• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

درخواست پاسپورت در افغانستان اینترنتی شد

درخواست پاسپورت در افغانستان اینترنتی شد

درخواست پاسپورت/گذرنامه که قبل از این به صورت حضوری در افغانستان انجام می‌شد، از امروز سه شنبه ( 20 حوت) به صورت آنلاین شد.

سید عمر صبوری، رئیس پاسپورت کشور گفت که با آنلاین شدن درخواست، این ریاست قادر به صدور حدود 10 هزار جلد پاسپورت در روز خواهد بود.

او ظرفیت کنونی این اداره را حدود دو تا دو هزار و 500 جلد پاسپورت در روز ذکر کرد.

درخواست آنلاین پاسپورت در قدم اول از شهر کابل، آغاز و قرار است که تا سه ماه دیگر تمام این ولایت تحت پوشش قرار داده شود.

آقای صبوری گفت که مرکز معلومات جدید این ریاست، قدرت ذخیره 150 میلیون نفر را خواهد داشت و 6 هزار کاربر همزمان از سراسر کشور قادر به استفاده از آن خواهد بود.

او گفت که با این کار تمام گذرگاهای مرزی افغانستان و فرودگاه‌های کشور به صورت آنلاین به مرکز پاسپورت وصل و آنان قادر خواهند بود که مشخصات دارندگان پاسپورت‌ها را در اختیار داشته باشند و از اعتبار پاسپورت‌ها نیز مطلع باشند.

گرفتن پاسپورت در کابل اکنون برای متقاضیان دست‌کم یک هفته زمان می‌برد و آنان برای دریافت پاسپورت‌شان در ولایت‌ها باید حدود یک ماه منتظر باشند. آقای صبوری گفت که با آنلاین شدن درخواست، متقاضیان یک الی دو روز منتظر دریافت پاسپورت‌شان خواهند شد، در ولایت‌ها نیز به نصف کاهش خواهد یافت.

او گفت که از سال 1391 تاکنون سه و نیم میلیون پاسپورت الکترونیکی برای شهروندان کشور صادر شده که برای دولت بیش از 23 میلیارد افغانی (حدود 307 میلیون دلار) درآمد داشته است.

آقای صبوری درباره مشخصات کنونی پاسپورت گفت که این پاسپورت‌ها اکنون ماشین‌خوان هستند ولی ریاست پاسپورت برنامه دارد که در آینده نزدیک این پاسپورت‌ها را به پاسپورت آنلاین و چیپ‌دار تبدیل کند.

او گفت که وصل کردن ریاست پاسپورت به مرکز ثبت احوال نفوس که مسئولیت توزیع شناسنامه را به عهده دارد و وصل کردن آن به بانک مرکزی از اقدام‌های بعدی خواهد بود.

شهرزاد آریوبی، وزیر مخابرات کشورمان در این مراسم گفت که این وزارت تلاش دارد تا سیستم واحد و سراسری را برای ریاست پاسپورت ایجاد کند که علاوه بر مراکز دولتی، نمایندگی سیاسی کشور در خارج نیز به آن وصل شود.

او گفت قرار است در آینده نزدیک تمام اسناد از جمله جواز رانندگی و جواز تردد موترها در افغانستان الکترونیکی شود و به هر شهروند کشور یک شماره ملی داده شود که با این شماره تمام مشخصات آن قابل دریافت باشد.

آقای آریوبی تاکید کرد که سیستم جدید دارای مصونیت لازم است و تمام مسایل ایمنی برای جلوگیری از حمله سایبری در آن مد نظر گرفته شده است.

مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله در این مراسم گفت که استفاده از فناوری باعث سرعت، جلوگیری از فساد و رسیدگی به مشکلات مردم خواهد شد.

  پربازدید ترین