• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عمر داوودزی در ادامه سفرهای منطقه ای خود فردا به ایران می رود

عمر داوودزی در ادامه سفرهای منطقه ای خود فردا به ایران می رود

محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه‌ شورای عالی صلح و نماینده رییس جمهور در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح، در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود، فردا (شنبه، 24حوت) به ایران می‌رود.

احسان‌الله طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح، در پیام ویدیویی گفته است: «قرار است محمدعمر داوود‌زی در سفری دو روزه فردا عازم جمهوری اسلامی ایران شود و در جریان دو روز سفرش با مقام‌های عالی رتبه ایران از جمله وزیر امور خارجه، مشاور امنیت ملی و معاون شورای امنیت ملی این کشور به صورت مفصل برای جلب حمایت‌های عملی و هماهنگ ایران در خصوص پروسه صلح افغانستان، بحث و گفت‌وگو کند.»

سخنگوی شورای عالی صلح هم‌چنان گفت که آجندای دیدار و گفت‌وگوهای آقای داوودزی و هیأت همراهش با مقام‌های ارشد ایران جلب حمایت‌ها و همکاری‌ها این کشور در راستای آغاز گفت‌وگوی بین‌الافغانی صلح، میان دولت و گروه طالبان است.

او افزود که برای آغاز گفت‌وگوی بین‌الافغانی نقش کشورهای همسایه از جمله ایران برجسته است. آقای طاهری تأکید کرد که برقراری صلح در کشور به نفع کشورهای منطقه است و این کشورها باید از این روند حمایت کنند.

محمد امین حیدری استاد دنشگاه و آگاه روابط بین الملل  سفر داود زی به جمهوری اسلامی ایران را مفید دانسته و تاکید می کند که از آنجای که ایران مرز مشترک طولانی با افغانستان دارد و از طرفی هم مناسبات فرهنگی کهن و به هم تنیده دو کشور سبب شده است که از همدیگر تاثیر پذیر باشد از این منظر نقش ایران در روند صلح افغانستان غیر قابل انکار است.
 
علاوه بر آن به گفته این استاد دانشگاه، امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای مطرح است و از سوی هم موقعیت جپیولوتیک افغانستان که منافع کشورهای منطقه در خود متمرکز کرده است، چه کس بخواهد یا نا نخواهد ایران را به این سمت سو می کشاند.
 
به گفته او اگر جمهوری اسلامی ایران به پروسه صلح شرکت داده شود می تواند نقش سازنده ی ایفا کند، اما اگر در حاشیه قرار بگیرد طبیعی است که خطرساز می شود چون فکر می کند که منافع شان نا دیده گرفته شده و ممکن است در روند صلح مانع ایجاد کند.

این سفر آقای داوودزی در حالی صورت می‌گیرد که پنجمین و طولانی‌ترین دور دیدار رسمی نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر، سه روز پیش پایان یافت. هر‌دو طرف اعلام کردند که در این دور از گفت‌وگوها به هیچ توافق نهایی دست نیافته‌اند، اما روی پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای در مورد «تضمین برای مبارزه با تروریسم و خروج سربازان امریکایی از افغانستان» توافق کرده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان که هیأت امریکایی را در مذاکرات قطر رهبری می‌کرد، گفته است که مذاکرات بین‌الافغانی پس از توافق ‌نهایی روی جدول زمان‌بندی خروج سربازان امریکایی از افغانستان، آغاز خواهد شد.

پنجمین دور گفت‌وگوهای نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان که در ششم حوت آغاز شده بود، برای شانزده روز پشت درهای بسته ادامه یافت. در این دور از گفت‌وگوها مانند دوره‌های گذشته، نماینده‌گان حکومت افغانستان حضور نداشتند.

در واکنش به این مذاکرات، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی، روز پنج‌شنبه، بیست‌ودوم حوت، در واشنگتن در صحبت با خبرنگاران گفته است که زلمی خلیل‌زاد، در صدد مشروعیت‌زدایی از حکومت افغانستان و مشروعیت‌بخشی به گروه طالبان است. او با انتقاد تند از نماینده ویژه‌ی امریکا در امور صلح افغانستان، هم‌چنان گفته است که روند مذاکرات صلح میان امریکا و گروه طالبان شفافیت لازم را ندارد و معلومات آن با حکومت افغانستان شریک نمی‌شود.

مشاور امنیت ملی گفته است که خلیل‌زاد در روند مذاکرات صلح به دنبال منافع شخصی است و تلاش می‌کند با تشکیل حکومت موقت، خودش در رأس آن قرار گیرد.

تاکنون مقام‌ها در حکومت به این صراحت از گفت‌وگوهای قطر انتقاد و ابراز نگرانی نکرده است. پیش‌تر حکومت اعلام کرده بود که با نماینده ویژه‌ی امریکا در امور صلح افغانستان، کارشیوه‌ای تهیه کرده است که بر اساس آن معلومات در خصوص پروسه صلح میان دو طرف شریک می‌شود،‌ اما مشاور امنیت ملی کشور گفته است که حکومت در جریان گفت‌وگوهای صلح قرار ندارد و از این بابت نگران است.

  پربازدید ترین