• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیام تسلیت مسلحانه حنیف اتمر؟!

پیام تسلیت مسلحانه حنیف اتمر؟!

حنیف اتمر در پیام تسلیتی که به مناسبت حمله امروز به مراسم سالیاد رهبر شهید، رخ داد، پیام تسلیت ویدئویی داده است که حاوی نکات مهمی است.

اول؛ نفس همدردی او با خانواده های شهدا و مجروحان این حادثه قابل قدر است. هرچه نباشد بالاخره اتمر هم به آدمهای این وطن احترام گذاشت. این خوب است.
اما سوالی که باید از آقای اتمر پرسید این است که آقای اتمر چرا مثل امروز، حمله به جنبش روشنایی در دهمزنگ، حمله به باقرالعلوم، حمله به زیارت سخی، حمله به کلپ میوند، حمله به کورس موعود و حمله به ثبت نام رای دهندگان را نیز محکوم نکرد؟ نه بعنوان یک فرد و نه از آدرس رسمی شورای امنیت. مگر آنها افراد ملکی نبودند؟ مگر آن حمله ها تروریستی نبود؟

دوم؛ اتمر خواستار بررسی این حادثه از سوی یک هیات بیطرف شده است. اینهم درست. اما زمانی که جناب شان در بالاترین مقام امنیتی بودند، چرا برای برسی هیچ یک از حوادثی که در بالا ذکرش رفت یک هیات بیطرف تعیین نکرد؟ چرا خواستار بررسی آن حوادث نشد. اگر کرده پس کجاست نتیجه اش؟

سوم؛ اتمر در این ویدیو می گوید به دلجویی خانواده های شهدا و مجروحان خواهد رفت؛ واقعا؟ این هم خوب است. باید از خانواده شهدا دلجویی شود و باید به مجروحان رسیدگی و کمک شود مخصوصا کسانیکه آسیب جدی دیده اند و امکان مداوای شان در داخل نیست باید به خارج منتقل شوند. اما جناب اتمر بقیه خانواده های شهدا و مجروحان چی؟ آنزمان که شما "مقام" بودید؛ اگر از آنها دلجویی می کردید بدون شک شایسته تر بود و همه می پذیرفتند که مسئولانه و از روی انسانیت است نه به دلیل کمپاین. حالا هم این کارها را می کنید بکنید اما مطمئن باشید نمی توانید رنگ و بوی کمپاینی اش را پنهان کنید.

چهارم؛ اتمر در این ویدیو می گوید: "هزاره بودن جرم نیست." این جمله اتمر بود که مرا به واکنش و نوشتن این پست واداشت. این جمله را چنان نا مطمئن و از سر ریا گفت که برای هر مخاطب هزاره شبیه فرستادن یک نفرین بود.

واقعا آقای اتمر؟ جرم نیست؟ پس چرا وقتی در قدرت بودی به روی معترضان هزاره کانتینر گذاشتی؟ معترضانی که به نیروهای امنیتی گل می دادند، چرا راه شان برای ورود به شهر را بستی؟ مگر آنها کولی بودند؟ مسلح بودند؟ سابقه آشوب داشتند؟ دیگران بار بار در این شهر کارناوال وحشت مسلحانه راه انداخته اند، کسی برای شان کانتینر گذاشته است؟ پس هنوز هزاره بودن جرم است. جرم نا بخشودنی هم هست. مخصوصا هزاره یی که جنرال شده باشد، باید به تقاعد سوق داده شود. بجایش یک دگر من در یکسال سه بار رتبه بگیرد تا برای وزارت دفاع آماده شود. اما جنرالان هزاره یا متقاعد شوند یا اگر استرجنرال هم باشند، از قوماندان گارنیزیون بالا تر نمی ارزند. محصلانش اگر نمرات عالی هم بگیرند باید ناکام نشوند.

جناب آقای اتمر هزاره بودن وقتی جرم نیست که جنرالانش در ارتش مطابق لیاقت شان حضور داشته باشند، محصلانش با نمره بالا حق ورود به آکادمی مارشال فهیم را داشته باشند. معترضان مدنی اش به خاک و خون کشیده نشوند برای جنبش های مدنی در شورای امنیت کشور پرونده وابستگی به ایران ساخته شده و به سفارت آمریکا فرستاده نشود. جنبش مدنی یک نسل به " موسسه رسول اکرم" گره زده نشود، اروپایی ها و امریکاها از دشت برچی ترسانده نشوند که اینجا جنوب لبنان است.
آقای اتمر هزاره بودن وقتی جرم نیست که از او پرسیده نشود که " تو برق می خواهی؛ یا سویچ برق؟" اگر مجرم نیستیم چرا به ما گفته شد تو سویچ برق می خواهی، آیا از شهروند غیر مجرم چنین سوالی می شود؟ جناب آقای اتمر هزاره بودن وقتی جرم نیست که یک لین برق ازش دریغ نشود. کافی است یا بازهم نشانه های " مجرم بودن" را بگویم؟ بیا یک نمونه دیگه هم بگویم؛ هزاره بودن اگر جرم نباشد؛ معاون رئیس جمهور و معاون ریاست اجراییه نمی گویند "ما در کابینه مسافریم". پس هزاره بودن هنوز جرم سنگینی است.

ببخشید یک نمونه دیگر هم اضافه کنم؛ در همین دشت برچی که امروز آمده بودی، بیش از 2 میلیون آدم زندگی می کند. آما یک شفاخانه دولتی ندارند. جرم از این سنگین تر؟

نکته پنجم و آخر؛ راستی این پیام تسلیت چرا اینقدر مسلحانه است، در حالیکه در میان بادیگاردهای تا دندان مسلح خود ایستاده یی، پیام تسلیت می فرستی. فکر نمی کنی این پیام مردم را به یاد پیامهای ویدیویی منسوب با داعش بیاندازد؟ این گونه پیام هرچه باشد، محترمانه نیست. پیام تسلیت مسلحانه؟!

◄ داوود‌‌ناجی

  پربازدید ترین