• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سکوت خبری در قطر؛ رونق گمانه زنی در افغانستان

سکوت خبری در قطر؛ رونق گمانه زنی در افغانستان

مذاکرات میان آمریکا و گروه طالبان که امروز چهارشنبه وارد هشتمین روز کاری خود شده، همچنان در تاریکی ناشی از سکوت خبری پیش می رود و این شرایط سبب بیان اظهار نظرهای متفاوت و متنوع و رونق گمانه زنی ها در صفحات اجتماعی افغانستان شده است.

پنجمین دور از مذاکرات آشکار نمایندگان آمریکا و گروه طالبان پیرامون صلح افغانستان در شهر دوحه، پایتخت قطر از دوشنبه هفته قبل، ششم حوت ماه جاری آغاز شده و بعد از تنفسی دو روزه در روزهای پنجشنبه و جمعه، دوباره از روز شنبه هفته جاری از سر گرفته شده است.

در این مدت هر چند در افغانستان از سوی مقامات رسمی دولت سکوت کامل خبری در مورد نشست قطر حاکم است و بیشتر گمانه زنی هایی در رسانه ها از زبان برخی کارشناسان مطرح می شود.

در حالی که هیچ خبر موثق از پیشرفت یا شکست نشست قطر بصورت رسمی منتشر نشده است اما با واسطه از سوی مقامات کشو و طرف های آمریکایی و نمایندگان طالبان، اظهاراتی منتشر شده که جالب توجه است.

دو محور توافق در مذاکرات آمریکا و طالبان به شکل تقریبی قطعی است، نخست خروج نظامیان آمریکایی و دوم ضمانت طالبان از عدم حمله از خاک افغانستان علیه منافع غرب بویژه آمریکا و همین میزان از گمانه ها در مورد توافقات در افغانستان و آمریکا واکنش هایی را ایجاد کرده است.

«محمد عمر داودزی» مشاور رئیس جمهوری و رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح کشورمان روز گذشته در مراسمی در شهر کابل گفت که تنها دولت افغانستان صلاحیت دارد که درباره خروج و حضور نظامیان خارجی از کشور تصمیم بگیرد.

وی ظاهرا با توجه به وجود توافقنامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا تأکید کرد که خروج یا حضور نظامیان آمریکایی در مذاکرات طالبان و آمریکا در دوحه امکان پذیر نیست و آنها نمی تواند فیصله کنند که آمریکا از کشور خارج شود یا به حضور خود ادامه دهد.

داودزی گفت که نیروهای خارجی بر اساس موافقت نامه امنیتی با دولت که مشروعیت بین المللی دارد در کشور حضور دارند و اگر قرار باشد روی خروج این نیروها تصمیم گرفته شود نیز در توافق با دولت افغانستان، خواهد بود.

وی گفت که بحث قطر درباره خروج نظامیان آمریکایی موضوع خروج نه بلکه تلاشی است تا قناعت طالبان را برای تأمین صلح فراهم کند.

معاون سخنگوی ریاست اجرایی دولت وحدت ملی هم روز گذشته به برخی رسانه ها گفته است که آمریکا حق دارد تا در باره حضور و خروج نظامیان خود از کشور در گفت و گو با دولت تصمیم بگیرد.

«فریدون خوزون» از عدم اعتماد به وعده های طالبان سخن گفته و افزوده است که این گروه تاکنون به آنچه گفته اند، عمل نکرده به همین علت آمریکا حق دارد در باره خروج و حضور خود با حکومت افغانستان به توافق برسد.

به باور خوزون اگر طالبان به صلح متعهد باشد، باید گفت و گو با دولت را آغاز کند و اظهارات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا را بر همین مبنا می داند.

بولتون در روزهای گذشته با تلویزیون «سی ان ان» آمریکا گفته بود که آنها به طالبان اعتماد ندارد و اگر صلحی با طالبان صورت گیرد باز هم بخشی از نظامیان آمریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند.

