• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آیا طالبان با مقام های امریکا در قطر به توافق رسیده اند؟!

آیا طالبان با مقام های امریکا در قطر به توافق رسیده اند؟!

نمایندگان امریکا و طالبان در قطر روی بسیاری از جزییات به توافق رسیده اند اما ممکن گفت‌وگو درباره برخی از موضوعات دیگر به دور ششم واگذار شود. منابع نزدیک به طالبان نیز گفته اند که دور پنجم گفت‌وگوها ممکن در یکی دو روز دیگر به پایان برسد اما گفته می‌شود طالبان هنوزهم خواست امریکا مبنی بر تحریم القاعده را نپذیرفته و در کنار آن سرنوشت جنگجویان خارجی این گروه پس از توافق صلح تا هنوز ناروشن باقی مانده است. سفیر اتحادیه اروپا و بانوی نخست کشور نیز نگران عدم حضور بانوان در گفتگو های صلح اند و بر جایگاه بانوان در دروهای بعدی تاکید کرده اند.

در پنجمین دور گفتگوهای هیات امریکایی و نماینده گان طالبان در قطر، شانزده روز گفت‌وگوی پیوسته و پشت درهای بسته ادامه یافت اما برخی منابع گفته اند که نمایندگان امریکا و طالبان توافق کرده اند که تا نهایی ساختن گفت‌وگوهای شان، اندک‌ترین جزییات از این بحث‌ها را با رسانه‌ها شریک نکنند.

اما آنچه منابع آگاه از نشست دوحه می‌گویند این است که دو طرف در این شانزده روز سرگرم گفت‌وگو و چانه زنی درباره جزییات دو موضوع: خروج نیروهای خارجی و تضمین طالبان به امریکا بوده اند.

به گفته این منابع دو طرف روی بسیاری از جزییات به توافق رسیده و ممکن دور پنجم گفت‌وگوهای قطر در همین هفته به پایان برسد.

حسن حقیار آگاه امور سیاسی می‌گوید: "درباره این جزییات، نیروهای امریکایی تا چه مدت از افغانستان بیرون شوند، کدام وسایل نظامی را با خود ببرند و کدام وسایل را بگذارند، نوعیت خروج نیروهای امریکایی چگونه باشد، امنیت سفارت‌های خارجی چگونه تامین شود، روی این موارد توافق شده اما گروه‌های کاری دو طرف کار می‌کنند تا این موضوعات پخته شود و ابهامی در آینده باقی نماند."

همزمان با این، گفته‌های هم وجود دارد که ممکن بخشی از بحث‌ها و توافق‌ها به دور ششم گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و امریکا واگذار شود.

در بدل خروج نیروهای خارجی، امریکا از طالبان خواسته تا تضمین کند که پس از توافق صلح، از خاک افغانستان بر ضد کشورهای جهان کار گرفته نمی‌شود.

یکی از خواست‌های امریکا از طالبان، تحریم گروه القاعده است.

اما به گفته منابع، به دلیل پیوند نزدیک میان طالبان و القاعده، تا هنوز این گروه حاضر نشده بپذیرد که به گونه رسمی، القاعده را تحریم کند.

در کنارش، هنوز در گفت‌وگوهای قطر، سرنوشت جنگجویان خارجی طالبان پس از توافق صلح نیز روشن نشده است.

جاناتان کوهن سرپرست نمایندگی امریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است کهایالات متحد امریکا به دنبال توافقی نیست که بر اساس آن خود را از افغانستان عقب بکشد، بل تلاش می‌کند یک توافق فراگیر در افغانستان به میان بیاید که تضمین کند افغانستان هرگز دوباره به محل فعالیت هراس افگنان جهانی قرار نمی‌گیرد. این امر نقشه راه سیاسی را برای آینده افغانستان فراهم می‌کند."

همزمان شورای عالی صلح نیز مانند همیشه، خواهان زمینه‌سازی گفت‌وگوها میان طالبان و حکومت افغانستان در نتیجه گفت‌وگوهای امریکا و طالبان در قطر است.

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح در این مورد به تلویزیون یک گفت: "امیدواری ما از گفت‌وگوهای قطر این است که به زودی به تفاهم برسند و در نتیجه مذاکرات مستقیم و رسمی میان حکومت و طالبان آغاز شود."

این درحالیست که طولانی شدن گفت‌وگوهای امریکا و طالبان در قطر، نگرانی‌های جدی را در میان حکومت، شهروندان و سیاست گران کشور به میان آورده است.

روز گذشته عبدالله عبدالله رییس اجرایی نیز از آنچه عدم وضاحت در گفت‌وگوهای دوحه خواند، انتقاد کرد.

از سوی هم در مراسم یاد بود از دوسالگی تاسیس اتاق تجارت و صنایع بانوان شماری از بانوان به شمول بانوان که در راس نهادهای دولتی قرار دارند، نگران از دست‌رفتن دستآوردهای بانوان در گفتگو های صلح اند.

همسر رئیس جمهور غنی در این نشست گفت که هیچ کس نمی‌تواند دستآوردهای بانوان در بخش‌های مختلف را نادیده بگیرد.

بی بی گل همسر رئیس جمهور گفت: "مخالفان برای صلح تشویش خلق می‌کنند، دستاوردهای شما بانوان پایدار است و هیچ کس نمی‌تواند حضور بانوان را نادیده بگیرد. صلح می‌خواهیم اما از دستآورد‌های بانوان دست بردار نمی‌شویم."

نرگس نهان سرپرست وزیر معادن و پترولیم نیز روند گفتگو های صلح را پرسش بر انگیز می‌خواند به ویژه، نگران دستآورد های بانوان و آزادی بیان است.

بانو نهان گفت: "گفتگو های صلح یک سلسله پرسش‌های در باره بانوان، آزادی بیان و دستآوردهای فعلی خلق کرده است. نقش بانوان و بخش خصوصی در خودکفایی اقتصاد کشور بسیار مهم است."

همچنان سفیر اتحادیه اروپا در باره نگرانی بانوان از دستآوردهای شان در روند صلح، گفت که در دور بعدی گفتگوهای صلح،به نگرانی‌های بانوان رسیدگی خواهد شد.

پییر مایدون سفیر اتحادیه اروپا گفت: "شماری از بانوان با ما در باره عدم حضور شان در گفتگو های صلح نگرانی کردند، ما در کنار این که از عدم حضور بانوان در این گفتگو ها نگرانیم اما این را نیز درک کرده ایم که تمایل برای رسیدگی به این نگرانی ها در گفتگو های بعدی وجود دارد."

  پربازدید ترین