• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

در سریال «ممنوعه» به مردم افغانستان اهانت می شود

در سریال «ممنوعه» به مردم افغانستان اهانت می شود

سریال ممنوعه به کارگردانی «امیر پورکیان» و تهیه‌کنندگی «علی‌اکبر نجفی» حدود یک‌سال می‌شود در «شبکۀ نمایش خانگی» ایران پخش می‌شود. در این سریال شخصی هم نقش یک کارگر افغانی را بازی می‌کند که در چندین سکانس روی صحنه ظاهر می‌شود و به صورت بسیار واضح مورد تمسخر و توهین دیگر بازیگران این سریال قرار می‌گیرد.

سکانس اول: خانوادۀ «برکه» (نقش اول سریال) اسباب‌کشی می‌کند و کاریگر افغانی در جابجایی و انتقال اسباب کمک می‌کند. دختر رو به‌طرف مادرش می‌کند و با نیشخند می‌گوید: «این شخصی که داره اسباب را جابجا می‌کند بو میده (نقلی به مضمون) و بعد یکجایی با پدر و مادرش می‌خندند.

سکانس دوم: برکه عینی که می‌خواهد از حویلی بگذرد، چشمش به کارگر افغانی می‌خورد و با او عکس سلفی می‌گیرد. سپس در جمع دوستان و همکارانش ظاهر می‌شود که با قیافه جدی رو به همه می‌گوید: «من عاشق سامی (نقش اول سریال) نیستم، من کس دیگری را دوست دارم. حرفش را با قاطعیت تکرار می‌کند، تا حدی که صحنه بسیار جدی می‌شود. سپس برکه گوشی‌اش را در میاورد عکس سلفی‌اش با کارگر افغانی را به همه نشان می‌دهد و همه می خندند و کارگر را تمسخر می‌کنند.

سکانس سوم: پدر برکه چشم پدر سامی را کور کرده و حالا پدر سامی برای رضایت، تقاضا کرده برکه با کارگر افغانی که با قیافه و شکل بسیار توهین‌آمیز ظاهر می شود، ازدواج کند.
ضمن این چندسکانس، در چند مورد دیگر نیز به شرایط اقتصادی و اجتماعی افغانستان کنایه گفته می‌شود. این بی‌حرمتی بدون شک که غیرعمدی نیست و نویسنده و کارگردان این سریال خواسته‌اند یک تصویر کاملا زشت و پلید از کارگران افغانستانی و در مجموع مردم افغانستان به نمایش بگذارند. با رعایت اخلاق و احترام و با درنظرداشت مشترکات تاریخی و فرهنگی مردم ایران و افغانستان، تهیه‌کنندگان این سریال و دست‌اندرکاران شبکۀ نمایش خانگی باید از تمام مردم افغانستانی پوزش خواهی کنند.

حمید فرهادی

  پربازدید ترین