• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گفتگوهای طالبان و خلیلزاد، پس از 16روز، با طرح پیش نویس پایان یافت

گفتگوهای طالبان و خلیلزاد، پس از 16روز، با طرح پیش نویس پایان یافت

زلمی خلیل‌زاد با اعلام پایان پنجمین دور گفتگوهای شانزده روزه با طالبان در قطر، افزوده است که در این گفتگوها، در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان و مبارزه با هراس‌افگنی پیش نویسی آماده شده و پس از نهایی‌شدن این پیش نویس، طالبان با افغان‌ها، به شمول حکومت افغانستان وارد گفتگو خواهند شد.

آقای خلیلزاد که نماینده امریکا برای صلح افغانستان است، دیروز سه شنبه همزمان با پایان این دور گفتگوها در تویترش نگاشته است: «تازه یک دور طولانی گفتگوها با طالبان در دوهه را پایان بخشیدیم. پیشرفت‌های در بخش شرایط صلح را داشتیم. این واضیح است که تمام طرف‌ها می‌خواهند که جنگ پایان یابد. باوجود فراز و فرود‌ها، همه چیز را در مسیرش قرار داده و گام‌های واقعی را برداشتیم.»

به گفته این نماینده امریکا برای صلح افغانستان، در این دور گفتگوها، در پیوند به دو موضوع زمانبندی خروج نظامیان و استفاده نشدن افغانستان در برابر امریکا و سایر کشورها، پیش نویسی را ترتیب داده اند.

آقای خلیلزاد در ادامه تویتش نگاشته است: «صلح نیازمند توافق در چهار موضوع است: اطمینان مبارزه با هراس افگنی، خروج سربازان، گفتگوهای بین‌افغانی و یک آتش بس جامع . در گفتگوها در ماه جنوری، ما در مورد اصول این چهار موضوع توافق کردیم، حالا ما در مورد پیش نویس دو موضوع اولی به توافق رسیدیم.»

رابرت پالادینو معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز در پاسخی به رسانه ها گفته است: «این گفتگوها اساسی ترین گفتگوهای طالبان تا به حال است. ما گزارش های آقای خلیلزاد را دریافتیم که پیشرفت های معناداری داشته اند. طالبان توافق کرده اندکه صلح نیازمند آن است که دو طرف به چهار موضوع اساسی بپردازند.»

هارون چخانسوری سخنگوی رییس جمهور غنی نیز با استقبال از تلاش های امریکا در راستای صلح، ابراز امیدواری کرده که یک آتش بس فراگیر و با طالبان برقرار شود و بزودی گفتگوهای طالبان و حکومت افغانستان آغاز شود.

طالبان هم در خبرنامه‌ای نگاشته اند که در این دیدار روی دو موضوع که زمان بندی خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان و متوجه نشدن تهدید از آدرس افغانستان به هیچ کشوری است، پیش رفت‌های کافی به دست آمده است.

خلیلزاد همچنان گفته است که پس از توافق نهایی بر دو موضوع خروج و سوی استفاده نشدن افغانستان در برابر امریکا به توافق رسیدند، گفتگوهای بین افغانی آغاز خواهد شد.

نماینده وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان نوشته است: «زمانی که پیش نویس توافق در مورد زمانبندی خروج سربازان و گام‌های موثر مبارزه با هراس‌افگنی نهایی شد، طالبان و سایر افغان‌ها بشمول دولت افغانستان، گفتگوهای بین الافغانی در مورد ثبات سیاسی و آتش بس فراگیر آغاز خواهد شد.»

معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا در مورد جزییات بیشتر نشست قطر، چیزی نگفته است اما افزوده که در مورد گفتگوهای بین افغانی واشنگتن «توجه بسیار داریم و بخشی است که آن را ما دنبال می کنیم.‌»

اما طالبان در خبرنامه شان بحث در مورد گفتگوهای بین افغانی و آتش بس را رد کرده اند.

آقای خلیلزاد همچنان گفته است که گام بعدی او بحث در واشنگتن و مشوره با سایر همپیمانان امریکا است.

به گفته آقای خلیلزاد دو طرف بزودی، دوباره گفتگوخواهند کرد و هنوز هیچتوافقنهایی وجود نخواهد داشت تا اینکه همه چیزتوافق نشده است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیزافزوده است که آقای خلیلزاد در بازگشتش به واشنگتن با وزیرخارجه مایک پامپیو و سایر مقام‌های درون سازمانی و کشورهای همپیمان مشوره خواهد کرد و کارهای زیادی باقی است تا انجام شود.

طالبان نیز افزوده اند که دو طرف با رهبران شان این پیشرفت‌ها را شریک خواهند کرد وبا توافق دو طرف، دوباره باهم گفتگو می‌کنند.

پیش از این هم منابع نزدیک به طالبان گفته بودند که احتمالن موردهای اختلافی این دور گفتگوها به دور ششم گفتگوها میان دو طرف واگذار شود.

وزارت خارجه قطر نیز با پخش اعلامیه‌ی، با اعلام آماده گی برای میزبانی دوربعدی گفتگوها، چهار موضوع گفتگوهای قطر را، مرتبط و اساسی برای صلح پایدار خوانده است.

این کشور افزوده است که مطلق بن مجید القحطانی نماینده آنکشور و زلمی خلیلزاد هیات امریکا و شیرمحمد عباس نماینده طالبان در گفتگوهای قطر اشتراک داشتند.

  پربازدید ترین