• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان تصویر مخفیگاه ملاعمر در جنوب کشور را منتشر کرد

 طالبان تصویر مخفیگاه ملاعمر در جنوب کشور را منتشر کرد

گروه طالبان با تأکید بر اینکه رهبر سابق این گروه سال‌های پایانی عمرش را نه در پاکستان بلکه در افغانستان سپری کرده است تصاویری را از مخفیگاه وی منتشر کرد.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با تایید اظهارات خبرنگار سرشناس هلندی مبنی بر اقامت «ملا عمر» در مخفی‌گاهی در خاک افغانستان، تصاویری از محل اقامت وی را منتشر کرد.

مجاهد ضمن انتشار دو تصویر از این محلی که می‌گوید مخفیگاه ملا عمر است، نوشت این اتاقی است  که ملا عمر از آنجا «امارت اسلامی» را رهبری می‌کرد و تا زمان مرگش در این مکان حضور داشته است.

وی افزود که رهبر سابق طالبان در حیاط این اقامتگاه که بوته و گل‌های رز داشته است.

مجاهد ادامه داد که جزئیات بیشتر در این باره بزودی در کتابی بصورت مستند منتشر خواهد شد.

«بت دَم» خبرنگار هلندی اخیرا در کتاب جدید خود به نام «در جستجوی یک دشمن» مدعی شده که بر خلاف باورهای گذشته ملا عمر در سال‌های پایانی عمر خود «هرگز پا در پاکستان نگذاشت» و جایی در نزدیکی پایگاه نظامیان آمریکایی در خاک افغانستان پنهان شده بود.

خبرگزاری ترکیه‌ای «تی.آر.تی» معتقد است در صورت صحت گزارش، این موضوع نشان دهنده شکست بزرگ اطلاعاتی برای آمریکا و عدم اعتماد ملاعمر به پاکستان است که در جنگ علیه تروریسم طرف آمریکا را گرفت.

خبرنگار هلندی می‌گوید که کتاب خود را براساس گفت‌وگو با اعضای طالبان و محافظ شخصی ملا عمر نوشته است.

طالبان نوشته: "اتاقی که ملا عمر 7 سال و 5 ماه از زندگی خود را در آن سپری کرد و نیز اتاقی است که در آن مرد "

گفته می‌شود که در زمان مخفی شدن ملا عمر در این مکان که در 5 کیلومتری پایگاه نظامیان آمریکایی قرار داشت، نیروهای آمریکایی چند بار به نزدیکی این مخفیگاه آمدند موفق به یافتن اتاق رهبر سابق طالبان و درب مخفی وی نشدند.

در ادامه کتاب آمده است که ملا عمر در این سال‌ها و در اتاق مخفی محل اقامتش شرایط رهبری طالبان بطور مستقیم را نداشته و در دسامبر سال 2001 کنترل این گروه را به «ملا عبیدالله» وزیر دفاع طالبان سپرده بود.

سخنگوی طالبان این تصاویر را در حالی منتشر کرده که مقامات کشورمان گزارش‌ها مبنی بر حضور ملا عمر در افغانستان را نادرست می‌دانند.

  پربازدید ترین