وی افزوده است که ترامپ تاکنون بر این تصمیم خود تأکید دارد که بخشی از نظامیان را به عنوان مبارزه با تروریسم در افغانستان حفظ کند که وی این موضوع را بسیار مهم خوانده است.

اما مقامات آمریکایی هم در اظهارات خود موضع ضد و نقیض دارند و سیاست یگانه در دولت آمریکا در باره صلح و جنگ افغانستان وجود ندارد.

«رند پال» یکی از سناتوران آمریکایی بتازگی خواستار خروج کامل آمریکا از افغانستان شده و گفته است که این کشور در جنگ افغانستان تا کنون بیش از شش تریلیون دلار هزینه کرده است.

وی افزوده است که دو هزار و 300 نظامی آمریکایی در افغانستان کشته شده اند و بیش از 20 هزار نیروی دیگر هم زخمی شده اند.

پال گفته است که زمان آن فرا رسیده تا رئیس جمهوری آمریکا مطابق به وعده خود پیروزی در جنگ افغانستان را اعلام و کشور را ترک کند.

به باور وی مجازات «اسامه بن لادن» که هدف اصلی آمریکا از حمله به افغانستان بود با کشته شدن وی محقق شد و دیگر نیاز به حضور در افغانستان نیست.

«مایک پمپیئو» وزیر امور خارجه آمریکا هم روز گذشته در حالی که طالبان را تروریست خطاب کرده، گفته است که اگر مذاکرت با طالبان پیشرفت خوبی داشت، خودش نیز طی هفته های آینده در نشست قطر حضورخواهد یافت.

«علی تقوایی» یکی از نویسندگان فعال در صفحات اجتماعی در این باره نوشته است: مذاکرات صلح افغانستان میان طالبان وآمریکایی ماهیت جدی به خود گرفته است که وزیر خارجه امریکا گفته اگر همین گونه پیش برود تا دو هفته دیگر او نیز به جمع مذاکره کنندگان در دوحه می پیوندد.

به باور وی این سخن پمپئو به آن معناست که توافقات اساسی میان آمریکا و طالبان در باره سرنوشت صلح افغانستان به وجود آمده است، زیرا سکوت معنا دار سه روز آخر مذاکرات بیانگر آن بود که بطور کلی روی خروج نظامیان آمریکایی و ضمانت طالبان برای تبدیل نشدن افغانستان به مبدایی برای صدور تروریسم برای آمریکا و غرب، توافق شده است.

تقوایی نوشته است که طرف ها فقط می خواهند نحوه اعلام آن را به شکلی با عظمت جلوه دهند و برای بالا رفتن وزن سیاسی این توافقات، وزیر خارجه آمریکا به دوحه می آید تا بر این توافقات رنگ و لعاب بین المللی بدهد.

وی حضور وزیر خارجه روسیه و ازبکستان را نیز حاکی از پیشرفت گفت و گوها می داند که با ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر دیدار کرده اند.

این گفته ها در سکوت خبری از جریان نشست دوحه صورت گرفته است در حالی که هیچ یک از طرف های گفت و گو در این نشست به پیشرفت یا عدم آن اشاره نداشته اند.

تنها روز گذشته بود که برخی از اعضای طالبان گفتند که مذاکرات با کندی به پیش می رود اما دو طرف با دقت به گفت و گو ادامه می دهند، این که پیشرفتی در باره خروج نظامیان آمریکایی در این مذاکرات صورت گرفته باشد، دور از امکان نیست که به همین دلیل حرف و حدیث ها در باره خروج آمریکا در صفحات اجتماعی کشور، اظهارات مقامات افغانستان و آمریکایی دیده می شود.

البته هم آمریکا، هم طالبان و هم مقامات کشورمان می دانند که علاوه بر گروه طالبان که خود متشکل از گروههای متفاوتی است ، دهها گروه تروریستی دیگر نیز در افغانستان و مرزهای مشترک کشور با پاکستان حضور دارند که می توانند بعد از برقراری صلح زمینه ساز نقض آن و ایجاد بهانه برای بازگشت امریکا به افغانستان شوند.

  پربازدید ترین