• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اسد الله خالد جنگ علیه طالبان را «جهاد» اعلام کرد

اسد الله خالد جنگ علیه طالبان را «جهاد» اعلام کرد

اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع ملی جنگ در برابر طالبان را جهاد اعلام کرد.

سرپرست وزارت دفاع ملی که گروه طالبان را اجیر بیگانه می داند، میگوید که طالبان از بهر مخالفت باداران شان حاضر به مذاکره با دولت نیستند و صلاحیت تصمیم‌گیری آنان نیز در جای دیگری است.

در یازدهمین دور فراغت افسران جوان از دانشگاه نظامی مارشال فهیم؛ پس از چهار سال آموزش، 513 افسر تازه نفس به میدان های داغ جنگ می رود.

اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع میگوید: “در شرایط فعلی جنگ در برابر تندروان جهاد است، حکومت راه های پایان جنگ را باز گذاشته است بخاطر صلح و دیالوگ بین الافغانی؛ اما دشمن صلاحیت ندارد و قومنده در جای دیگر است و حاضر به گفتگو نیست از این رو نیاز به جنگ است.”

آقای خالد که از چهره های ضد پاکستانی و طالبانی پنداشته می شود، به آن‌سوی دیورند هم هشدار میدهد که نباید از دریچه اسلام آباد به کابل ببیند و فکر و ذکر بهره‌گیری از روند صلح را داشته باشد.

سرپرست وزارت دفاع می‌افزاید: “ما نمی گذاریم از دریچه اسلام آبار به کابل نگاه شود. پاکستان می خواهد که افغانستان نوکری اش را کند، اما افغانستان نوکری نخواهد کرد.”

در گرمای مذاکرات صلح با طالبان، رییس ستاد ارتش کشور میگوید که نیروهای دولتی در روند صلح پشتیبان طرح سیاسی رییس جمهور و آماده پاسداری از دستاوردها و ارزش های دو دهه پسین اند.

شریف یفتلی رییس ستاد ارتش میگوید: “ما از برنامه سیاسی صلح افغانستان پشتیبانی میکینم و از دستاورد ها دفاع میکنیم. در نتیجه صلح تجربه های تلخ گذشته نباید تکرار شود.”

هر چند که توافق صلح با طالبان رویای چندان دور به حقیقت پنداشته نمی شود اما خواسته ها از نظامیان این است که هر تهدیدی را سرکوب کنند و آماده دفاع از هر گونه وضعیت احتمالی در دورنما باشند.

فضل هادی مسلمیار رییس مجلس سنا ابراز میکند: “رییس جمهور روی چگونگی مذاکرات صلح کار میکند اما ارتش باید برای دفاع از هرگونه وضعیت در حال آماده باش باشند.”

ظاهرا طالبان حاضر به گفتگوی صلح با حکومت نیستند، حکومت هم چشم انداز دوام جنگ با این گروه را دارد چرا که سرپرست وزارت دفاع می گوید یا صلح یا هم ارتش همچنان خواهد جنگید.

  پربازدید ترین