• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیام ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت بیست و چهارمین سالیاد شهادت استاد عبدالعلی مزاری، شهید وحدت ملی

بیست‌‌و چهار سال پیش، استاد عبدالعلی مزاری، شهید وحدت ملی افغانستان، یکی از بزرگان دورهٔ جهاد و مقاومت، رهبر مردمی، عدالت‌خواه و آزادی‌خواه، مجاهد با اندیشه و خیراندیش به شهادت رسید؛ ولی اندیشه، کارنامه و مسیرش هم‌چنان ادامه دارد.

شهادت شهید وحدت ملی کشور را به مردم افغانستان، بزرگان، شخصیت‌های سیاسی-جهادی به ویژه دوستان، هم‌سنگران و هواداران آن بزرگ مرد تاریخ معاصر کشور تسلیت می‌گوییم.

استاد مزاری شهید، یکی از حامیان و مبارزان عدالت اجتماعی، مشارکت عادلانهٔ سیاسی بود. دیدگاهی‌که امروز تبدیل به واقعیت انکارناپذیر مردم افغانستان گردیده است.
شهید وحدت ملی کشور از جمله شخصیت‌های سیاسی و جهادی افغانستان بود که برای تحکیم وحدت ملی، هم‌دیگر پذیری، تأمین حقوق زنان، حقوق شهروندی، مصالحه و ختم جنگ، برابری و هم‌صدایی همهٔ اقشار جامعه مبارزه کرد و در همین راه شهید گردید.

شهید مزاری، وحدت ملی، عدالت اجتماعی، حقوق شهروندی و مشارکت سیاسی اقوام در ساختار حکومت را به عنوان اساسی‌ترین و مهم‌ترین اولویت مردم افغانستان مطرح ساخت و باورمند بود که با تحقق این ارزش‌ها می‌توان به یک جامعه توسعه یافته، متحد و هم‌سو دست یافت.

استاد شهید از خود میراث نیک و ارزشمند برای نسل‌های بعدی افغانستان گذاشته است که جایگاه‌اش را برای همیشه در میان مردم افغانستان و تاریخ این کشور ماندگار می‌سازد.

هرچند تاکنون گام‌های بنیادین برای تقویت پروسه‌های دموکراتیک، تحقق عدالت اجتماعی و تأمین حقوق شهروندی برداشته شده است؛ اما حفظ و تقویت آن‌ها برای حکومت وحدت ملی و مردم افغانستان شرط لازم می‌باشد.

یک باردیگر تاکید می‌کنیم، ارزش‌هایی‌که با سال‌ها مبارزه، خون هزاران شهید و افراد دارای معلولیت به دست آمده است، با هیچ‌چیز دیگر معاوضه و معامله نخواهد شد. حکومت وحدت ملی خود را متعهد به حفظ دستاوردهای مبارزات رهای بخش مردم افغانستان می‌داند.

دوکتور عبدالله عبدالله
رییس اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان
22حوت 1397

  پربازدید ترین