• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتقاد امام جمعه شرق کابل از وضع مالیات بر مهاجرین افغانی در عربستان سعودی

انتقاد امام جمعه شرق کابل از وضع مالیات بر مهاجرین افغانی در عربستان سعودی

وضع مالیات بالای مهاجرین که برای پیدا کردن لقمه ی نانی کشور خود را ترک کرده اند از نگاه انسانی و اخلاقی کارخوبی نیست و باعث رنج بیشتر آنان می شود.

نماز پرفیض عبادی سیاسی جمعه این هفته با حضور گسترده مسلمانان نمازگزار در مسجد جامع وزیر محمد اکبرخان شرق کابل به امامت داکتر ایاز نیازی اقامه شد.

آقای نیازی ضمن توصیه مردم به تقوی الهی، انجام واجبات و ترک محرمات گفت: مردم افغانستان طی چند روز اخیر هم از ناحیه جنگ و هم آفت های طبیعی مانند سیلاب ها، برف کوچ ها و... متضرر شده اند، لذا و ظیفه انسانی همه به خصوص حکومت و خیرین است که به آسیب دیدگان رسیدگی کنند.

آقای نیازی در ادامه سخنان خود از سیاست اخیر عربستان سعودی در قبال مهاجرین افغانی مبنی بر وضع مالیات از سوی سران این کشور انتقاد کرد و گفت: هرچند مداخله در امور کشورها کار درستی نیست، اما گاهی مسئله انسانی و اخلاقی مطرح است که باید گفت و وظیفه خود را انجام داد.

 به گفته او سران عربستان سعودی با اینکه از وضعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی افغانستان آگاه هستند، مالیات سنگین بالایمهاجرینی که برای پیدا کردن لقمه ی نانی کشور خود را ترک کرده اند وضع کرده اند که این  کار خوبی نیست و باعث رنج بیشتر آنان می شود.

 به عقیده  نیازی این کار عربستان در حقیقت به این معنی است که دیگر افغانها نمی توانند در اینجا زندگی کنند، این در حالی است که بدتر از تمام عرصه ها وضعیت نا متناسب کاری در کشور است.

آقای نیازی از سران کشور عربستان خواست که در حق افغانها ارفاق کنند و در مورد اتخاذ این سیاست تجدید نظر نمایند، زیرا از نظر اخلاقی و انسانی بهره بردن از ناگزیری های مردم کار نادرست است.

او که تازه از عمره برگشته است می گوید عوائد مهاجرین در عربستان خوب نیست و توان پرداخت مالیات را ندارند، لذا باید تا بهبود وضعیت افغانستان به مهاجرین فرصت داده شود و زمینه کاری برای آنان فراهم شود.

او تاکید کرد که مردم افغانستان اینگونه هم نیست که کاملاً بی سرنوشت باشند، بلکه از خود وطن و خانه دارند. اما در حال حاضر شرایط مناسبی در کشور وجود ندارد تا زندگی خود را بگذرانند.

او از حکومت نیز خواست که ادای مسوولیت کند و با کشور عربستان نسبت به وضعیت فعلی مهاجرین به تفاهم برسد تا از رنج کسانی که در غربت زندگی می کنند، اندکی کم شود.

  پربازدید ترین