• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرنوشت پرونده های ناتمام سوریه

 سرنوشت پرونده های ناتمام سوریه

درحالی که بزودی حضور داعش در اخرین سنگر رسمی‌اش درسوریه به پایان می‌رسد، اما همچنان پرونده‌هایی با طعم جنگ ومبارزه در پیش‌روی مردم و دولت سوریه باز است.

چندی پیش بشار اسد از چهار جنگ فراروی کشورش یاد کرد و درباره آن مردم سوریه را از جنگ نظامی و سخت گرفته تا جنگ نرم دشمنان این کشور آگاهی بخشید. معنای این کلام اسد این بود که مردم سوریه باید قبل ازشادمانی از پایان داعش به این نکته بیاندیشند که چرا با گذشت قریب 15 ماه از نابودی دولت موسوم به "دولت اسلامی عراق وشام" همچنان باید با دغدغه‌ای بنام داعش درگیر باشند.

داعش بزودی درسوریه تاریخ انقضایش اعلام میشود اما ایا این بمعنای پایان وابستگان به داعش در سوریه است ؟ ایا با تصرف"باغوز"میتوان با اطمینان ادعا کرد که هیچ ردپایی از بقایای داعش از یکسو و"تفکر داعشی" از دیگر سو در کل سوریه وجود نخواهد داشت"؟ پاسخ به این سوالات البته منفی است.

با فتح رسمی باغوز، اخرین سنگر رسمی داعشیان درسوریه فروخواهد پاشید اما نگاههایی ازجنس تروریسم واشغال همچنان حاکمیت ومردم سوریه را تهدید خواهد کرد. گزارش اخیر یک نهاد بین المللی درخصوص حمله شیمیایی به دوما وباصطلاح بیرون کشیدن یک فرضیه مرده ازگور، باهدف ممانعت ازبفراموشی سپرده شدن ادعا و اتهام تکراری "استفاده دولت سوریه ازسلاح شیمیایی " ازجنس نگاههای داعشی است که همواره برای ملت سوریه هزینه ساز بوده وهست وبنظر میرسد انتظار بسته شدن این پرونده درخصوص سوریه قریب به محال باشد.

پرونده دوم متوجه مساله خروج امریکا از سوریه است که این روزها بنظر به یک ادعای شتابزده ودرعین حال مزاحی سیاسی تبدیل شده است .ترامپ دراولین اعلام ، خروج سریع وقریب الوقوع خود ازسوریه را رسانه ای کرد ، باگذشت اندک زمانی ، مهلت خروجش راتمدید کرد ، پس از ان به تعیین شرط مبادرت کرد ، سپس برای عدم حضورش در سوریه جایگزینهای سیاسی واقتصادی(ترکیه-عربستان)معین کرد، با مشاهده ناکارامدی وعدم استقبال ازجانشینانش ترجیح داد ازماندگاریش در"التنف" سخن بگوید و بلاخره کردهایی را که درچندین مرتبه درعرصه نبرد بلاتکلیف رها کرده بود مجددا در اغوش گرفت وازانها به عنوان وسیله ای برای تحقق خواسته خود درسوریه استفاده ابزاری کرد.

اگرچه هنوز کم نیستند تحلیلگرانی که به مساله خروج امریکا ازسوریه بدیده تردید مینگرند اما بفرض این عقب نشینی از شمال سوریه ،مساله کردها دیگر پرونده مفتوح درمقابل دولت ومردم سوریه باقی خواهد ماند.

کردها باخروج احتمالی امریکا ازشمال سوریه یا مجبور به مبارزه با ترکها خواهند بود ویا بایستی بازگشت به دامان دولت سوریه رادرخواست کنند. اما انچه تجربیات اخیر نشان میدهد این است که معلوم نیست کردها به چه میزان درانتخاب راه دوم صاحب اختیار واجازه ازسوی ترامپ باشند.

فراموش نکنیم درطول چند ماه اخیر کردها حداقل دوبار بازگشت به دامان وطن وهمراهی با دولت رادردستور کارقراردادند اما هربار مجددا مجبور به بازی درمیدان بی سرانجام سیاست امریکا شدند.

در دیگر پرونده مساله ترکیه وادعای این کشور درخصوص منطقه عاری از سلاح به عمق 30 کیلومتر در داخل مرزهای سوریه با ترکیه قرار دارد .اگرچه دولت سوریه تن دادن به این مساله را نقض استقلال سیاسی وحاکمیت خود میداند وبا قوت ان را رد کرده است اما همچنان طرف ترک بر ادعای خود اصرار دارد .فراموش نکنیم که همچنان حضور وتقویت نیروهای النصره درادلب وغرب حلب درکنار مساله قانون اساسی سوریه وبالاخره هم مرزی با اسرائیل وهجوم گاه وبیگاه این رژیم به سوریه به عنوان استخوانهایی لای زخم ، برپیچیدگی اوضاع سوریه افزوده ومی افزاید. هشدار اسد درخصوص جنگ های چهار گانه فراروی مردم سوریه باید کاملا جدی گرفته شود. داعش پایان میابد اما تفکر داعشی همچنان اصلی ترین دشمن فراروی مردم وحکومت سوریه است.

ابورضا صالح

  پربازدید ترین