• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بیانیه احزاب سیاسی در رابطه با مذاکرات صلح

بیانیه مطبوعاتی احزاب سیاسی تاثیرگذار در رابطه با پروسه صلح و ضرورت گفتگوهای بین الافغانی!

دوام غیرمنتظره گفتگوها میان طالبان و آمریکایی‌ها در این دور از مذاکرات دوحه، نشان‌دهنده جدیت پروسه صلح است. گرچه جزییات این گفتگوهای نفس‌گیر هنوز روشن نشده است. در عین‌حال اما احزاب سیاسی تاثیر گذار، به دلیل درک اهمیت و ضرورت صلح، اصولاً از هر اقدامی که به صلح در افغانستان کمک کند و منافع مردم افغانستان در آن تأمین گردد، به صورت قاطعانه حمایت می کنند.

روشن است که پروسه صلح، با توجه به گفتگوهایی که میان آمریکا و طالبان جریان دارد، دارای دو بخش است. بخش داخلی و بخش خارجی. همه می دانیم که مذاکرات در بعد خارجی بین آمریکا و طالبان جریان دارد؛ اما بعد داخلی صلح، اصلی‌ترین بخش این پروسه را تشکیل می‌دهد. مذاکرات جاری میان آمریکا و طالبان تنها می‌تواند زمینه‌ساز گفتگوهای صلح، میان گروه‌های معارض و مخالف داخلی باشد که مذاکرات عملا بین جهت ها آغاز شود. باور احزاب عمده سیاسی و تاثیر گذار این است که اکنون بیش از هرزمانی احتمال آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی افزایش یافته است. از این جهت، با درک ضرورت تشکیل یک هیات ملی و با بااعتبار و دارای ترکیب مناسب و قابل قبول، موارد ذیل اعلام می‌گردد:

1- دلایل زیادی است که حکومت تا هنوز، در رابطه با صلح، صداقت و جدیت خود را به اثبات نرسانده است. هیاتی که قبلاً به ‌منظور گفتگو با طالبان، بدون مشوره و بدون مشارکت احزاب و جریان‌های سیاسی از مأمورین کم‌ تجربه حکومتی تشکیل گردیده بود، گواه صادق مدعای ما است که رییس جمهور در امر صلح جدی نیست. احزاب سیاسی تاثیرگذار باور دارد که آغاز گفتگوهای واقعی بین‌الافغانی مستلزم تعیین یک هیات ملی مناسب، متشکل از نمایندگان باصلاحیت احزاب و جریان‌های سیاسی تأثیرگذار و نمایندگان باصلاحیت حکومت است.

2- باور ما این است که حکومت با خود داری از تشکیل هیات گفتگوکننده ملی که در آن طرف‌های اصلی قضیه مشارکت داشته باشند، کوشش‌های صلح را عملاً با چالش مواجه ساخته است. احزاب سیاسی، به‌مثابه اصلی‌ترین رکن تأثیرگذار در پروسه صلح، بارها اعلام کرده است که بدون مشارکت مؤثر احزاب و جریان‌های تأثیرگذار سیاسی، رسیدن به صلح واقعی اساساً ناممکن و یک شعار عوام ‌فریبانه و غیرواقع‌ بینانه است.

3- احزاب سیاسی تاثیرگذار با توجه به اولویت صلح و ضرورت اجماع سیاسی در جهت موفقیت آن، از حکومت افغانستان می‌خواهد که حسن نیتش را در قبال پروسه صلح به اثبات برساند و به‌جای برگزاری جلسات فرمایشی و کمپاینی که با شعارهای پوپولیستی مثل اجماع زنان، اجماع جوانان و نظرخواهی از مردم صورت می‌گیرد، اجماع میان گروه‌ها و جریان‌های سیاسی موثر در مورد چارچوب مذاکره و تعیین هیات مذاکره‌کننده را به‌عنوان یک نیاز انکارناپذیر در اولویت کاری خویش قرار دهد. تجارب کشورهای در حال منازعه نشان داده است که بدون اجماع و توافق میان رهبران مهم سیاسی در درون و بیرون حکومت و بدون مشارکت احزاب تاثیر گذار و سازمان‌های سیاسی، هیچ نوع اجماع و توافقی از قاعده امکان‌پذیر نیست. بنا براین تشکیل یک هیات ملی متشکل از احزاب مهم و جریان‌های سیاسی، در حال حاضر اولویت اساسی دولت و ملت افغانستان است.

4- درصورتی‌که حکومت در رابطه با تشکیل هیئت ملی برای مصالحه، کماکان غیرمسوولانه برخورد کند، عواقب زیان‌بار آن به عهده حکومت خواهد بود. روشن است که در چنین حالتی، احزاب و جریان‌های تأثیرگذار نمی‌تواند در قبال مصالح و منافع علیای کشور، و ادامه جنگ و خون‌ریزی به دلیل برخوردهای سلیقه‌ای حکومت، تماشاگر و بی‌تفاوت باشند.

5- احزاب تاثیرگذار و مهم سیاسی همچنان از جامعه بین‌المللی و به‌خصوص از امریکا می‌خواهد که به‌مثابه حامیان پروسه صلح، موضوع تشکیل یک هیات ملی، با مشارکت واقعی احزاب سیاسی موثر را با حساسیت و جدیت بیشتر دنبال کند و اجازه ندهد که صلح قربانی مطامع سیاسی و سلیقه‌های شخصی گردد.

6- احزاب سیاسی تاثیر گذار و مهم در قبال برگزاری لوی‌جرگه مشورتی که در ماه ثور 1398 بر گذار می شود، نیز مشکوک است. از آنجا که در مورد چگونگی لوی جرگه مشورتی هیچ نوع مشوره‌ای صورت نگرفته است، خواست ما این است که مقام ریاست جمهوری، لوی‌جرگه مشورتی را باید به‌منظور تقویت پروسه صلح بر گذار نماید و نه بخاطر اهداف و مقاصد دیگر. برگزاری لویه جرگه به منظور «کمپان انتخاباتی و یا انحراف افکار ملی و بین‌المللی» نادرست است و پروسه صلح را دشوارتر و پیچیده‌تر می‌سازد و چه بسا ممکن است اختلافات را در سطح ملی بشتر نماید.احزاب تاثیرگذارو عمده سیاسی این اقدامات را به زیان کشور و مخالف مصالح ملی و مانع بزرگ ایجاد صلح و ثبات پایدار می‌داند و از حکومت می‌خواهد که با مسایل کلان ملی، مسئولانه برخورد کند.

7- انتظار احزاب سیاسی تاثیر گذار و عمده این است که حکومت در مورد ضرورت، اهداف، آجندا، تعداد، ترکیب و نحوه انتخاب اعضای لوی جرگه مشورتی توضیحات لازم را به مردم ارایه نماید. پرسش‌های زیادی در این رابطه مطرح است. درصورتی‌که این پرسش‌ها به‌صورت اساسی حل نگردد، احزاب سیاسی تاثیر گذار به ناچار تحریم آن را مورد مطالعه قرار خواهد داد.

و من الله توفیق
کمیته سیاسی احزاب
محمد ناطقی

  پربازدید ترین