• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تمام اعضای اتحادیه اروپا از بازخواست ریاض در شورای حقوق بشر حمایت کردند

تمام اعضای اتحادیه اروپا از بازخواست ریاض در شورای حقوق بشر حمایت کردند

36 کشور از جمله 28 کشور عضو اتحادیه اروپا بیانیه‌ای علیه عربستان‌ سعودی نوشتند که در شورای حقوق‌بشر سازمان‌ملل خوانده خواهد شد.

تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیانیه‌ای در خصوص وضعیت حقوق بشر در عربستان‌ امضا کردند که در شورای حقوق‌بشر سازمان‌ملل خوانده خواهد شد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «تی‌آر‌تی»، بیانیه امضا شده توسط حداقل 36 کشور ازجمله تمامی 28 کشور عضو اتحادیه اروپا، اولین بازخواست از عربستان‌سعودی در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل از سال 2006 را رقم خواهد زد.

متن این بیانیه را «هرالد اسپنالد» سفیر «ایسلند» در گفت‌وگوهای ژنو خواهد خواند و در آن از عربستان‌سعودی خواسته خواهد شد فعالان حقوق بشر زندانی را آزاد کند و با تحقیقات سازمان‌ملل درخصوص قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، همکاری کند.

یکی از نمایندگان یک کشور اروپایی به رویترز گفت: «اتحاد اروپا بر سر این موضوع یک موفقیت محسوب می‌شود».

چندی پیش هیاتی متشکل از سه نماینده پارلمان انگلیس به این نتیجه رسیدند که عربستان سعودی فعالان حقوق زنان را در شرایط بی‌رحمانه و غیرانسانی نگه‌می‌دارد. «لیلا مارون» یکی از اعضای این هیات گفت: «هنگامی که خبر دستگیری‌ها را شنیدم مانند بسیاری دیگر از این‌که چنین چیزی رخ داده شوکه شدم. شکنجه، به‌خصوص آزار جنسی و تهدید به تجاوز غیرقابل توجیه است».

سازمان عفو بین الملل نیز با انتشار بیانیه‌ای به تداوم شکنجه و آزار و اذیت جنسی عمال آل سعود در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های این کشور علیه فعالان حقوق بشری که از مه (جوزا) 2018 به این سو به طور خودسرانه بازداشت شده‌اند، واکنش نشان داد.

  پربازدید ترین