است و از سوی دیگر، پس از چند روز تلاش پیهم، هنوز موفق نشده ایم بیوگرافی و نام‌های کسانی که در لیست آمده اند را به دست آوریم. اینگونه اقدامات عجولانه است و سبب راه یافتن افرادی به کمیسیون‌های انتخاباتی می‌شود که نتوانند اعتبار از دست رفتۀ این کمیسیون‌ها را احیا کنند و نیز قادر نباشند انتخابات آینده را به گونۀ شفاف و عادلانه برگزار کنند.»

آنان اعلام کردند که ما حاضر به قبول چنین مسوولیت عظیم تاریخی نیستیم. به این لحاظ، شورای تشریک مساعی نامزدان، از ریاست جمهوری می‌خواهد، به منظور مطالعه در مورد افرادی که در لیست آمده اند، تا روز جمعۀ هفتۀ جاری، به ما فرصت بدهد. اگر این خواسته پذیرفته نشود، هر گونه اجراآت غیر مشروع بوده و از جانب ما، مردود است.

به دنبال اعلامیۀ مجمع تشریک مساعی نامزدان، ارگ اعلام کرد: با توجه به مسافرت برخی کاندیدان ریاست جمهوری و هم‌چنان تقاضای برخی کاندیدان دیگر برای فرصت بیشتر، به منظور برگزاری این پروسه ملی به وجه احسن، قرار است این برنامه روز جمعه با حضور کاندیدان ریاست‌جمهوری برگزار گردد.

حکومت افغانستان هفتۀ گذشته تمام کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی را از سمت‌های‌شان عزل کرد. کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی متهم به فساد و سوءمدیریت شده‌اند. حکومت کمیشنران را به دادستانی کل معرفی کرده است.

  پربازدید ترین