• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حاتم بخشی رئیس جمهور غنی به سادات!

حاتم بخشی رئیس جمهور غنی به سادات!

درباره حاتم بخشی اشرف غنی از دیروز تا کنون سخن‌ها و تحلیل و تفسیرهای عاطفی و احساسی فراوانی در فضای مجازی و سایتهای معروف و گمنام توجه را جلب و معطوف می کند.

از مجموع نوشته ها بر می‌آید که اکثر ارباب قلم  وعده غنی را جدی گرفته اند و آینده امر را در هاله‌ای از ابهام و نوعی کلاه‌گذاری  تلقی نموده‌اند و با این برداشت و نوعی تلقی، مطالب نوشته اند که اکثرا احساساتی و عاطفی و ترس از ایجاد فاصله میان مردم هزاره و سادات می باشد!

◄ به نظر حقیر این امر باعث انسجام و وحدت می‌شود نه  فاصله و دوری زیرا :
1- سادات محترم همیشه شاکی بوده اند که حق سیاسی- اجتماعی مارا برادران هزاره از ما سلب و غصب کرده اند و می کنند وقتی حق شان مشخص شد زمینه شکایت سلب حق از اساس منتفی شود.

2-  درج نام سادات در تذکره نمی تواند علت ایجاد دوری بین سادات و قوم هزاره شود؛ چون رابطه میان سید و هزاره همان رابطه پیر و مریدی است که ریشه بسیار عمیق دینی دارد، برای یک آدم دین‌دار مهم رابطه دینی است نه تذکره و...

3- آنچه که در این حاتم بخشی ـ  البته اگر عملی شود ـ قابل تأمل و تا حدی سوال برانگیز می‌باشد این است که آیا درج نام سید در تذکره و کارهای مانند آن از صلاحیت جناب ریس جمهور است یا از صلاحیت قوه مقننه ؟!

اگر از اختیارات وی باشد مشکل حل است و اگر از صلاحیت قوه مقننه باشد ـ که ظاهرا است ـ این امر نمی‌تواند امری خوش‌آیند و مبارکی باشد؛ چون وقتی تبدیل به قانون نشود ریس جمهور بعدی می‌تواند به راحتی و بر اساس قانون آن را ابطال کند.

4- به نظر می رسد نخبه‌های سادات  و کسانی که با قوانین کشور آشنا هستند قبل از ایجاد هیجان و شور و شعف در میان سیدها نگاه به وجهه قانونی این کار بیاندازند.
البته امروز در آن خراب آباد همه چیز بوسیله قدرت عملی و شدنی است و اما و اما....

5- در برخی نوشته اشاره شده است که این کار جناب ریس جمهور در راستای کمپین تبلیغات زود هنگام است؟! این برداشت چندان دور از واقعیت نسیت.
منتهی ایشان و هرکدام از کاندید های محترم باید متوجه باشند که حکم ریاست جمهوری کشورمان در اختیار قدرتهای دیگر است و تلاشهایی که می شود ظاهرا مثمر ثمر نیست.

اگر جناب اشرف غنی به امید جلب توجه و رضایت اقوام و طوایف دست به چنین اقدامی زده و می زند به باور حقیر بی فایده است به جای این سنخ کارها خوب است در جلب رضایت کسانکه همه کاره اند بکوشد.

  پربازدید ترین