• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزیر خارجه امریکا: مذاکرات با طالبان «فوق العاده پیچیده» است

وزیر خارجه امریکا: مذاکرات با طالبان «فوق العاده پیچیده» است

وزیر امور خارجه امریکا گفت‌وگوهای جاری میان نماینده‌گان این کشور و گروه طالبان را در دوحه پایتخت قطر «فوق‌العاده پیچیده» توصیف کرده است.

مایک پمپیو، وزیر امور خارجه امریکا، این موضوع را روز دوشنبه، سیزدهم حوت، در سخنانی در مجمع «دهقانان آینده امریکا» مطرح کرده است. او در عین حال اظهار امیدواری کرده است که گفت‌‎وگوهای قطر به اندازه‌ای پیشرفت داشته باشد تا خود او در هفته‌های بعدی وارد میدان شود.

وزیر خارجه امریکا افزوده است: «اگر نقش بازی‌گران منطقه‌ای افغانستان همانند پاکستان، هند، چین، روسیه و… کشورهایی که منافع‌شان در افغانستان وابسته است، در نظر گرفته شود، این مذاکرات خیلی پیچیده است.»

از جانب دیگر، او افزوده است که همه‌ تلاش امریکا پیش از این یافتن فرصتی بود که در آن بتواند مذاکرات را به پیشرفت قابل توجه برساند.

آقای پمپیو با اشاره به مذاکرات جاری میان زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌گان گروه طالبان در قطر گفته است که هیأت‌ مذاکره‌کننده این کشور با «طالبان تروریست» مذاکره می‌کند تا راه رسیدن به افغانستان بدون جنگ و خشونت را بیابند. او تأکید کرده است که امریکا خواهان افغانستانی است که تهدیدی برای امریکا نباشد و در عین حال به تمام ابعاد حقوق اساسی شهروندانش از جمله زنان و کودکان احترام شود.

 این در حالی است که پنجمین دور گفت‌وگوهای امریکا و گروه طالبان در قطر وارد هفتمین روز شده است. این نخستین‌بار است که دو طرف هیأت‌های معتبر خود را برای پیش‌برد گفت‌وگوهای صلح اعزام کرده‌اند.

  پربازدید ترین