• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تنش ها بر سر تعیین فرمانده جدید پولیس در بلخ پایان یافت

تنش ها بر سر تعیین فرمانده جدید پولیس در بلخ پایان یافت

سرپرستان وزارت‌های دفاع و داخله هم‌راه با والی بلخ در یک نشست خبری مشترک، در شهر مزارشریف اعلام کردند که تنش‌های پیش‌آمده در بلخ بر سر تقرری فرمانده جدید پولیس بلخ پایان یافته است.

اسحاق رهگذر، والی  بلخ در این نشست خبری امروز جمعه، 24 حوت گفت که تنش‌هایی به میان آمده در بلخ، پس از دیدار و گفت‌وگو میان اسدالله خالد و مسعود اندرابی با عطامحمد نور، والی پیشین بلخ و مقام‌های محلی پایان یافته است.

اسدالله خالد در این نشست، درگیری‌های مسلحانه و هم‌چنان تنش‌هایی که روز پنج‌شنبه، 23 حوت در بلخ اتفاق افتاد را محصول «غلط فهمی و ناهماهنگی» عنوان کرد و افزود که او و سرپرست وزارت امور داخله مشورت‌های بزرگان سیاسی بلخ به شمول آقای نور را گرفته‌اند و با رییس جمهور شریک می‌کنند. او تغییر و تبدیلی در ادارات دولتی را یک اصل خواند و گفت تصمیم برای تغییر در سطوح رهبری فرماندهی پولیس ولایت بلخ سیاسی نیست. او از سیاسیون کشور نیز خواست تا از سیاسی ساختن نهادهای امنیتی پرهیز کنند.

در کنار این، مسعود اندرابی، سرپرست وزارت امور داخله از مردم بلخ خواست که با آرامش خاطر به زنده‌گی عادی‌شان ادامه دهند و فرمانده جدید بلخ برای بهبود تأمین امنیت بلخ تلاش خواهد کرد.

پایان تنش‌ها در بلخ پس از دیدار سرپرستان وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله با والی بلخ و عطامحمد نور، والی پیشین این ولایت اعلام شد. تاکنون روشن نشده است که آنان روی چه مواردی به توافق رسیده‌اند.

از جانب دیگر، عطا محمد نور در صفحه رسمی فیسبوکش نوشته است که با هیأت حکومتی که به رهبری آقای خالد و اندرابی به بلخ آمده بودند، دیدار و گفت‌وگو کرده است. او گفته است: «حمله نظامی اخیر حکومت را حمله و تجاوز بالای مردم بلخ» می‌داند و نسبت به آن متاسف است. او افزوده است که با هیأت حکومتی به «نتیجه خوب رسیده» و به زودی پس از بازگشت این هیأت به کابل همگانی می‌شود.

سرپرستان وزارت‌های دفاع و داخله صبح امروز به بلخ رفته بودند.

 این سفر در حالی انجام شد که روز پنج‌شنبه گذشته، مخالفت‌ها بر سر معرفی عبدالرقیب مبارز، فرمانده جدید پولیس بلخ منجر به درگیری مسلحانه در شهر مزار شریف شد. با وجود مخالفت‌ها، مقاومت‌ها و درگیری مسلحانه، اما آقای مبارز ناوقت روز گذشته به عنوان فرمانده پولیس ولایت بلخ به کارش آغاز کرد.

وزارت امور داخله، عبدالرقیب مبارز را به ‌جای محمداکرام سامع، معرفی کرده‌است.

عبدالرقیب مبارز، شام روز چهارشنبه، بیست‌و‌دوم حوت به همراه هیأتی از کابل به بلخ رفت، اما با ممانعت مسلحانه محافظان فرماندهی پیشین پولیس ولایت بلخ روبه‌رو شد.

در ادامه مخالفت‌ها بر سری تقرر او، شهر مزارشریف روز پنج‌شنبه شاهد درگیری‌های مسلحانه بود که در آن شماری از افراد زخم برداشته‌اند.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله به 8صبح، گفته است که 25 تن از «افراد مسلح غیرمسوول» را که بالای نیروهای امنیتی شلیک می‌کردند، بازداشت شده‌اند.

سرطبیب شفاخانه عمومی بلخ به رسانه‌ها گفته است که از درگیری‌های روز گذشته، 18 زخمی شامل 10 پولیس، 8 غیر نظامی از جمله یک زن به این بیمارستان آورده شده‌اند.

  پربازدید ترین