• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عمران خان نخست وزیر پاکستان از ایجاد یک حکومت خوب در افغانستان خبر داد

عمران خان نخست وزیر پاکستان از ایجاد یک حکومت خوب در افغانستان خبر داد

عمران خان، نخست وزیر پاکستان با اشاره به دور اخیر مذاکرات بین امریکا و گروه طالبان گفته است که صلح "به زودی" در افغانستان برقرار می‌شود.

عمران خان روز جمعه (24 حوت) در جمعی از مردم در منطقه قبایلی باجور در نزدیکی مرز با افغانستان گفت که روند کنونی صلح به ثبات، بهبود تجارت و رفاه اقتصادی در منطقه منجر خواهد شد.

نخست وزیر پاکستان افزود: "مذاکرت با طالبان آغاز شده است. اگر خواست خدا بود، برادران ما در افغانستان در آینده نزدیک در صلح کنار هم زندگی خواهند کرد."

صدای امریکا نوشت که عمران خان حتی از تشکیل یک حکومت جدید در افغانستان خبر داد و گفت: "یک حکومت خوب در افغانستان ایجاد خواهد شد، حکومتی که از همه افغان‌ها نمایندگی خواهد کرد. جنگ خاتمه می‌یابد و صلح در آنجا (افغانستان) برقرار می‌شود."

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز هفته گذشته پس از پایان دور پنجم مذاکرات بین امریکا و نمایندگان طالبان در قطر که 16 روز طول کشید، از "پیشرفت"‌های در این مذاکرات خبر داده بود.

نخست وزیر پاکستان در حالی در مورد مذاکرات صلح بین امریکا و نمایندگان گروه طالبان اظهار نظر می‌کند که حکومت افغانستان گفته است از جزییات این مذاکرات اطلاعی ندارد.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان اخیراً با انتقاد تند و بی‌سابقه از روند مذاکرات امریکا با طالبان گفت که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای روند صلح افغانستان، در مورد این مذاکرات با حکومت افغانستان مشوره نمی‌کند و معلومات بسیار کم در این مورد به کابل داده می‌شود.

آقای محب همچنین گفت که در روند مذاکرات امریکا با گروه طالبان "هیچ شفافیت" وجود ندارد و حکومت افغانستان آخرین مرجع می‌باشد که از این مذاکرات مطلع می‌شود.

مشاور امنیت ملی افغانستان با اشاره به اظهار نظر شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در مورد "پیشرفت" در مذاکرات امریکا با طالبان، این پرسش را مطرح کرد که چگونه وزیر خارجه پاکستان از جزییات این مذاکرات آگاه شد در حالیکه تا کنون حکومت افغانستان از آن مطلع نمی‌باشد.

حکومت افغانستان همواره پاکستان را به حمایت از گروه طالبان و پناه دادن به رهبران طالبان و شبکه حقانی متهم کرده است.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور هفته گذشته گفت که روابط طالبان با پاکستان نیز باید در مذاکرات امریکا با طالبان به بحث گرفته شود.

  پربازدید ترین